Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Isnin, 12 November 2012

First Impression



Bertemu dan bersua dengan prospek/pelanggan adalah satu tugas kemestian dalam bidang jualan. Bertemu dengan prospek/pelanggan bukan sekadar seperti kita bertemu dengan rakan-rakan dan sahabat handai. Bertemu dengan kenalan kita, selekeh pun tidak mengapa apatah lagi bercakap merapu dan bergurau senda begitu sahaja sambil ketawa terbahak-bahak mengganggu kehadiran orang lain pula. Terdapat perbezaannya yang perlu kita ambil berat dan ambil tahu antara sahabat dan prospek/pelanggan yang kita temui.

Jangan sama sekali di samakan. Kalau kita tidak berubah bagaimana untuk kita bersua dan bertemu dengan mereka sudah pasti dan sudah tentu ia nya tidak akan berjalan lancar seperti mana yang di harapkan. Tindakan yang diperlukan adalah apakah tindakan sewajarnya buat kita untuk melakukan pengaruh awal kepada prospek/pelanggan. umpama orang yang hendak membeli buku apakah pengaruh awal yang akan membuatkan seseorang itu akan lebih mudah  tergoda, terdorong dan terangsang untuk membeli buku tersebut. Sehinggakan ada dalam pepatah orang putih mengatakan ‘don’t judge the book by its cover’. Mungkin orang akan lebih cepat terpesona dengan gambaran luarnya dari isi yang dipersembahkan di dalamnya.

Oleh itu dalam mendapatkan situasi ‘First Impression’ ke atas prospek/pelanggan yang kita temui ini dikira penting untuk dijaga dan dikawal sebaik yang mungkin adalah dengan cara

i.                     Tunjukkan yang kita benar-benar berminat
Apa yang kita lakukan, pastikan kita kena berminat terlebih dahulu. Apa juga perkara yang kita lakukan tanpa minat dan kesungguhan yang ada sudah pasti prospek/pelanggan tersebut akan sama seperti kita. Kita berminat tunjukkan tenaga positif kita agar dapat menyerap juga semangat tersebut ke atas mereka. Caj yang positif akan menyalurkan juga caj yang positif kepada mereka. Susah macam mana sekalipun hanya kerana minat sudah pasti kita akan tetap dan terus untuk melakukannya dengan lebih bersemangat lagi.

ii.                   Penampilan diri
Berpakaian kemas, segak dan bergaya. Tidak perlu yang mahal harganya atau berjenama hebat di pasaran. Cukuplah sekadar orang melihat dan menyedari kehadiran diri kita sesedap mata memandang seolah-olah ada auranya. Biar mereka rasa yakin dengan kita terlebih dahulu walaupun kita belum berkata apa sekalipun. Pengaruh mata amat penting bagi memberikan keyakinan mereka kepada kehadiran kita di hadapannya.

iii.                  Kata-kata pembukaan
Bermula dengan kata-kata yang merendah diri dan berhemah. Cukup bersopan santun dan tahu apa perkataan yang sepatutnya untuk dibicarakan. Jangan jual terus kepada mereka tapi tarik minatnya terlebih dahulu supaya komunikasi dua hala dapat dilakukan dengan sebaik yang mungkin. Kemesraan dan pautan perhubungan yang baik akan menimbulkan satu situasi yang santai dan relak apabila kita mula melakukan presentasi kepada mereka.

iv.                 Jangan mudah lakukan andaian terlebih dahulu
Tolong jangan andaikan yang mereka telah tahu apatah lagi telah memahami akan kehadiran diri kita. Jangan juga kita terlalu yakin yang mereka akan pasti menerima tawaran yang kita akan lakukan kepada mereka. Usaha dahulu bukan andaian terlebih dahulu. Kerana melalui usahalah maka dengan sendirinya baru kita akan mengetahui sama ada apa yang dia telah fahami dan berkemungkinan mereka boleh atau tidak untuk menerima tawaran yang ditawarkan.

v.                   ‘Eye contact’ yang baik
Jangan ditenung cukuplah sekadar merenung. Beri keselesaan kepada mereka. Tunjukkan dari dalam mata kita yang kita bersungguh untuk melakukan jualan kepada mereka. Tenungan mata terlalu lama akan mengakibatkan orang berada di hadapan kita merasa gerun dan gentar. Tidak melihat kepada mata mereka seolah-olah seperti kita tidak serius dan ingin mempermainkan mereka pula. Berhati-hati dengan mainan mata ini.

vi.                 Keyakinan diri
Yakin diri sendiri sudah pasti kejayaan yang akan kita peroleh. Tak yakin semangat akan mudah luntur hilang ke mana. Yakin diri ubat segala-galanya untuk kita bertindak. Kita yakin prospek/pelanggan pasti akan yakin juga ke atas kita. Kita penentu segala-galanya. Yakin untuk bersua. Yakin untuk berkomunikasi. Yakin untuk mendengar apa yang mereka mahukan. Yakin untuk memberikan presentasi yang terbaik dan terus yakin melakukan penutupan jualan supaya produk yang ditawarkan akhirnya dapat diterima juga.

Perbaiki diri kita ke arah yang lebih positif supaya prospek/pelanggan yang melihat kita sudah pasti mereka cukup selesa dengan kehadiran diri kita. Jangan permain kan prospek/pelanggan begitu sahaja kerana niat untuk membantu pelanggan perlu ada tersemat dalam diri kita sebaik-baiknya. Terpesona, memberikan kepercayaan dan yakin mereka atas kehadiran diri kita maka ini akan lebih memudahkan lagi diri kita melakukan jualan kepadanya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan