Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 8 November 2012

JALINAN PERHUBUNGAN



Jalinan dengan pelanggan yang mesra dan akrab adalah satu kemestian dalam melakukan jualan. Dari jalinan kemesraan dan berbaik sangka antara pelanggan dengan kita akan menyebabkan kesetiaan pelanggan berlaku bukan setakat pada diri kita sahaja tetapi juga kepada organisasi yang kita wakili. Apabila pelanggan sudah menyukainya dan cukup setia pada produk kita, apa sahaja yang kita bicarakan, tawarkan dan kemukakan pendapat kita pasti beliau akan lebih mudah untuk mempercayai dan menerimanya. Berulang kali memohon referral pun beliau tidak akan mengambil peduli kerana pelanggan tersebut sudah tahu akan kelibat kita dalam melakukan jualan. Kerana itu penting untuk kita menjaga tahap perkhidmatan kita sesudah jualan dengan baik di samping ukhuwah yang sudah terjalin jangan sama sekali diabaikan begitu sahaja.

Terdapat beberapa faktor yang perlu kita ketahui dalam memastikan perhubungan kita dengan pelanggan dapat bertahan dengan lama sekali supaya bukan sahaja jualan berulang boleh berlaku lagi tetapi juga pesaing yang ada di pasaran untuk melamar pelanggan tersebut akan merasakan amat sukar sekali menukar pendirian pelanggan tersebut kepada kita. Faktor-faktor ini terjadi mungkin disebabkan 

i.                    Kredibiliti
Kredibiliti yang dimaksudkan adalah bagaimana tahap kepercayaan kita dengan pelanggan yang berurusan dengan kita. Kena bersikap jujur dan profesional dalam melayan segala karenahnya dan apa yang dimahukan dari kita. Jangan mudah melenting marah apatah lagi menarik muka tanda kita tidak bersetuju dengan apa yang beliau perkatakan. Niat untuk membantu sedia ada pada kita menolong sebanyak yang termampu samping memberikan kesenangan bukan kepayahan kepada pelanggan tersebut. Sentiasa berhemah dan merendah diri apabila berurusan dengan pelanggan dan tunjukkan kredibiliti dengan apa yang kita perkatakan kita kotakan balik serta tidak sama sekali terlalu mudah mengambil kesempatan di atas kelemahan dari diri pelanggan tersebut.

ii.                  Integriti
Pelanggan yang berurusan dengan kita akan lebih percaya kepada kita di atas tindakan-tindakan dan karakter yang kita tunjukkan kepadanya. Apa juga yang kita lakukan dan persembahkan kepadanya berikan dengan bersungguh-sungguh. Kalau boleh kita katakan boleh dan begitulah sebaliknya. Tiada unsur-unsur penipuan dan mengambil kesempatan atas dirinya. Kejujuran dan amanah merupakan kunci utama dalam mengujudkan integriti kita kepadanya. Jangan ambil sikap mudah dan sambil lewa sahaja walaupun pelanggan yang kita temui itu sering kali mengatakan tidak mengapa. Perlu diingati tidak mengapa itu terletak di mulutnya dan bukan di hati dan perasaannya. Mungkin sekali atau dua tidak mengapa tapi kalau sudah kerap sangat bagaimana? Ini yang perlu dijaga dan diawasi agar perhubungan yang sedia ada dapat dikekalkan hingga akhir hayat nanti.

iii.                Keaslian
Kejujuran pada diri kita sendiri adalah penting untuk mendapatkan kepercayaan seseorang kepada kita. Pelanggan yang berurusan dengan kita sudah pasti amat mempercayai kita. Perhubungan yang dibina sememangnya berasaskan dari kepercayaan yang telah diwujudkan. Oleh itu kita kena tampilkan benar-benar jujur dan jangan sama sekali apa tindakan yang kita lakukan tidak mementingkan diri kita terlebih dahulu. Apa yang kita perkatakan itulah yang kita lakukan. Biar seiring biar sama antara perkataan dan perbuatan kita. Bila janji ditunaikan, sudah pasti kepercayaan pelanggan tersebut semakin menebal percayanya kepada kita. Jangan meniru gaya dan stail orang lain cukuplah sekadar kita tonjolkan gaya dan stail kita sendiri dalam memberikan kepercayaan kepada pelanggan. Selagi kita jujur dan ikhlas selagi itu tiada apa yang perlu untuk dirisaukan.

iv.                 Kesabaran
Melayan gelagat dan tabiat pelanggan perlu ada dalam diri kita ketika melakukan jualan. Bagi pelanggan yang perangainya elok dan baik, syukur alhamdulillah tapi bagaimana kalau yang sebaliknya? Kerana itu kita perlu bersabar dan tabah sentiasa. Jangan mudah melenting dan naik darah dengan cepat, nanti elok boleh menjadi pelanggan kita langsung hilang begitu sahaja. Di saat kita dimarahi dan dikeji perlukan kesabaran yang tinggi, niat untuk menjual dan menawarkan produk kepada mereka tapi malangnya kena marah dan dikeji pula oleh mereka. Inilah satu situasi yang perlu kita awasi agar jika berlaku kepada kita, sekurang-kurangnya kita tidak panik dan mengikut rentak yang sama. Banyakkan bersabar. Tenangkan fikiran walaupun mungkin boleh menyakitkan hati kita. Ingat ini semuanya ujian Allah kerana setiap ujian Allah itu tiada siapa pun mahu berlaku apatah lagi yang boleh menyebabkan hati kita sakit dan terguris. Mungkin ada hikmah nya jika berlaku sedemikian rupa. 

Kekalkan perhubungan yang ada dan jangan sama sekali memberikan rasa tidak yakin dan meluat pula pelanggan tersebut kepada kita. Jagailah perhubungan persahabatan dan setia kawan yang telah diwujudkan ini buat selama-lamanya agar mungkin pada satu hari nanti tujuan kita untuk meminta bantuan dan pertolongan sekali lagi kepada pelanggan tersebut menerima tawaran baru yang dikemukakan kepada dirinya agak lebih mudah dan senang untuk dilakukan. Jangan mudah dan cepat bermasam muka dan bersangka buruk kepada pelanggan yang sedia ada. Teruskan jalinan perhubungan yang telah termeterai ini agar kekal sampai bila-bila pun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan