Tiada siapa pun yang melakukan jualan mahukan kegagalan. Sudah pasti
semuanya nak kejayaan. Semuanya nak mudah melakukan jualan tapi malangnya kalau
dari peringkat awal lagi kita sudah gagal bagaimana kita nak dapatkan keputusan
jualan kita di peringkat penutupan jualan? Semua peringkat kena lakukan dengan
cara yang terbaik agar hasilnya di kemudian nanti berhasil juga. Kena ambil
tahu dan ambil berat dari mula lagi agar apa yang kita mahukan tidak sama
sekali memberikan kesan kegagalan kepada kita nanti.
Antara yang perlu kita elakkan adalah dalam kita memilih prospek/pelanggan
di peringkat awal lagi. Kena betul dan lakukan perancangan yang sepatutnya.
Bukan seperti membaling buah dadu untuk dapatkan nombornya tapi kena usaha kenal
pasti ketahui dahulu prospek/pelanggan yang bagaimana boleh kita peroleh.
Mungkin kegagalan-kegagalan ini boleh dikenal pasti supaya ia nya tidak
berulang lagi iaitu
i.
Tergesa-gesa mahu melakukan jualan
Mentang-mentang
dah cekap, pandai dan serba tahu dengan produk yang hendak ditawarkan terus
main hentam kromo sesuka hati bertemu dan berjumpa dengan sesiapa sahaja tanpa
mengira latar belakangnya, pekerjaannya dan sebagainya yang boleh kita
sesuaikan dengan produk yang hendak ditawarkan. Jangan terlalu gopoh ditakuti
nanti badan tidak tertahan pula kepenatannya. Terjah tu boleh tapi biar
bertempat. Jangan main hayun sesuka hati. Sedangkan dalam permainan golf pun
nak kayu golf tersebut pun kena cukup berhati-hati walaupun bola golf tersebut
telah hampir dengan lubangnya. Kena tahu gaya dan kaedahnya terlebih dahulu.
ii.
Tiada masa menghubungi prospek/pelanggan
Jangan
fikirkan kita terlalu sibuk hendak lakukan jualan sehingga merasakan
menghubungi prospek/pelanggan langsung tiada masa. Kena belajar peruntukkan
masa. Kena tahu bahagikan masa yang bersesuaian untuk hubungi mereka. Jangan
pandang ringan tugasan ini kerana ini adalah satu-satunya cara yang mudah untuk
dapatkan prospek/pelanggan melalui temu janji. Apa dia yang buatkan kita sibuk
sangat sehinggakan tiada masa untuk lakukan amalan menghubungi mereka sehingga
tiada masa? Kena periksa balik apa aktiviti kita sebenarnya dan cari masa yang
bersesuaian dan memudahkan kita untuk menghubungi prospek/pelanggan yang
disasarkan.
iii.
Sering melakukan andaian dan tanggapan
Satu
penyakit yang perlu kita hapuskan segera. Jangan mudah sangat memberikan
andaian dan tanggapan kepada prospek/pelanggan baik ketika menghubungi mereka
ataupun ketika melakukan pertemuan dengan mereka. Atasi segera dan perbaiki
cepat. Kalau dibiarkan penyakit ini, jualan kita tidak ke mana kerana kita
asyik dan sering merasakan diri kita ini berada di landasan yang betul sahaja
tanpa ketahui apa yang dimahukan dan diperlukan oleh mereka. Dah tahu barulah
boleh buat andaian dan tanggapan sama ada boleh atau tidak kita melakukan
jualan kepada mereka.
iv.
Terlalu yakin dengan kelebihan produk
Yakin itu
amat diperlukan apabila melakukan jualan tapi jangan terlalu yakin meninggi
diri ditakuti nanti prospek/pelanggan yang kita berhubung nanti merasakan cakap
tidak serupa bikin pula. Ambil tindakan berhati-hati dan berwaspada sentiasa
agar kita ketahui apa tindakan sebenarnya. Ketahui juga kelebihan yang ada pada
pesaing, supaya prospek/pelanggan tidak mengatakan pula kita ini syok sendiri.
Ambil langkah yang sewajarnya agar kita ketahui apa yang dimahukan oleh mereka.
v.
Yakin kita sudah terlalu tahu kehendak mereka
Jangan
terlalu yakin sangat yang kita ini serba tahu dengan apa yang prospek/pelanggan
kehendaki dan mahukan. Jangan meninggi diri dan berlagak yang bukan-bukan.
Fikirkan sebaik-baiknya lakukan perancangan sewajarnya agar tindakan kita ini
tidak bercanggah dengan kehendak dan kemahuan prospek/pelanggan. Selidikilah
latar belakangnya terlebih dahulu dan tahu apa yang memberikan masalah besar
buat dirinya agar kita tahu memberikan satu solusi yang terbaik melalui produk
yang kita tawarkan.
vi.
Buang masa bertanya
Makin
banyak kita bertanya makin banyak maklumat yang kita terima. Makin banyak
maklumat yang diterima makin kita kenal pada prospek/pelanggan tersebut carikan
selama ini. Jangan mudah merasa bertanya adalah satu perbuatan membuang masa
tapi jadikan luagan masa untuk bertanya menambahkan lagi kesenangan kita untuk
melakukan jualan membuka mulut lagi dan lagi tentang produk yang ditawarkan.
vii.
Tidak peka kepada pasaran
Apa juga yang
berlaku pada pasaran kena ambil tahu juga paling tidak sedikit. Kena sensitif
dan peka akan keadaan sekeliling apa juga perubahan yang terjadi dan berlaku.
Bila bagi penerangan atau diajak bersembang sekurang-kurang nya kita boleh menyampaikan
maklumat-maklumat terkini kepada prospek/pelanggan yang ditemui atau yang
dihubungi. Barulah nampak ‘UP TO DATE’ sedikit jika dibandingkan dengan orang
lain. Teruskan berusaha cari maklumat-maklumat yang boleh membantu jualan dan karier
kita sendiri supaya tidak mudah prospek/pelanggan memandangkan rendah dan lekeh
kepada kita.
Kalau ada apa yang diperkatakan ini elakkan ia nya berlaku lagi dan jangan
sama sekali diulangi. Terlajak perahu boleh di undur tapi kalau terlajak kata
bagaimana? Bukannya boleh di undur kembali melainkan kita perlu memohon ke maaf
an pula kepada mereka. Tidakkah itu dinamakan kerja yang sia-sia?
Berhati-hatilah agar ia nya tidak dijadikan satu tabiat dan amalan yang tidak
baik kepada kita untuk kita persembahkan kelak di hadapan prospek/pelanggan.
Jangan mudah mengeluh dan memberi alasan tapi bekerjalah secara bersungguh dan
sedaya upaya agar kejayaan yang dimahukan sememangnya datang dan muncul
sentiasa seperti mana yang dimahukan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan