Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Isnin, 19 November 2012

BILA ORANG DAH TAK SUDI



Menelefon, mendapatkan temu janji dan bertemu dengan prospek perlu dilakukan setiap hari dalam melakukan jualan. Jangan kata melakukan jualan semudah kita minum air apabila bertemu dengan orang begitu sahaja, tetapi perlu ada saringan dan tapisan terlebih dahulu pada senarai leads yang sedia ada. Dari situ barulah boleh dapat senarai prospek untuk dihubungi, melakukan pertemuan melalui temu janji dan memberikan presentasi sebaik yang mungkin kepada mereka. Mereka bersetuju bermakna kejayaan bagi diri kita dan prospek tersebut bertukar menjadi pelanggan utama kita.

Nampak mudah dan senang, tapi ada kalanya setelah kita melakukan saringan dan tapisan seperti mana yang dimahukan, terdapat  juga kes-kes yang melibatkan prospek yang dihubungi langsung tidak mahu pula berurusan dengan kita. Andaian dan tanggapan kita boleh mendapatkan temu janji langsung terbantut begitu sahaja. Mungkin perkara-perkara sebegini adalah puncanya iaitu




i.             Tiada keyakinan
Tahu sahaja tujuan kita, prospek menunjukkan keengganannya untuk berurusan dengan kita seolah-olah terdapat batu halangan dalam dirinya pula. Keyakinan pada asalnya ada menjadi terus terbantut bila mengetahui kita mahu menjual padanya. Mungkin ada perkara yang mengganggu keyakinan beliau terhadap kita. Sebaik-baiknya tanyakan kenapa dalam nada yang lembut dan berhemah. Jangan memaksa dan dipaksa. Mungkin belum rezeki kita tapi tidak salah untuk mengetahuinya kenapa keyakinan beliau hilang begitu sahaja terhadap kita.

ii.            Pengalaman diri sendiri dan rakan-rakannya
Pengalaman adalah guru terpenting dalam setiap tindakan perbuatan manusia. Mungkin ada sesuatu pengalaman yang buruk telah terjadi pada dirinya atau rakan-rakan tentang jenama produk yang ditawarkan kepada mereka yang memberikan satu imej yang buruk kepadanya. Apa yang kawan-kawannya lalui adalah sesuatu pengajaran paling berguna buat mereka untuk tidak mempercayainya sampai bila-bila pun. Satu situasi yang sukar untuk diatasi melainkan jika diberi peluang kepada kita berinteraksi dengannya gunakan kesempatan menunjukkan beberapa perkara yang berfakta dari pelanggan-pelanggan  yang lain telah berpuas hati dengan perkhidmatan dan penggunaan produk yang ditawarkan dari kita.

iii.           Belum memenuhi keperluan lagi
Nak terima pun rasanya tak perlu lagi. Diambil takut membazir dan rugi pula rasanya. Biasanya prospek akan menyatakan minat beliau belum boleh menerima lagi kehadiran produk yang kita tawarkan. Tapi tidak mustahil di masa hadapan pula. Peluang masa masih ada cuma menantikan ketentuan waktu yang bersesuaian untuk berurusan semula dengannya.

iv.          Tiada perbezaan dengan pesaing
Apabila prospek merasakan produk yang ditawarkan tiada perbezaan dan sama sahaja dengan produk pesaing bermakna kita sebenarnya masih kekurangan lagi ilmu secara mendalam tentang produk pesaing yang ditawarkan di pasaran. Pastikan perkara sebegini tidak berlaku. Berikan semasa presentasi kehebatan produk lebih baik dari pesaing dari manfaat dan kelebihan yang ada atasi pesaing tawarkan. Kena berfakta dan jangan sama sekali digoreng lebih-lebih. Tahu apa yang kita lakukan dan tunjukkan bahawa produk kita adalah terbaik di pasaran. Tapi kena ingat bahawa jangan sama sekali kita per leceh kan dan kondem pesaing tersebut di hadapan prospek.

v.            Tidak membantu tapi menyusahkan
Perkara yang sepatutnya dibantu tapi malangnya prospek merasakan kita tidak membantu mana kehendaknya. Kita abaikan niat utama kita dalam jualan iaitu membantu seramai yang termampu. Sesuatu yang prospek nampak kita menyukarkan beliau dalam menyelesaikan permasalahan beliau sendiri bermakna pintu telah tertutup rapat dalam hatinya biarpun pujukan telah diberikan. Segera ubah persepsi negatif ini agar ia nya tidak berlaku dan di ulangi semula di masa hadapan. Kalau tidak juga di ubah bermakna sampai bila-bila kita akan gagal dalam melakukan jualan.

vi.          Tiada fokus
Banyak sangat perkara yang mengganggu dirinya sehingga beliau hilang fokus dan tidak memberi tumpuan sewajarnya. Kena bersabar dan tidak sama sekali menegur atau membantah apa yang telah dilakukannya. Sebaik-baiknya tamat sahaja presentasi kita beri peluang semula kepada dirinya untuk memikirkan dahulu dalam usaha menetapkan sekali lagi pertemuan dengan dirinya secepat yang mungkin. Elok kita yang tetapkan temu janji tersebut dari membiarkan prospek pula yang menetapkannya.

Jangan putus asa dan mudah merasa kecewa yang bukan-bukan. Masih ada lagi kesempatan untuk mendapatkan penutupan jualan dari prospek tersebut Cuma masa sahaja yang menentukannya. Bersabar dan tenang sentiasa agar apa yang diberikan dapat diterima dengan baiknya sama sekali. Teruskan usaha dan perjuangan yang ada demi memartabatkan lagi karier jualan sampai bila-bila.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan