Menelefon, mendapatkan temu janji dan bertemu dengan prospek perlu
dilakukan setiap hari dalam melakukan jualan. Jangan kata melakukan jualan
semudah kita minum air apabila bertemu dengan orang begitu sahaja, tetapi perlu
ada saringan dan tapisan terlebih dahulu pada senarai leads yang sedia ada.
Dari situ barulah boleh dapat senarai prospek untuk dihubungi, melakukan
pertemuan melalui temu janji dan memberikan presentasi sebaik yang mungkin
kepada mereka. Mereka bersetuju bermakna kejayaan bagi diri kita dan prospek
tersebut bertukar menjadi pelanggan utama kita.
Nampak mudah dan senang, tapi ada kalanya setelah kita melakukan saringan
dan tapisan seperti mana yang dimahukan, terdapat juga kes-kes yang melibatkan prospek yang
dihubungi langsung tidak mahu pula berurusan dengan kita. Andaian dan tanggapan
kita boleh mendapatkan temu janji langsung terbantut begitu sahaja. Mungkin
perkara-perkara sebegini adalah puncanya iaitu
i. Tiada keyakinan
Tahu
sahaja tujuan kita, prospek menunjukkan keengganannya untuk berurusan dengan
kita seolah-olah terdapat batu halangan dalam dirinya pula. Keyakinan pada
asalnya ada menjadi terus terbantut bila mengetahui kita mahu menjual padanya.
Mungkin ada perkara yang mengganggu keyakinan beliau terhadap kita.
Sebaik-baiknya tanyakan kenapa dalam nada yang lembut dan berhemah. Jangan
memaksa dan dipaksa. Mungkin belum rezeki kita tapi tidak salah untuk
mengetahuinya kenapa keyakinan beliau hilang begitu sahaja terhadap kita.
ii.
Pengalaman diri sendiri dan rakan-rakannya
Pengalaman
adalah guru terpenting dalam setiap tindakan perbuatan manusia. Mungkin ada
sesuatu pengalaman yang buruk telah terjadi pada dirinya atau rakan-rakan
tentang jenama produk yang ditawarkan kepada mereka yang memberikan satu imej
yang buruk kepadanya. Apa yang kawan-kawannya lalui adalah sesuatu pengajaran
paling berguna buat mereka untuk tidak mempercayainya sampai bila-bila pun.
Satu situasi yang sukar untuk diatasi melainkan jika diberi peluang kepada kita
berinteraksi dengannya gunakan kesempatan menunjukkan beberapa perkara yang
berfakta dari pelanggan-pelanggan yang
lain telah berpuas hati dengan perkhidmatan dan penggunaan produk yang
ditawarkan dari kita.
iii.
Belum memenuhi keperluan lagi
Nak terima
pun rasanya tak perlu lagi. Diambil takut membazir dan rugi pula rasanya.
Biasanya prospek akan menyatakan minat beliau belum boleh menerima lagi
kehadiran produk yang kita tawarkan. Tapi tidak mustahil di masa hadapan pula.
Peluang masa masih ada cuma menantikan ketentuan waktu yang bersesuaian untuk
berurusan semula dengannya.
iv.
Tiada perbezaan dengan pesaing
Apabila
prospek merasakan produk yang ditawarkan tiada perbezaan dan sama sahaja dengan
produk pesaing bermakna kita sebenarnya masih kekurangan lagi ilmu secara
mendalam tentang produk pesaing yang ditawarkan di pasaran. Pastikan perkara
sebegini tidak berlaku. Berikan semasa presentasi kehebatan produk lebih baik
dari pesaing dari manfaat dan kelebihan yang ada atasi pesaing tawarkan. Kena
berfakta dan jangan sama sekali digoreng lebih-lebih. Tahu apa yang kita
lakukan dan tunjukkan bahawa produk kita adalah terbaik di pasaran. Tapi kena ingat
bahawa jangan sama sekali kita per leceh kan dan kondem pesaing tersebut di hadapan
prospek.
v.
Tidak membantu tapi menyusahkan
Perkara
yang sepatutnya dibantu tapi malangnya prospek merasakan kita tidak membantu
mana kehendaknya. Kita abaikan niat utama kita dalam jualan iaitu membantu
seramai yang termampu. Sesuatu yang prospek nampak kita menyukarkan beliau
dalam menyelesaikan permasalahan beliau sendiri bermakna pintu telah tertutup
rapat dalam hatinya biarpun pujukan telah diberikan. Segera ubah persepsi
negatif ini agar ia nya tidak berlaku dan di ulangi semula di masa hadapan.
Kalau tidak juga di ubah bermakna sampai bila-bila kita akan gagal dalam
melakukan jualan.
vi.
Tiada fokus
Banyak sangat
perkara yang mengganggu dirinya sehingga beliau hilang fokus dan tidak memberi
tumpuan sewajarnya. Kena bersabar dan tidak sama sekali menegur atau membantah
apa yang telah dilakukannya. Sebaik-baiknya tamat sahaja presentasi kita beri
peluang semula kepada dirinya untuk memikirkan dahulu dalam usaha menetapkan sekali
lagi pertemuan dengan dirinya secepat yang mungkin. Elok kita yang tetapkan
temu janji tersebut dari membiarkan prospek pula yang menetapkannya.
Jangan putus asa dan mudah merasa kecewa yang bukan-bukan. Masih ada lagi
kesempatan untuk mendapatkan penutupan jualan dari prospek tersebut Cuma masa
sahaja yang menentukannya. Bersabar dan tenang sentiasa agar apa yang diberikan
dapat diterima dengan baiknya sama sekali. Teruskan usaha dan perjuangan yang
ada demi memartabatkan lagi karier jualan sampai bila-bila.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan