Pembeli bila dah teruja untuk membeli sanggup menunggu lama demi untuk
mendapatkan produk yang diingini. Tidak kira apa yang dimaklumkan dan
diberitahu tentang tak eloknya ke atau sesuatu yang tidak baik namun apa yang
dikehendakinya tetap juga dimahukan juga. Jangan kata stok tiada sudah pasti
sanggup ditunggunya atau mencari di tempat lain pula. Inilah gelagat pembeli
apabila dah berkenan pada sesuatu produk.
Apa tugasan jualan? Inilah peluang namanya. Jangan dibiarkan begitu dan
berlalu begitu sahaja. Ambil sahaja peluang di depan mata ini untuk memastikan
penutupan jualan berjaya dilakukan dengan cepat dan segera. Proses jual beli
mesti dilakukan agar kedua-dua pihak tidak sama sekali merasa kerugiannya. Cuma
dalam peringkat ini dah tahu si pembeli benar-benar berminat untuk memiliki
produk yang diinginkan, si penjual kena pastikan
i.
Stok produk tersebut mesti berada dalam pasaran
dan ia mencukupi selari dengan permintaan
ii.
Pastikan layanan diberikan adalah terbaik dan
jangan sama sekali seperti melepaskan batuk di tangga sahaja mentang-mentang si
pembeli benar-benar berminat untuk
mendapatkannya
iii.
Di masa ini lah ciri-ciri produk perlu dimaklumkan
kepada si pembeli yang berminat dan bukannya lagi tentang manfaat atau
kelebihan yang perlu disampaikan lagi
iv.
Jangan sama sekali mengambil kesempatan ke atas pembeli
yang telah berminat seperti melengah-lengahkan lagi penawaran produk, harga
yang tidak berapa nak patut dan sebagainya
v.
Per mudah kan segera dan jangan sama sekali
disukarkan
vi.
Pengetahuan produk yang mendalam amat diperlukan
bagi menjamin jika terdapat sebarang kemusykilan dan pertanyaan yang mungkin
dikemukakan tentang penggunaan produk yang dibeli
vii.
Memastikan jaminan produk dimaklumkan bukan
setakat harganya sahaja
viii.
Ambil kesempatan melakukan jualan bersilang (Cross
Sale) atau jualan tetingkat (Up Sale) dapat dilakukan sebaik mungkin
ix.
Maklumkan agar memanggil kawan-kawannya pula
datang untuk membeli pula di tempat kita
x.
Pastikan layanan yang terbaik telah diberikan
memuaskan hati dan perasaan si pembeli
Teruskan usaha yang telah berjaya ini memberikan tahap perkhidmatan sebaik
yang mungkin tanpa berbelah bagi. Memberikan khidmat yang terbaik menyenangkan
si pembeli pasti memberikan nilai tambah kepada kita. Hebahan mulut dan
penghargaan daripada diri mereka pasti akan kita peroleh asalkan kejujuran dan
kesungguhan yang ditunjukkan memuaskan hati mereka. Pastikan jangan berhenti di
situ sahaja tapi teruskan perhubungan yang baik agar berkekalan sampai
bila-bila sehingga di kandung badan. Itulah adat orang yang melakukan jualan
dan perniagaan yang perlu disemai dalam diri kita sampai bila-bila.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan