Sikap yang sering dilakukan oleh mereka
yang melakukan jualan adalah terlalu suka menangguhkan atau menunda tindakan atau
pergerakan begitu sahaja. Ikut sedap hati sahaja tanpa memikirkan betapa
pelanggan yang telah mereka janjikan langsung tidak diingati dan dibiarkan begitu
sahaja. Inilah yang menakutkan kerana sampai bila-bila pelanggan akan mudah
bersangka buruk dan mengatakan yang bukan-bukan terhadap kita tanpa kita
sedari. Seorang dua terkena mungkin boleh juga kita pertahankan lagi tindakan
kita tetapi kalau dah majoriti mengatakan perkara yang sama bermakna ini boleh
memusnahkan karier kita pula dalam bidang jualan.
Cukup bahaya kalau kita biarkan ia nya
terjadi. Jangan kita jadikan tabiat buruk ini bermaharajalela dan bersarang dalam
diri kita begitu sahaja. Ubahkanlah segera. Amalan yang tidak baik sudah pasti
akan membunuh secara senyap karier kita dalam bidang ini. Ambillah tindakan
yang sewajarnya dengan melakukan
i.
Utamakan yang mana satu
perlu dibuat dan dilakukan. Jangan ikut orang atau lakukan mengikut sesuka hati.
Ketahui keutamaan yang mana satu dan yang boleh kita tangguhkan sementara
waktu. Belajar menjadi bijak dan tahu
menghidu yang mana satu perlu dilakukan mengikut prioriti tugasan yang mesti di
selesaikan segera.
ii.
Jangan jadikan halangan
peribadi sebagai keutamaan hidup seperti sibuk dengan whatsapp, we chat atau
ber facebook sahaja sehingga tugasan jualan boleh diabaikan dengan begitu
senang sahaja. Tumpuan kita kepada pelanggan dan bukannya kepada perkara-perkara
yang dinyatakan. Mesti pandai dan tahu bila masa yang sesuai atau tidak untuk
menggunakannya
iii.
Apa pun yang berlaku beri
tumpuan dan fokus kepada apa yang kita jualkan. Jangan berharap nasib badan
sahaja. Berikan fokus sewajarnya agar setiap pelanggan yang ditemui kita tahu
bagaimana untuk membantu dan menolong dengan sepenuh hati.
iv.
Berkawan dengan orang yang
benar-benar memahami tugasan kita. Dapatkan nasihat peribadi dari mereka dan
terima dengan hati yang terbuka setiap kritikan yang diterima. Semuanya demi
memperelok kan lagi tugasan kita di bidang jualan yang kita temui.
v.
Sekali kita bersungut dan
merungut bermakna kita telah tangguhkan tugasan kita. Apabila kita bersungut
dan merungut bermakna kita hanya sibuk melayan kepentingan diri kita sahaja
bukannya melayan kepentingan pelanggan. Adakah ini yang kita mahukan selama
ini?
Tabiat dan amalan yang baik adalah kita
sentiasa mengutamakan dahulu kehendak pelanggan dengan selesaikan segera apa
juga masalah dan janji kita kepada mereka. Ke tepikan sebentar masalah dan
halangan peribadi yang kita tempuhi. Berikan yang terbaik dengan sepenuh hati
sentiasa menghulurkan bantuan dan pertolongan diri kita kepada mereka. Jangan
syok sendiri atau mudah mendabik dada merasakan apa yang kita lakukan selama
ini adalah yang terbaik. Muhasabah sentiasa agar kita tahu di mana kedudukan
sebenar kita setakat ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan