Memberikan pertolongan dan
bantuan amat diperlukan sama sekali dan bukannya menjadikan diri ini sebagai
satu bebanan dan tugasan yang menyusahkan diri kita. Jangan kata kita sibuk lah,susah
lah, tak boleh buatlah atau apa alasan sekalipun kena dan mesti lakukan juga hulurkan
bantuan dan pertolongan yang diperlukan. Orang yang melakukan jualan dimestikan
meringankan diri untuk setiap masa dan ketika apa juga situasinya bersedia
untuk membantu prospek/pelanggan yang ditemui. Jangan terlalu asyik memikirkan
keuntungan sehingga bantuan dan pertolongan yang sewajarnya kita hulurkan
langsung kita abaikan terus menerusnya.
Apa yang dimaksudkan dengan
bantuan dan pertolongan tersebut adalah
i.
Berikan sebaik
mungkin tentang produk yang ditawarkan adalah produk yang bersesuaian dengan
dirinya yang sememangnya amat memerlukan apa yang dia perlukan.
ii.
Cuba selesaikan
masalah yang dihadapinya bersesuaian dengan produk yang ditawarkan.
iii.
Jangan memaksa
tetapi berikan penerangan yang sewajarnya tentang apa yang produk tersebut
boleh meringankan bebanannya
iv.
Cari satu
solusi bagaimana boleh prospek/pelanggan yang ingin memiliki produk yang
ditawarkan tetapi tidak mampu supaya mereka sedar dan nampak yang kita
benar-benar membantu mereka seperti bayaran 2 atau 3 kali, skim ansuran mudah
dan sebagainya.
v.
Jangan mudah
mengambil kesempatan di atas kelemahan prospek/pelanggan yang kita temui
dikhuatiri nanti jika prospek/pelanggan sedar akan memburukkan nama kita di pasaran
pula
vi.
Mungkin semasa
kita bertemu dengan prospek/pelanggan tiba-tiba sahaja prospek/pelanggan
tersebut pengsan atau pitam. Hulurkan bantuan segera sama ada memberi bantuan
jika kita ketahui atau meminta bantuan dari orang lain pula. Yang penting
tolong jangan dibiarkan prospek/pelanggan yang berada di hadapan kita begitu
sahaja.
vii.
Banyakkan
bertanya soalan-soalan yang menjurus kepada apa yang mereka mahukan dan
inginkan dari kita supaya kita tahu dan sedar produk yang bagaimana boleh
disesuaikan dengan keperluan dan kemahuan mereka.
viii.
Belajar untuk
ketepikan kepentingan peribadi demi melaksanakan bantuan kepada orang yang
memerlukan produk kita terlebih dahulu.
insyaAllah, kalau inilah
yang berjaya kita amalkan dan terapkan dalam diri kita sebagai satu amalan
mesti pada perbuatan dan tindakan kita sudah semestinya prospek/pelanggan akan
lebih mempercayai diri kita dari apa yang mereka fikirkan yang bukan-bukan. Yakin
dan percaya menjual bukan setakat matlamat utama nak mengaut keuntungan dan
perolehan yang banyak sentiasa tetapi juga menghulurkan bantuan dan pertolongan
tidak kira dengan siapa pun yang kita temui dan berinteraksi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan