Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Jumaat, 7 Mac 2014

Perlukah Kesempurnaan Dalam Menjual?




Tidak dinafikan apabila melakukan jualan seboleh-bolehnya memerlukan kesempurnaan dalam melakukannya. Bukan untuk mendabik dada merasakan apa yang dilakukan adalah yang terbaik tetapi itulah hasrat dan kemahuan diri kita agar kesempurnaan boleh di peroleh dengan sebaik yang termampu. Bila kesempurnaan boleh kita peroleh sudah pasti kita akan mampu memberikan yang terbaik kepada siapa pun juga bakal pembeli atau pelanggan yang ditemui. Amat mustahil boleh bertemu dengan seorang penjual yang sanggup untuk melakukan sebarang kesilapan atau pun kesalahan yang sengaja untuk di reka-reka.

Tapi ingatlah kita sebagai seorang manusia yang serba kekurangan ini perlu akui bahawasanya bukan mudah untuk mendapatkan kesempurnaan dalam melakukan tugasan jualan. Tidak semua yang kita lakukan adalah yang terbaik dapat kita berikan. Walaupun mungkin ada sedikit kekurangan atau kecacatannya namun usaha untuk melakukan jualan perlu diteruskan juga kerana melakukan jualan bukan menunggu untuk kita sempurna ataupun tidak. Yang penting usaha dan bagaimana kita lihat sesuatu peluang yang ada kita tukarkan menjadi hasil terbaik buat kita.

Jangan menunggu kesempurnaan apabila melakukan jualan. Lakukan sahaja kerana dari situ maka akan mulalah terbentuk segala apa yang kita mahukan. Pengalaman akan mengajar segala-galanya dan mematangkan lagi tindakan diri kita. Jangan mudah melatah dan merungut tapi bersabar dan bertenanglah sentiasa. Bak kata pepatah takkan lari gunung di kejar. Begitulah umpamanya pada bakal pembeli atau pelanggan yang kita temui. Kalau betul apa yang kita lakukan pasti kecenderungan dan kepercayaan mereka pasti akan berpihak kepada kita juga akhirnya. Ini dapat dibuktikan dengan Sabda Rasulullah SAW ‘Manusia yang paling baik adalah yang paling tenang, bertakwa, giat menyuruh kepada makruf, giat melarang kemungkaran dan paling rajin menjalin silaturahim’ (Hadis Riwayat Imam Ahmad).

Firman Allah bermaksud ‘kamu (Wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat Yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat Segala perkara Yang baik dan melarang daripada Segala perkara Yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). dan kalaulah ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana Yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada Yang beriman dan kebanyakan mereka: orang-orang Yang fasiq’ (Surah Ali-Imran Ayat 110).

Sebagai satu renungan dan pengajaran yang baik buat kita dalam melakukan jualan.