Jalinan dengan pelanggan yang mesra dan akrab adalah satu kemestian dalam
melakukan jualan. Dari jalinan kemesraan dan berbaik sangka antara pelanggan
dengan kita akan menyebabkan kesetiaan pelanggan berlaku bukan setakat pada
diri kita sahaja tetapi juga kepada organisasi yang kita wakili. Apabila
pelanggan sudah menyukainya dan cukup setia pada produk kita, apa sahaja yang
kita bicarakan, tawarkan dan kemukakan pendapat kita pasti beliau akan lebih
mudah untuk mempercayai dan menerimanya. Berulang kali memohon referral pun
beliau tidak akan mengambil peduli kerana pelanggan tersebut sudah tahu akan
kelibat kita dalam melakukan jualan. Kerana itu penting untuk kita menjaga
tahap perkhidmatan kita sesudah jualan dengan baik di samping ukhuwah yang
sudah terjalin jangan sama sekali diabaikan begitu sahaja.
Terdapat beberapa faktor yang perlu kita ketahui dalam memastikan
perhubungan kita dengan pelanggan dapat bertahan dengan lama sekali supaya
bukan sahaja jualan berulang boleh berlaku lagi tetapi juga pesaing yang ada di
pasaran untuk melamar pelanggan tersebut akan merasakan amat sukar sekali
menukar pendirian pelanggan tersebut kepada kita. Faktor-faktor ini terjadi mungkin
disebabkan
i.
Kredibiliti
Kredibiliti
yang dimaksudkan adalah bagaimana tahap kepercayaan kita dengan pelanggan yang
berurusan dengan kita. Kena bersikap jujur dan profesional dalam melayan segala
karenahnya dan apa yang dimahukan dari kita. Jangan mudah melenting marah
apatah lagi menarik muka tanda kita tidak bersetuju dengan apa yang beliau
perkatakan. Niat untuk membantu sedia ada pada kita menolong sebanyak yang
termampu samping memberikan kesenangan bukan kepayahan kepada pelanggan
tersebut. Sentiasa berhemah dan merendah diri apabila berurusan dengan
pelanggan dan tunjukkan kredibiliti dengan apa yang kita perkatakan kita
kotakan balik serta tidak sama sekali terlalu mudah mengambil kesempatan di atas
kelemahan dari diri pelanggan tersebut.
ii.
Integriti
Pelanggan
yang berurusan dengan kita akan lebih percaya kepada kita di atas tindakan-tindakan
dan karakter yang kita tunjukkan kepadanya. Apa juga yang kita lakukan dan
persembahkan kepadanya berikan dengan bersungguh-sungguh. Kalau boleh kita
katakan boleh dan begitulah sebaliknya. Tiada unsur-unsur penipuan dan
mengambil kesempatan atas dirinya. Kejujuran dan amanah merupakan kunci utama
dalam mengujudkan integriti kita kepadanya. Jangan ambil sikap mudah dan sambil
lewa sahaja walaupun pelanggan yang kita temui itu sering kali mengatakan tidak
mengapa. Perlu diingati tidak mengapa itu terletak di mulutnya dan bukan di hati
dan perasaannya. Mungkin sekali atau dua tidak mengapa tapi kalau sudah kerap
sangat bagaimana? Ini yang perlu dijaga dan diawasi agar perhubungan yang sedia
ada dapat dikekalkan hingga akhir hayat nanti.
iii.
Keaslian
Kejujuran
pada diri kita sendiri adalah penting untuk mendapatkan kepercayaan seseorang
kepada kita. Pelanggan yang berurusan dengan kita sudah pasti amat mempercayai
kita. Perhubungan yang dibina sememangnya berasaskan dari kepercayaan yang
telah diwujudkan. Oleh itu kita kena tampilkan benar-benar jujur dan jangan
sama sekali apa tindakan yang kita lakukan tidak mementingkan diri kita
terlebih dahulu. Apa yang kita perkatakan itulah yang kita lakukan. Biar
seiring biar sama antara perkataan dan perbuatan kita. Bila janji ditunaikan,
sudah pasti kepercayaan pelanggan tersebut semakin menebal percayanya kepada
kita. Jangan meniru gaya dan stail orang lain cukuplah sekadar kita tonjolkan
gaya dan stail kita sendiri dalam memberikan kepercayaan kepada pelanggan. Selagi
kita jujur dan ikhlas selagi itu tiada apa yang perlu untuk dirisaukan.
iv.
Kesabaran
Melayan gelagat
dan tabiat pelanggan perlu ada dalam diri kita ketika melakukan jualan. Bagi
pelanggan yang perangainya elok dan baik, syukur alhamdulillah tapi bagaimana
kalau yang sebaliknya? Kerana itu kita perlu bersabar dan tabah sentiasa.
Jangan mudah melenting dan naik darah dengan cepat, nanti elok boleh menjadi
pelanggan kita langsung hilang begitu sahaja. Di saat kita dimarahi dan dikeji perlukan
kesabaran yang tinggi, niat untuk menjual dan menawarkan produk kepada mereka
tapi malangnya kena marah dan dikeji pula oleh mereka. Inilah satu situasi yang
perlu kita awasi agar jika berlaku kepada kita, sekurang-kurangnya kita tidak
panik dan mengikut rentak yang sama. Banyakkan bersabar. Tenangkan fikiran
walaupun mungkin boleh menyakitkan hati kita. Ingat ini semuanya ujian Allah
kerana setiap ujian Allah itu tiada siapa pun mahu berlaku apatah lagi yang
boleh menyebabkan hati kita sakit dan terguris. Mungkin ada hikmah nya jika
berlaku sedemikian rupa.
Kekalkan perhubungan yang ada dan jangan sama sekali memberikan rasa tidak
yakin dan meluat pula pelanggan tersebut kepada kita. Jagailah perhubungan
persahabatan dan setia kawan yang telah diwujudkan ini buat selama-lamanya agar
mungkin pada satu hari nanti tujuan kita untuk meminta bantuan dan pertolongan
sekali lagi kepada pelanggan tersebut menerima tawaran baru yang dikemukakan
kepada dirinya agak lebih mudah dan senang untuk dilakukan. Jangan mudah dan
cepat bermasam muka dan bersangka buruk kepada pelanggan yang sedia ada.
Teruskan jalinan perhubungan yang telah termeterai ini agar kekal sampai
bila-bila pun.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan