Sesuatu yang pahit perlu diterima dengan hati yang tenang dan tabah.
Sememangnya mengecewakan. Tapi apa kan daya dah nama rezeki tiada apa yang
boleh diperkatakan lagi. Semuanya telah berakhir. Kena cari prospek/pelanggan
yang lain untuk memulakan sekali lagi proses melakukan jualan. Adakah ini
tindakan sewajarnya untuk kita lakukan? Bagaimana dengan kegagalan kita yang
sepatutnya kita perlu sedikit sebanyak memikirkan apa yang telah berlaku di
mana silap dan salahnya kenapa prospek/pelanggan yang ditemui tersebut sanggup
untuk tidak menerima tawaran yang ditawarkan.
Kena cari yang lainlah pula dan semestinya tapi yang penting kesilapan yang
telah kita lakukan jangan sama sekali diulang lagi. Perlukan muhasabah diri
diteliti semula apa yang sebenarnya terjadi dan berlaku di mana salah dan
silapnya. Kalau di sebelah prospek/pelanggan memang tak boleh buat apa tapi
kalau di sebelah kita bagaimana? Sesuatu perlu dilakukan agar apa yang berlaku
dan terjadi kena pastikan ia nya tidak berulang lagi sama sekali di masa
hadapan.
Mungkin perkara-perkara ini perlu kita fikirkan bersama
i.
Penerangan yang salah
Dalam
memberikan penerangan dan presentasi kepada prospek/pelanggan yang ditemui,
berilah secara berfakta dan ada kebenarannya. Jangan main hentam ikut sesuka
hati kita main belasah merasakan mereka mudah faham dan fahami apa yang kita
sampaikan. Jangan kerana nak menarik perhatian mereka kita sampaikan yang
baik-baik sahaja kepada mereka tanpa memikirkan apa kesan buruknya nanti kepada
mereka. Perbaiki segera dari segi pengetahuan produk, cara penyampaian
tentang penerangan yang jelas, ringkas
dan mudah difahami.
ii.
Terlalu emosi dari logik
Melakukan
jualan kena ada logik akal mencari cara dan kaedah mudah untuk diterima oleh
prospek/pelanggan yang ditemui. Jangan terlalu emosi membiarkan perasaan hati
mengawal situasi ketika berhubung dengan mereka. Kawal keadaan teruskan
penerangan yang memberikan prospek/pelanggan benar-benar faham dan jelas akan
apa yang kita sampaikan. Penerimaan tidak akan berlaku selagi penawaran yang
ditawarkan masih ada halangannya dan
terdapat keraguan pada mereka. Perbetulkan segera dan jangan sama sekali
mengikut emosi yang telah kita paparkan dan tunjukkan kepada mereka.
iii.
Tiada bantahan
Berlaku
bangkangan dan bantahan amat memedihkan hati dan perasaan kita yang melakukan
jualan. Tiada siapa pun mahu ada sebarang bangkangan dan bantahan terjadi
terutamanya ketika sesi penerangan dilakukan. Sebenarnya semakin banyak
bangkangan dan bantahan yang berlaku bermakna semakin cerah harapan kita untuk
mendapatkan penutupan jualan. Kenapa pula? Kerana prospek/pelanggan telah
menunjukkan minatnya kepada produk yang ditawarkan cuma menunggu mereka
benar-benar faham dan berpuas hati dengan apa yang kita sampaikan. Kerana itu
apabila berlakunya bangkangan dan bantahan yang terjadi jangan sama sekali kita
berdiam diri membisu seribu bahasa membiarkan mereka pula mengatakan yang
bukan-bukan pula. Sepatutnya secara berhemah dan bersopan berikan penerangan
yang sebaik mungkin memberikan kefahaman yang memberikan kefahaman sewajarnya kerana inilah satu-satunya jalan untuk kita
mendapatkan penutupan jualan dengan mudah walaupun ada ketikanya kita akan
merasa sakit hati dan boleh menimbulkan kemarahan di dalam hati kita.
iv.
Terlalu menekan
Bila
presentasi dan penerangan yang dilakukan pastikan jangan terlalu mendesak dan
menekan prospek/pelanggan yang ditemui. Berikan peluang dan masa untuk mereka
berfikir sebaik yang mungkin memikirkan solusi terbaik sama ada apa yang kita
perkatakan kepada mereka benar-benar dapat menyelesaikan masalah yang
ditanggung oleh mereka selama ini. Kalau kita terlalu menekan sehingga tersalah
memberi keputusan akan mengakibatkan di kemudian hari nanti jika terdapat aduan
pula terhadap kita. Kerana itu beri peluang secukupnya untuk mereka memikirkan
keadaan sewajarnya memberikan keputusan seperti mana yang difikirkan munasabah
kepada mereka.
v.
Mudah melakukan andaian
Penyakit yang
sentiasa ada pada kita. Mudah memberikan anggapan dan tanggapan kepada mereka
merasakan sama ada mereka mudah faham, mereka telah mengetahui ataupun sudah
pasti mereka senang menerima tawaran dari kita. Tolong jangan mudah memberikan
anggapan dan tanggapan yang senang-senang hati dirasakan kepada mereka. Kena
sentiasa anggap selesaikan tugasan kita memberikan penerangan dan presentasi
yang terbaik berikan satu solusi bagaimana produk yang ditawarkan dapat
selesaikan masalah mereka. Andai kata prospek/pelanggan yang ditemui telah
memahaminya terlebih dahulu barulah kita beri penerangan akan apa yang mereka
kemukakan persoalan yang diberikan kepada kita. Fahami kehendak dan kemahuan
mereka terlebih dahulu sebelum memikirkan kehendak dan kemahuan kita pula.
Dah dapat kesan di mana kesilapan dan kesalahan kita pastikan jangan
diulangi lagi tapi perlu sentiasa berwaspada dan berhati-hati dengan tindakan
kita selanjutnya. Kena ada keyakinan dan kemesraan pada prospek/pelanggan yang
ditemui. Apa yang dah berlaku dan terjadi jadikan ia sebagai satu iktibar dan
pengajaran yang terbaik untuk kita. Pengalaman apa yang telah di tempoh dan
dialami adalah guru terbaik untuk kita, mengajar erti kesempurnaan dalam
melakukan jualan. Jangan berputus asa kerana sekali kita gagal bukan bermakna
kita akan gagal buat selama-lamanya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan