Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 27 Mac 2014

BILA BERADA DALAM SATU TIM JUALAN




Bertugas melakukan jualan dalam tim jualan sesebuah organisasi bukan setakat memerlukan kesefahaman dan komunikasi yang baik. Banyak perkara yang perlu disesuaikan dan diselaraskan agar kita mampu untuk melakukan tugasan dan kerja-kerja yang diarahkan. Bersesuaian dengan apa juga kehendak dan prosedur pada organisasi yang diwakili dan yang di sertai. Di samping mahu membina karier yang terbaik dalam organisasi tersebut, periuk nasi juga perlu untuk di jaga sama.

Antara yang perlu dilakukan untuk di fahami sebaik-baiknya adalah memahami dan mengetahui apa kah jenis amalan atau budaya yang telah disemaikan dalam organisasi tersebut. Lain organisasi lain budaya kerjanya. Sukar untuk disamakan antara satu organisasi dengan satu organisasi yang lain yang disertai. Melalui budaya tugasan yang ada dalam sesebuah organisasi tersebutlah akan dapat mewujudkan lagi semangat bekerja yang kuat sesama ahli dalam tim jualan tersebut. Masalahnya kini apa yang dirisaukan bagaimana pula dengan sesebuah tim jualan yang sampai kini masih tidak mempunyai budaya jualan yang dimaksudkan.

Pasti akan terjadi pelbagai masalah yang tidak disangka boleh berlaku. Antaranya mungkin

i.             Masing-masing pasti akan bersaing sesama sendiri pijak-memijak antara satu sama yang lain tanpa perlu hormat-menghormati antara satu sama yang lain walaupun dalam satu tim jualan yang disertai.

ii.           Mementingkan diri sendiri tanpa memikirkan hati dan perasaan orang lain

iii.          Tiada sikap yang kompetitif dan pertentangan pendapat menjadi mainan utama

iv.          Sengaja mewujudkan persekitaran yang santai dan pasif terutama jika terdapat apa-apa perubahan

v.            Menyalahkan orang lain pasti menjadi agenda utama pembelaan diri

vi.          Bergosip dan mengkritik pilihan utama menyelamatkan kepentingan diri sendiri 

vii.        Rakan setugas dan ketua dalam tim jualan langsung tidak dihormati

viii.       Suka melengah-lengahkan tugasan dan menyalahkan sistem tugasan yang sedia ada

Alangkah sedihnya jika berlaku dalam tim jualan tersebut. organisasi berkenaan berkehendakkan kakitangan yang diambil bertugas dan menjual bagi memastikan keuntungan organisasi boleh diperoleh setimpal dengan gaji dan pendapatan yang dibayar. Tapi lain pula jadinya. Adakah ini yang kita mahukan dan carikan selama ini? Sesuatu perlu dilakukan agar budaya kerja yang bersih, bertanggungjawab dan amanah dapat diterapkan dengan lebih efektif dan berkesan sama sekali.