Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 20 Mac 2014

REAKSI MEREKA PERLU DI KETAHUI




Punyalah gembira tawaran yang di kemukakan akhirnya telah diterima oleh pelanggan. Bersusah payah melakukan secara bersungguh-sungguh akhirnya sesuatu yang diharapkan menjelma juga. Terasa betapa hebatnya kita dalam melakukan jualan. Beri penerangan dan presentasi terus mereka percaya dan yakin dengan keupayaan kita melakukan jualan untuk menerimanya. Memang syok dan menggembirakan sehingga tidak terkata dibuatnya. 

Penjual yang baik antara sifatnya adalah kadangkala perlu juga mengetahui akan keadaan pelanggan yang menerima tawaran kita. Apa yang mereka fikirkan selepas menerima tawaran yang dikemukakan elok juga kita mengetahuinya juga. Elakkan berfikiran mementingkan diri sendiri sahaja. Sekali skala perlu juga untuk menyelami apa yang mereka fikirkan setidak-tidaknya dapat juga kita perbaiki segala kelemahan yang masih ada pada kita dalam menjual. Kalau tidak pun mungkin kita boleh merasa betapa prihatinnya diri kita kepada mereka. Mungkin ini reaksi pelanggan selepas menerima tawaran yang dikemukakan iaitu

i.             Berbaloi ke menerima tawaran yang diberikan

ii.           Adakah mereka benar-benar memerlukannya

iii.          Berguna kah produk yang diterima ini

iv.          Betul kah produk yang ditawarkan ini dapat membantu mereka

v.            Apa ahli keluarga atau pasangan mereka akan fikirkan

vi.          Membazir atau menguntungkan mereka

vii.        Adakah kita hanya mengambil kesempatan atas kelemahan diri mereka

viii.       Kalau ditunggu lagi atau dicari tempat lain boleh dapat lagi untung ke?

ix.         Masa yang diterima ini adakah bersesuaian dengan penerimaan yang dilakukan

Kalau tak fikir pun tak mengapa bagi kita melakukan jualan. Sekurang-kurangnya sikap prihatin kita perlu ada agar kita boleh menjadi seorang yang mengambil berat keutamaan pelanggan dari mementingkan diri sendiri sahaja. Tugas kita hanya menjual dan bukan kena fikirkan pada reaksi mereka. Bagi mudah untuk menjual sekurang-kurangnya reaksi mereka juga perlu untuk kita ketahui semata-mat untuk per kemaskan lagi jualan yang kita lakukan. Paling tidak dapat membantu jika terdapat apa-apa bangkangan atau bantahan yang boleh terjadi dan berlaku tanpa kita sedari. Bersedia kah kita memikirkannya?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan