Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Isnin, 26 November 2012

Penasihat Yang Salah




Tatkala kita merasa agak ‘DOWN’, keluh kesah, kecewa, putus asa atau putus harapan kita akan menjadi seolah-olah hilang punca atau tak lagi hendak buat macam mana untuk memperbetulkan lagi keadaan dalam meneruskan lagi jualan yang seharusnya kita lakukan. Terhenti seketika mencari jalan penyelesaian untuk per tingkatkan semula usaha dalam melakukan jualan. Apa yang perlu dilakukan agar segala yang berserabut di kepala, semangat yang menjulang tinggi tiba-tiba hilang boleh kah diperbetulkan semula di landasan yang sebenarnya.

Di ketika inilah kita amat memerlukan seseorang untuk memimpin dan memandu semula diri kita agar terus boleh dan bersemangat untuk melakukan jualan. Memilih seseorang perlu kita tentukan sendiri agar orang yang boleh memberikan inspirasi dan buah fikiran kepada kita sememangnya memberikan kesan yang mutlak menghulurkan bantuan dan pertolongan yang sewajarnya. Pilihan yang betul pasti memberikan pulangan yang terbaik pada kita dan bukan sebaliknya. 

Mungkin perkara-perkara begini boleh kita pastikan terlebih dahulu agar orang yang kita minta khidmat nasihat dan pandangannya bukan sesuatu yang membentuk diri kita lebih parah lagi dan menyukarkan tugasan jualan kita tapi terus membina kredibiliti dan personaliti diri kita melakukan jualan. Antaranya adalah

i.             Latar belakang yang salah
Bila ada masalah yang dialami pasti akan mencari seseorang yang boleh menasihati atau memberikan idea-idea kepada kita untuk mencari jalan penyelesaiannya dengan sebaik yang mungkin. Tapi malangnya makin kita cuba mencari jalan penyelesaiannya makin buntu pula didapati hanya disebabkan tersalah orang  untuk mencari jalan penyelesaiannya umpama kita hendak membaiki kereta tapi kita pergi pula ke bengkel motosikal pula. Sampai bila pun tak selesai-selesai masalah. Oleh itu carilah orang yang bersesuaian yang sebaik-baiknya tahu juga tentang apa yang kita lakukan terutamanya dalam bidang jualan ini.

ii.           Orang yang emosi
Carilah orang yang tenang dan tidak berat sebelah terlalu emosi memberikan pendapat dan pandangan yang sewajarnya kepada kita mencari jalan penyelesaian. Apabila terlalu emosi maka pemikiran juga akan berat sebelah tanpa memikirkan mana yang baik dan buruknya pula. Kena berhati-hati dalam memilih orang yang boleh memberikan pendapat dan pandangan yang bernas yang mudah untuk kita terima apabila ada masalah yang timbul dengan memastikan ia nya tidak begitu terlalu emosional pula ap yang diberikan dan disarankan.

iii.          Tiada kemahiran
Orang yang tidak tahu apa-apa terutama tentang jualan kita sibuk minta pendapat dan pandangan untuk selesaikan masalah kita. Lagi menyusahkan ini namanya tanya pada orang yang tak tahu tiba-tiba nak dapat jawapan yang kita mahukan. Memang akan menyusahkan kita balik kalau orang yang kita perlukan khidmat nasihat tidak kena sama sekali tempatnya untuk kita melakukan rujukan. Bukankah ini dinamakan buang masa sahaja.

iv.         Orang yang berkepentingan
Nak dapatkan nasihat asyik semuanya menyebelahi orang yang memberi pandangan dan nasihat dia sahaja demi menjaga kepentingan dan periuk nasi dia sahaja tanpa memikirkan kesan baik buruknya kepada kita. Apa yang kita minta langsung tiada menunjukkan apa yang boleh membantu kita melainkan ada kepentingan peribadi kepadanya. Sebaik-baiknya elakkan orang yang sebegini untuk lakukan perundingan.

v.           Tiada etika dalam tugasan jualan
Lakukan tugasan dengan sebaik yang mungkin. Hulurkan bantuan dan pertolongan selesaikan masalah mereka dengan produk yang bersesuaian untuk ditawarkan kepada mereka. Kena ada etikanya. Jangan sama sekali cari orang yang melakukan jualan yang sudah pasti kita ketahui tiada etikanya dalam melakukan jualan. Terlalu mementingkan diri sendiri, tamak dan mengejar keuntungan sahaja tanpa memikirkan hati dan perasaan prospek/pelanggan yang ditemui.

Fast Action Fast Results. Tindakan segera dan pantas serta memberikan pulangan yang segera juga kepada kita. Carilah penasihat yang terbaik yang boleh membantu apa juga masalah yang kita tanggung selama ini. Jangan main cerita sahaja apa yang ditanggung kepada semua orang yang kita temui tapi carilah orang yang berkebolehan dan pakar dalam bidang yang kita tempuhi. Jalan paling baik untuk mengadu lakukanlah pengaduan yang bersungguh-sungguh ke hadrat Allah, itulah tempat yang sebaik-baiknya. Mengadulah apa juga kepada Allah dengan hati yang telus dan jujur sejujurnya tidak berdolak-dalik. InsyaAllah apa juga hajat kita pasti akan Allah kabulkan cuma bezanya antara cepat atau lambat sahaja bantuan tersebut diberikan.


Firman Allah bermaksud "Mohonlah (berdoalah) kamu kepada Tuhan mu dengan cara merendahkan diri dan cara halus, bahawa sa nya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas; dan janganlah kamu berbuat kebinasaan di bumi (masyarakat) setelah ia baik; dan mohonlah (berdoalah) kamu kepada Allah dengan rasa takut dan loba (sangat mengharap); bahawa sa nya rahmat Allah itu sangat dekat kepada orang-orang, yang ihsan (Iman kepada Allah dan berbuat kebajikan)." (Surah Al-A'râf ayat 55-56)


Firman Allah bermaksud "Dan apabila hamba-hamba Ku bertanya kepada engkau tentang Aku, maka sesungguhnya Aku sangat dekat (kepada mereka). Aku perkenan kan doa orang-orang yang mendoa apabila ia memohon (mendoa) kepada Ku. Sebab itu, hendaklah mereka memenuhi (seruan)-Ku dan hendaklah mereka beriman kepada Ku, mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk." (Surah Al-Baqarah ayat 186)


Firman Allah bermaksud "Dan berfirman Tuhan mu "Memohonlah (mendoalah) kepada Ku, Aku pasti perkenan kan permohonan (doa) mu itu." (Surah Al-Mu'min ayat 60)


Firman Allah bermaksud "Dan Allah mempunyai nama-nama yang sangat indah (Al-Asmâ'u al-Husnâ), maka memohonlah kamu kepada Nya dengan (menyebut) nama-nama itu." (Surah Al-A'râf ayat 180)


Firman Allah bermaksud "Katakanlah oleh mu wahai Muhammad, berdoalah (pujilah) akan Allah atau berdoalah (pujilah), akan Ar-Rahmân (Maha penyayang)" (Surah Al-Isrâ' ayat 110)


Firman Allah bermaksud "Doa (percakapan) mereka di dalamnya (syurga), adalah Allâhumma (Maha Suci Engkau wahai Tuhan)." (Surah Yûnûs Ayat 10) 

Sabda Nabi Muhammad SAW bererti "Doa itu adalah ibadah” (Hadis diriwayatkan dari Abû Dâud dan Al-Turmudzî 

Sabda Nabi Muhammad SAW bererti "Barangsiapa dibukakan pintu doa untuknya, bererti telah dibukakan pula untuknya segala pintu rahmat. Dan tidak dimohonkan kepada Allah, yang lebih di sukai Nya selain daripada dimohonkan 'afiyah. Doa itu memberi manfaat terhadap yang telah diturunkan dan yang belum diturunkan. Dan tidak ada yang dapat menangkis ketetapan Tuhan, kecuali Doa. Sebab itu berdoa kamu sekalian." (Hadis Riwayat Al-Turmudzî).


Sabda Nabi Muhammad SAW bererti "Tiap Muslim di muka bumi yang memohonkan suatu permohonan kepada Allah, pastilah permohonannya itu dikabulkan Allah, atau dijauhkan Allah daripadanya sesuatu kejahatan, selama ia mendoakan sesuatu yang tidak membawa kepada dosa atau memutuskan kasih sayang." (Hadis Riwayat Al-Thurmudzî).


Tiada ulasan:

Catat Ulasan