Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Isnin, 24 Mac 2014

BERSEDIA UNTUK BERKONGSI ILMU






Sentiasa jadikan diri kita bersedia untuk berkongsi ilmu. Bukan setakat berkongsi ilmu tetapi juga sebagai seorang motivator yang tidak bertauliah yang sudi membantu sesiapa juga yang berminat dalam melakukan jualan. Tidak kiralah sama ada rakan sekerja atau ahli dalam tim jualan yang bersama dengan kita. Jangan kira siapa pun termasuklah pesaing kita sekali. Semuanya dilakukan dengan hati yang terbuka dengan keikhlasan yang telus dan jujur. Jangan difikirkan apa ganjaran yang boleh diperoleh tapi lakukan dengan sebaik yang mungkin kerana ganjaran Allah untuk akhirat nanti itulah matlamat utama.

Berfikirlah secara waras. Jangan kedekut ilmu tapi pilihan terbaik adalah bersama dalam berkongsi ilmu. Tewas di dunia tidak mengapa asalkan kejayaan di akhirat menjadi pilihan utama. Kita membantu orang sudah semestinya Allah akan menghulurkan bantuannya kepada kita antara sedar ataupun tidak. Belajar jangan berdendam atau menyakitkan hati orang tapi dekatkan diri kita sentiasa mahu berkongsi ilmu pengetahuan kepada siapa pun juga yang kita kenali dan mahukan pertolongan dari kita. Niat kena perbetulkan dahulu agar bukannya untuk menunjuk pandai atau meninggi diri menunjukkan kita serba pandai dalam semua hal dan bidang.

Jangan kita niatkan untuk menjadi popular atau mengharapkan pujian orang tapi lakukan dengan keikhlasan dan kejujuran yang ada. Bantu sebaik yang mungkin dengan cara dan kaedah seperti berikut

i.             Lakukan penetapan ‘Apa yang di mahukan’ kepada ‘Apa bakti saya selama ini’
Kita tidak akan puas dengan apa yang kita mahu capai selama-lamanya. Walaupun telah diperoleh apa yang dihajati namun kepuasan pasti tidak ada penghujungnya. Tapi fikirkan apa yang telah kita sumbangkan kepada orang lain akan kebaktian kita pada orang lain. Memadai kah sumbangan kita pada orang lain terutama mereka yang memerlukan bantuan dan khidmat kepakaran kita selama ini?

ii.           Ketahui kepentingan buat diri kita
Apa yang dicari? Dihormati? Pujian dan perhatian? Jawatan dan pangkat? Mencari wang yang banyak dengan ilmu yang ada untuk menikmati kemewahan hidup? Hanya mengharapkan keredaan Allah? Semuanya terjawab bergantung apa yang kita mahukan. Matlamat yang baik sudah pasti hasilnya akan menjadi baik dan begitulah sebaliknya pula.

iii.          Ketahui segala kelebihan dan kehebatan produk yang dijual
Ingin menjadikan diri sebagai seorang yang boleh merangsang dan pencetus bagi orang lain kena ketahui segala kehebatan, kelebihan, keuntungan dan keistimewaan yang ada. Apa yang ditawarkan pada produk yang di jual agar orang lain turut sama boleh memahami apa kesannya. Tidak kira pada sesiapapun yang melakukan jualan dan penawaran pasti dapat dilakukan dengan sebaik yang mungkin. Tanpa pengetahuan produk sudah pasti sampai bila pun akan gagal untuk melakukan jualan seperti mana yang di mahukan.

iv.          Bersungguh untuk melakukannya
Tiada cara lain untuk berjaya melainkan dengan kesungguhan dan kegigihan yang diberikan. Setakat banyak bercakap memberi hujah yang berjela-jela panjangnya tapi pada hasil langsung tiada untuk dibuktikan. Segala perancangan perlu pada usaha dan keputusan yang di perlukan. Biar angka prestasi yang bercakap bagi pihak kita dari mulut kita sahaja yang pandai berbicara tapi hasil macam hampeh sahaja.

v.            Ambil tindakan sewajarnya
Apa yang kita lakukan merupakan titik permulaan bagi mendapatkan hasil yang dimahukan. Tindakan yang wajar perlu diambil agar segala keputusan yang dilakukan mampu dan boleh untuk membuahkan hasil. Lakukan yang terbaik seperti mana yang dimahukan dan di cita kan selama ini. Bertindak waras dan jangan bercelaru supaya fokus kita tidak terganggu. Berikan yang terbaik dengan melaksanakan apa yang kita mahukan selama ini.

Belajar untuk tidak sama sekali menjadi orang yang terlalu kedekut dan tamak dengan ilmu yang ada. Bersedia untuk sampai menyampaikan dan berkongsi sama dengan orang lain. Logik akal macam merugikan dan menyusahkan tapi kalau di amalkan segala ilmu yang kita ada akan menjadi kekal dan berkembang lagi tanpa kita sedari. Jangan fikirkan rugi tapi fikirkan berapa banyak nanti Allah akan anugerahkan kepada kita atas perkongsian ilmu yang tidak jemu-jemu kepada orang lain. Inilah khidmat bakti kita semua yang perlu ada sementara nyawa masih ada di muka bumi ini.