Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Sabtu, 3 November 2012

VENI VIDI VICI



Gaius Julius Caesar adalah seorang ahli politik, Jeneral perang Rom dan penulis yang memainkan peranan yang genting dalam pengubahan Negara Rom membesar menjadi Empayar Rom. Beliau telah dianggap secara meluas sebagai salah satu daripada genius tentera dalam sejarah, serta ahli politik yang bijak dan pemimpin yang kuat di dunia kuno. Caesar mengetuai serangan pertama oleh Rom terhadap kawasan British dan perluasan sehingga ke Lautan Atlantik. Sejak beberapa zaman, gelaran "Caesar" telah menjadi lambang pemerintah agung yang berkuasa. Pada tahun 42 SM, iaitu dua tahun selepas pembunuhan Caesar, Senat Rom telah menerima Caesar secara rasmi sebagai salah satu daripada dewa Rom. Dilahirkan pada bulan Quinctilis (13 Julai), bulan ini kemudiannya diberikan nama "Julai" (daripada nama "Julius") untuk memperingati jasa beliau.

Caesar yang bertempur dalam satu peperangan yang menyebabkan beliau menjadi penguasa dunia Rom yang tidak dapat dipertikaikan dan selepas mengambil alih kerajaan, beliau memulakan pembaharuan yang meluas untuk kedua-dua masyarakat dan kerajaan Rom. Beliau diisytiharkan sebagai pemerintah diktator seumur hidup, dan memusatkan pelbagai birokrasi Republik dengan pesat.

Antara ungkapan terkenal yang pernah diucapkan oleh Julius Caesar adalah Veni Vidi Vici. Ia nya berlaku semasa Julius Caesar meninggalkan untuk pergi berperang ketika isterinya Cleopatra yang sarat mengandung, tidak lama lagi untuk bersalin anak mereka Caesarion yang dikandungnya. Caesar berjaya dalam peperangannya mengalahkan Pharnaces Pontus berhampiran bandar Zela. Caesar mendakwa bahawa beliau telah pun dikalahkan dan ditawan oleh pihak musuh selama 4 jam sebelum bangkit semula menentang musuhnya semula bagi mencapai kemenangan yang dikehendaki. Untuk memaklumkan kepada Ahli Senat dalam kemenangannya, secara ringkas Caesar terus menulis perkataan ‘VENI VIDI VICI’ yang bermaksud ‘Saya datang Saya nampak Saya takluk’.

Begitulah hebatnya ungkapan yang telah diperkatakan. Cukup ringkas dan padat yang perlu kita bersama jadikan ungkapan tersebut dalam kita melakukan jualan. Apabila ada peluang dan oportuniti yang boleh kita temui tidak kira di mana sahaja untuk melakukan jualan, kita kena ada matlamat untuk mendapatkan penutupan jualan. Jangan membuang waktu kerana kena umpamakan diri kita menembak menggunakan pistol, satu peluru satu mangsa perlu ada kita laksanakan, jangan terlalu membuang masa.

Pastikan apabila kita telah hadir (saya datang) menemui prospek/pelanggan yang ditemui, kita perlu melihat oportuniti-oportuniti atau peluang-peluang yang ada (saya nampak). Kena peka dan sensitif pada keadaan sekeliling. Seterusnya tanpa membuang masa teruskan presentasi dan lakukan sebaik mungkin untuk mendapatkan penutupan jualan (Saya takluk).

Kita juga bertempur dalam peperangan. Peperangan dalam mendapatkan kemenangan secara membantu prospek/pelanggan yang ditemui menerima tawaran yang ditawarkan. Selagi kita gunakan konsep ‘VENI VIDI VICI’ pasti hasil yang kita mahukan akan kita peroleh juga tanpa perlu kita risau dan ragu sama ada boleh ataupun tidak untuk melakukannya. Tak cuba sememangnya tidak kita ketahui, dah berusaha barulah hasilnya boleh di ketahui sama ada boleh melakukannya ataupun tidak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan