Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 4 November 2012

BILA DAH BERKENAN



Pembeli bila dah teruja untuk membeli sanggup menunggu lama demi untuk mendapatkan produk yang diingini. Tidak kira apa yang dimaklumkan dan diberitahu tentang tak eloknya ke atau sesuatu yang tidak baik namun apa yang dikehendakinya tetap juga dimahukan juga. Jangan kata stok tiada sudah pasti sanggup ditunggunya atau mencari di tempat lain pula. Inilah gelagat pembeli apabila dah berkenan pada sesuatu produk.

Apa tugasan jualan? Inilah peluang namanya. Jangan dibiarkan begitu dan berlalu begitu sahaja. Ambil sahaja peluang di depan mata ini untuk memastikan penutupan jualan berjaya dilakukan dengan cepat dan segera. Proses jual beli mesti dilakukan agar kedua-dua pihak tidak sama sekali merasa kerugiannya. Cuma dalam peringkat ini dah tahu si pembeli benar-benar berminat untuk memiliki produk yang diinginkan, si penjual kena pastikan

i.                     Stok produk tersebut mesti berada dalam pasaran dan ia mencukupi selari dengan permintaan

ii.                   Pastikan layanan diberikan adalah terbaik dan jangan sama sekali seperti melepaskan batuk di tangga sahaja mentang-mentang si pembeli benar-benar berminat  untuk mendapatkannya

iii.                  Di masa ini lah ciri-ciri produk perlu dimaklumkan kepada si pembeli yang berminat dan bukannya lagi tentang manfaat atau kelebihan yang perlu disampaikan lagi

iv.                 Jangan sama sekali mengambil kesempatan ke atas pembeli yang telah berminat seperti melengah-lengahkan lagi penawaran produk, harga yang tidak berapa nak patut dan sebagainya

v.                   Per mudah kan segera dan jangan sama sekali disukarkan

vi.                 Pengetahuan produk yang mendalam amat diperlukan bagi menjamin jika terdapat sebarang kemusykilan dan pertanyaan yang mungkin dikemukakan tentang penggunaan produk yang dibeli

vii.                Memastikan jaminan produk dimaklumkan bukan setakat harganya sahaja

viii.              Ambil kesempatan melakukan jualan bersilang (Cross Sale) atau jualan tetingkat (Up Sale) dapat dilakukan sebaik mungkin

ix.                 Maklumkan agar memanggil kawan-kawannya pula datang untuk membeli pula di tempat kita

x.                   Pastikan layanan yang terbaik telah diberikan memuaskan hati dan perasaan si pembeli

Teruskan usaha yang telah berjaya ini memberikan tahap perkhidmatan sebaik yang mungkin tanpa berbelah bagi. Memberikan khidmat yang terbaik menyenangkan si pembeli pasti memberikan nilai tambah kepada kita. Hebahan mulut dan penghargaan daripada diri mereka pasti akan kita peroleh asalkan kejujuran dan kesungguhan yang ditunjukkan memuaskan hati mereka. Pastikan jangan berhenti di situ sahaja tapi teruskan perhubungan yang baik agar berkekalan sampai bila-bila sehingga di kandung badan. Itulah adat orang yang melakukan jualan dan perniagaan yang perlu disemai dalam diri kita sampai bila-bila.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan