Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 22 November 2012

IKHLAS DALAM JUALAN



Satu tindakan yang pasti dan perlu kita lakukan bahawa kena ada kejujuran dan bertanggungjawab sepenuhnya dalam mencipta keikhlasan semasa melakukan jualan. Apabila kita ikhlas melakukannya tanpa kita sedari prospek/pelanggan dengan sendirinya akan sedar apa yang kita lakukan. Ikhlas dalam segala hal terutamanya ketika kesungguhan kita menghulurkan bantuan kepada prospek/pelanggan yang ditemui semasa melakukan jualan.  

Sememangnya keuntungan dan perolehan wang ringgit merupakan antara elemen utama kita melakukan jualan secara bersungguh dan bekerja keras tetapi kita sama sekali tidak boleh menafikan sikap kita perlu ada keikhlasan yang sewajarnya demi memastikan apa yang kita jual dan tawarkan kepada prospek/pelanggan adalah satu produk yang perlu bagi mereka pergunakan dan terima tawaran yang dikemukakan sebagai satu jalan penyelesaian kepada masalah mereka. Apabila kita ikhlas, ini bermakna

i.                    Lakukan secara bersungguh-sungguh
Bila kita ikhlas apa yang kita lakukan, pasti ia nya dilakukan secara bersungguh-sungguh. Sama sekali tidak menipu dan membohongi baik pada prospek/pelanggan mahupun majikan kita. Memberi khidmat dengan sepenuh hati jiwa dan raga berserta tumpuan, fokus dalam melakukan jualan. Kena ikhlas kerana ia nya akan membimbing kita melakukan yang terbaik dan dipuji oleh mereka yang melihat kita melakukan tugasan. Ikhlas untuk membantu ikhlas hulurkan bantuan dan ikhlas dalam memberikan penerangan kepada prospek/pelanggan. Tiada ada satu perkara yang negatif pun akan boleh mempengaruhi kita kalau kita melakukan dengan betul dan benar seikhlas hati dan sanubari kita melakukannya.

ii.                  Tidak mengambil kesempatan
Jauh api dari panggang apabila kita mengamalkan keikhlasan dalam melakukan tugasan jualan. Tidak sama sekali kita biarkan diri kita sanggup untuk menipu dan berbohong kepada mereka mengambil kesempatan di atas kelemahan diri mereka. Kita akan jadi sanggup untuk mendidik dan memberikan penerangan yang terbaik untuk mereka fahami akan apa yang kita terangkan kepada mereka supaya lebih difahami dan diketahui dengan mudah dan senangnya oleh prospek/pelanggan. Selagi kita masih mengekalkan tidak mengambil kesempatan atas mereka, sampai bila-bila mereka akan merasakan begitu mudah dan senang apabila berurusan dan berinteraksi dengan kita.

iii.                Tahu apa yang boleh untuk dibantu dan dibela
Peka dan sentiasa ambil berat. Tahu apa yang diperlukan dan dimahukan dari kita oleh prospek/pelanggan. Hulurkan bantuan dan pertolongan dahulu dari memikirkan tentang berapa banyak perolehan dan pendapatan yang bakal kita peroleh. Ketepikan yang itu dahulu. Fikirkan tentang bagaimana  produk yang kita tawarkan ini benar-benar dapat membantu mereka selesaikan masalah yang ditanggung oleh mereka selama ini. Hanya keikhlasan sahaja yang boleh membantu kita bagi mendapatkan kepercayaan mereka terhadap kita dengan cepat dan segera. Bila prospek/pelanggan dah mula percaya akan apa yang kita perkatakan, semua tawaran sudah pasti mudah diterima dengan senang hati.

iv.                 Fikir dosa pahala dari keuntungan
Bila melakukan jualan, fikir Allah banyak-banyak. Fikirkan tentang dosa pahala. Buat baik sesama manusia ganjaran pahala pasti dianugerahkan. Kalau buat tak tentu hala menimbulkan syak wasangka tanpa keikhlasan yang sepatutnya pasti dosa pula yang kita peroleh. Dosa sesama manusia bukan macam dosa kita terhadap Allah. Dengan Allah bolehlah kita memohon kemaafan banyak kali pun boleh. Tapi kalau dengan manusia macam mana? Selagi tak minta maaf kepada mereka selagi itu amalan kita akan tergantung menunggu kemaafan kita berikan walaupun di hari perbicaraan nanti di padang mahsyar. Ketepikan dahulu keuntungan yang bakal diterima tapi ikhlas hulurkan bantuan kepada mereka bagaimana produk yang ditawarkan boleh membantu untuk selesaikan masalah mereka.

v.                   Sentiasa bertawaduk dari meninggi diri
Jangan sombong ataupun bongkak. Biarlah sentiasa merendah diri. Jangan kerana dah berjaya sekali dua sahaja boleh dapatkan penutupan jualan dah mula lupa diri tinggi diri merasakan apa yang kita lakukan sentiasa boleh peroleh penutupan jualan mengikut anggapan dan tanggapan kita. Berfikir semula agar bila melakukan tugasan jualan ini perlu ada rasa tawaduk merendah diri dengan melakukan secara berhemah dan bersopan apabila berurusan dan berinteraksi dengan prospek/pelanggan yang ditemui.

Lakukanlah dengan tindakan yang terbaik demi memastikan keikhlasan kita sentiasa wujud dalam diri kita apabila melakukan jualan. Jangan cepat mendabik dada dan meninggi diri merasakan apa yang kita lakukan adalah betul dan benar sahaja. Seolah-olah kesempurnaan telah pun kita miliki dalam melakukan tugasan jualan ini. Fikir semula adakah kita benar-benar ikhlas dan jujur pada prospek/pelanggan kita selama ini. Demi menjaga karier dan perhubungan antara kita dengan prospek/pelanggan, keikhlasanlah yang akan membantu kita sama ada boleh atau tidak kita peroleh kejayaan yang hakiki atau sebaliknya. Jangan sama sekali diabaikan keikhlasan ini kerana tanpa keikhlasan sampai bila-bila prospek/pelanggan sudah pasti tidak akan mempercayai kita lagi buat selama-lamanya.
Begitulah hebatnya kalau kita ikhlas dalam melakukan jualan. Kepercayaan prospek/pelanggan mudah diperoleh, kredibiliti kita tidak mudah dipersoalkan dan integriti kita melakukan jualan sudah pasti mudah dipercayai dan diterima oleh sesiapapun juga yang berinteraksi dengan kita. Bersyukur ke hadrat Ilahi andai kata kita benar-benar sememangnya ikhlas dalam melakukan jualan. Tapi bagaimana kalau ianya berlaku di sebaiknya? Tentu ada sesuatu yang akan memberi kesan dan impak yang buruk pula terhadap kita.

Oleh itu, baik berfikir dahulu sebelum memulakan sebarang tindakan sama ada apa yang kita lakukan ini adakah betul atau sebaliknya. Jangan main hentam kromo begitu sahaja kerana kesannya nanti akan berbalik semula kepada kita. Bila orang dah mula tidak percaya kepada kita, maka rosak binasalah integriti dan kredibiliti kita di mata prospek/pelanggan yang ditemui. Sampai bila-bila apabila kita hendak melakukan jualan akan terus terasa sukar dan payah pula untuk melakukannya. Inilah jadinya bila keikhlasan tiada dalam diri kita. Kesannya amat mendalam dan sukar bagi kita untuk perbetulkannya. Berfikirlah sejenak adakah perkara-perkara yang sebegini yang perlu kita lakukan kepada prospek/pelanggan yang kita temui demi hanya mendapatkan keuntungan dan kepentingan peribadi kita semata-mata. Berubahlah segera tunjukkan keikhlasan dalam diri kita agar kita mudah melakukan jualan seperti mana yang dikehendaki oleh mereka tanpa ada perasaan memandang rendah dan tinggi diri ditonjolkan ke atas mereka.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan