Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 27 November 2012

BERHATI-HATI KEMUKAKAN SOALAN



Apabila bertemu dengan prospek/pelanggan apa yang perlu dilakukan adalah kena berhati-hati dengan apa yang ingin kita persoalkan kepada mereka. Nak menjual kena tahu apa yang mereka mahukan atau perlukan dengan cara kena tanya sampai kita tahu dan faham apa kehendak dan kemahuan mereka. Tiada istilah jalan mudah apabila kita lakukan jualan. Bertanya dan bertanya sampai kita fahami keadaan sebenarnya dan sahkan semula apa yang kita fahami benar-benar apa yang mereka mahukan. Sememangnya dalam melakukan jualan bertanya adalah lebih baik banyaknya dari melakukan presentasi. Tanpa ada pertanyaan dikemukakan kepada mereka sudah tentu komunikasi dua hala akan gagal begitu sahaja tidak dapat diwujudkan.

Kerana itu pastikan apabila melakukan jualan, soalan-soalan yang ingin diutarakan dan majukan kepada prospek/pelanggan perlu berhati-hati dilakukan agar tiada perkara yang pelik-pelik atau memberikan kesan yang negatif pula kepada kita. Jangan main sesedap mulut apabila bertanya ikut suka hati kita sahaja. Kena berwaspada sentiasa agar perkara-perkara begini tidak berlaku

i.                    Menyentuh perasaan
Elakkan mereka mudah merasa marah, naik angin dan bosan. Jangan kemukakan soalan yang pelik-pelik sehingga mereka nak menjawab pun rasa susah dan sukar sama sekali. Carilah soalan-soalan yang mudah-mudah untuk dijawab. Petuanya untuk dapatkan kepastian, lagi pendek soalan yang dikemukakan lagi panjang jawapan dan maklum balas dari mereka akan berikan. Cuma berjaga-jaga dengan soalan-soalan yang dikemukakan agar jangan diberi ruang dan peluang pula kepada mereka dengan soalan-soalan yang mudah menaikkan kemarahan dan sensitiviti kepada mereka.

ii.                  Tiada kena mengena
Biarlah ada relevan dan hubung kaitnya dengan soalan yang dikemukakan dengan produk yang ditawarkan. Tidak lebih dari itu. Soalan-soalan yang pelik dan agak membingungkan mereka pasti pada akhirnya kita akan dianggap gila dan tidak betul pula. Sebaik-baiknya sediakan soalan-soalan yang munasabah untuk ditanyakan seperti satu ‘CHECKLIST’ yang disediakan untuk ditanya dan dikemukakan. Bila dah ada cukup senang tapi jangan pula macam skrip untuk lakonan filem pula. Jenuh berjela-jela lah pula untuk bertanya sementara hendak mendapatkan maklum balas dan jawapan dari mereka.

iii.                Pertanyaan yang berulang kali
Dah tahu pasti jangan ditanya banyak kali. Nanti bila prospek/pelanggan merasa bosan terus memberikan maklum balas yang bukan-bukan dan mengarut pula kepada kita. Nak tanyakan juga bermakna dalam keadaan dapatkan pengesahan sahaja. Petuanya dengan buat ayat dari kita sendiri apa yang kita faham kemukakan semula apa yang kita perkatakan ini adakah betul ataupun tidak. Jangan lebih dari itu kerana dikhuatiri nanti prospek/pelanggan akan merasa bosan dan terkedu pula apa yang telah kita lakukan kepada mereka.

iv.              Terlalu menanyakan soalan yang begitu personel
Tolong jangan terlalu tanyakan soalan yang agak personel terhadap prospek/pelanggan yang ditemui. Pastikan kita tanya kepada mereka dengan soalan-soalan yang cukup relevan dengan produk yang ditawarkan. Jangan lebih dari itu. Nanti lain pula jadinya. Lebih menjerumuskan kepada yang personel bermakna lebih menyentuh hati dan perasaan mereka. Carilah soalan-soalan yang memberikan keyakinan kepada mereka untuk memberikan jawapan yang sepatutnya dari memberikan jawapan-jawapan yang mungkin akan memberikan dan menyakitkan hati dan perasaan mereka.

Semoga dengan apa yang diperkatakan tindakan kita dalam melakukan jualan akan lebih diberi perhatian utama agar lebih berhati-hati dan berwaspada sentiasa. Berfikir dahulu sebelum mengeluarkan pertanyaan kepada prospek/pelanggan agar mereka tidak mudah terasa dan menganggap yang bukan-bukan kepada kita. Bersabar dan bertenang sentiasa agar apa yang kita lakukan diterima baik oleh mereka. Wujudkan kepercayaan kepada mereka agar mereka dengan mudah berinteraksi dengan kita. Bila dah mula berinteraksi dengan baik barulah senang nak kemukakan apa soalan jua yang kita kehendaki kepada mereka.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan