Walaupun berniaga tepi jalan, namun pembeli sanggup untuk beratur panjang
menunggu giliran membeli goreng pisang panas yang agak meletup jualannya disini.
Memang sungguh kagum melihat senario sebegini terjadi. Nak beli goreng
pisangpun kena beratur seperti nak membeli tiket wayanglah pulak. Kerana
kesedapannya untuk dinikmati oleh orang ramai walaupun beratur panjang berpanas
sedikit tidak mengapa asalkan apa yang dihajati dan dimahukan boleh juga
didapati disitu.
Bagi orang yang menjualnya syukur nikmat alhamdulillah akan apa yang
diusahakan. Mendapat sambutan yang tidak terperi gembiranya produk yang
ditawarkan mendapat sambutan seperti hangat mentari memancar ditempatnya.
Sememangnya apabila melakukan jualan produk yang sentiasa dan terus menerus
mendapat sambutan pasti akan memberikan satu pendorong dan semangat untuk
mengekalkan tahap jualannya sampai bila-bila sehingga hayat dikandung tanah.
Tapi bagaimana dengan tahap layanan dan perkhidmatan yang diberikan? Ini
yang perlu dijaga sebaik mungkin. Jangan menyalahkan diri jika melakukan jualan
diwaktu cuaca yang panas terik atau melayan pembeli-pembeli yang ramai dengan
sekuntum senyumanpun tidak dapat diberikan. Bukan alasan yang terbaik jika ada
pelanggan yang telah membeli hanya sekali itu sahaja datangnya. Jangan terlalu
mengharapkan goreng pisang yang ditawarkan sedap sepanjang masa. Semuanya kena
dilakukan dengan lebih berhati-hati dan berwaspada akan dapat mengekalkan tahap
jualan yang dilakukan dengan ditawarkan semaksimum yang termampu.
Kerana itu walaupun sepanas manapun tempat kita berteduh melakukan jualan,
perkara berikut perlu dilakukan sebagai satu tanda kemesraan dan layanan
terbaik kita yang melakukan jualan kepada pembeli-pembeli produk kita iaitu
i.
Sentiasa mengukir senyuman tidak kira siapapun
yang datang
ii.
Mengucap salam kepada yang Muslim dan selamat
datang kepada yang bukan Muslim
iii.
Berikan penghargaan ‘Terima Kasih’ kepada siapapun
yang membelinya tidak kira peringkat umur sebagai tanda penghargaan dan
penghormatan kita kepada mereka tidak kira sedikit atau banyaknya kerana
pembeliannya walaupun di atas kesudian mereka menunggu lama
iv.
Sentiasa merendah diri dan tawaduk walaupun produk
yang ditawarkan mendapat sambutan hebat dipasaran tempatan
v.
Pastikan produk yang ditawarkan berkualiti
mengikut standard dan piawaian si pembeli dan bukannya mengikut standard dan
piawaian diri penjual
vi.
Kemas berpakaian dan penampilan yang menarik
vii.
Bagi produk makanan, kebersihan amat dititik
beratkan untuk dijaga dengan sebaik-baiknya
Tidak kira berniaga apapun, dalam melakukan jualan bukan setakat produk
yang hebat sahaja menjadi perhatian orang ramai tetapi sikap dan sifat
tingkahlaku penjual juga perlu dijaga dengan sebaik yang mungkin.
Mentang-menatang dah laku dan mendapat sambutan, kita abaikan tahap layanan
kita terhadap orang. Semuanya kena jaga agar apa yang kita mahukan pasti akan memperoleh
kejayaan seperti mana yang diidamkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan