Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 4 Mac 2014

JANGAN TANGGUH JUALAN




Sikap yang sering dilakukan oleh mereka yang melakukan jualan adalah terlalu suka menangguhkan atau menunda tindakan atau pergerakan begitu sahaja. Ikut sedap hati sahaja tanpa memikirkan betapa pelanggan yang telah mereka janjikan langsung tidak diingati dan dibiarkan begitu sahaja. Inilah yang menakutkan kerana sampai bila-bila pelanggan akan mudah bersangka buruk dan mengatakan yang bukan-bukan terhadap kita tanpa kita sedari. Seorang dua terkena mungkin boleh juga kita pertahankan lagi tindakan kita tetapi kalau dah majoriti mengatakan perkara yang sama bermakna ini boleh memusnahkan karier kita pula dalam bidang jualan.

Cukup bahaya kalau kita biarkan ia nya terjadi. Jangan kita jadikan tabiat buruk ini bermaharajalela dan bersarang dalam diri kita begitu sahaja. Ubahkanlah segera. Amalan yang tidak baik sudah pasti akan membunuh secara senyap karier kita dalam bidang ini. Ambillah tindakan yang sewajarnya dengan melakukan

i.             Utamakan yang mana satu perlu dibuat dan dilakukan. Jangan ikut orang atau lakukan mengikut sesuka hati. Ketahui keutamaan yang mana satu dan yang boleh kita tangguhkan sementara waktu.  Belajar menjadi bijak dan tahu menghidu yang mana satu perlu dilakukan mengikut prioriti tugasan yang mesti di selesaikan segera.

ii.           Jangan jadikan halangan peribadi sebagai keutamaan hidup seperti sibuk dengan whatsapp, we chat atau ber facebook sahaja sehingga tugasan jualan boleh diabaikan dengan begitu senang sahaja. Tumpuan kita kepada pelanggan dan bukannya kepada perkara-perkara yang dinyatakan. Mesti pandai dan tahu bila masa yang sesuai atau tidak untuk menggunakannya

iii.          Apa pun yang berlaku beri tumpuan dan fokus kepada apa yang kita jualkan. Jangan berharap nasib badan sahaja. Berikan fokus sewajarnya agar setiap pelanggan yang ditemui kita tahu bagaimana untuk membantu dan menolong dengan sepenuh hati.

iv.          Berkawan dengan orang yang benar-benar memahami tugasan kita. Dapatkan nasihat peribadi dari mereka dan terima dengan hati yang terbuka setiap kritikan yang diterima. Semuanya demi memperelok kan lagi tugasan kita di bidang jualan yang kita temui.

v.            Sekali kita bersungut dan merungut bermakna kita telah tangguhkan tugasan kita. Apabila kita bersungut dan merungut bermakna kita hanya sibuk melayan kepentingan diri kita sahaja bukannya melayan kepentingan pelanggan. Adakah ini yang kita mahukan selama ini?

Tabiat dan amalan yang baik adalah kita sentiasa mengutamakan dahulu kehendak pelanggan dengan selesaikan segera apa juga masalah dan janji kita kepada mereka. Ke tepikan sebentar masalah dan halangan peribadi yang kita tempuhi. Berikan yang terbaik dengan sepenuh hati sentiasa menghulurkan bantuan dan pertolongan diri kita kepada mereka. Jangan syok sendiri atau mudah mendabik dada merasakan apa yang kita lakukan selama ini adalah yang terbaik. Muhasabah sentiasa agar kita tahu di mana kedudukan sebenar kita setakat ini.