Bertugas melakukan jualan dalam tim jualan sesebuah organisasi bukan
setakat memerlukan kesefahaman dan komunikasi yang baik. Banyak perkara yang
perlu disesuaikan dan diselaraskan agar kita mampu untuk melakukan tugasan dan
kerja-kerja yang diarahkan. Bersesuaian dengan apa juga kehendak dan prosedur
pada organisasi yang diwakili dan yang di sertai. Di samping mahu membina
karier yang terbaik dalam organisasi tersebut, periuk nasi juga perlu untuk di
jaga sama.
Antara yang perlu dilakukan untuk di fahami sebaik-baiknya adalah memahami
dan mengetahui apa kah jenis amalan atau budaya yang telah disemaikan dalam organisasi
tersebut. Lain organisasi lain budaya kerjanya. Sukar untuk disamakan antara
satu organisasi dengan satu organisasi yang lain yang disertai. Melalui budaya
tugasan yang ada dalam sesebuah organisasi tersebutlah akan dapat mewujudkan
lagi semangat bekerja yang kuat sesama ahli dalam tim jualan tersebut. Masalahnya
kini apa yang dirisaukan bagaimana pula dengan sesebuah tim jualan yang sampai
kini masih tidak mempunyai budaya jualan yang dimaksudkan.
Pasti akan terjadi pelbagai masalah yang tidak disangka boleh berlaku.
Antaranya mungkin
i.
Masing-masing pasti akan bersaing sesama
sendiri pijak-memijak antara satu sama yang lain tanpa perlu hormat-menghormati
antara satu sama yang lain walaupun dalam satu tim jualan yang disertai.
ii.
Mementingkan diri sendiri tanpa memikirkan
hati dan perasaan orang lain
iii.
Tiada sikap yang kompetitif dan
pertentangan pendapat menjadi mainan utama
iv.
Sengaja mewujudkan persekitaran yang santai
dan pasif terutama jika terdapat apa-apa perubahan
v.
Menyalahkan orang lain pasti menjadi agenda
utama pembelaan diri
vi.
Bergosip dan mengkritik pilihan utama menyelamatkan
kepentingan diri sendiri
vii.
Rakan setugas dan ketua dalam tim jualan
langsung tidak dihormati
viii. Suka
melengah-lengahkan tugasan dan menyalahkan sistem tugasan yang sedia ada
Alangkah sedihnya jika berlaku dalam tim jualan tersebut. organisasi
berkenaan berkehendakkan kakitangan yang diambil bertugas dan menjual bagi
memastikan keuntungan organisasi boleh diperoleh setimpal dengan gaji dan
pendapatan yang dibayar. Tapi lain pula jadinya. Adakah ini yang kita mahukan
dan carikan selama ini? Sesuatu perlu dilakukan agar budaya kerja yang bersih, bertanggungjawab
dan amanah dapat diterapkan dengan lebih efektif dan berkesan sama sekali.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan