Membina perhubungan yang baik sehingga boleh menjadi sahabat karib yang
akrab dan intim sememangnya diperlukan dalam melakukan jualan. Satu tindakan yang
bijak kalau kita boleh berkawan dan bersahabat dengan setiap pelanggan yang berurusan
dengan kita lebih akrab dan intim. Bila kepercayaan telah terbina secara
peribadi pasti akan senang untuk berinteraksi walaupun hanya bersembang kosong.
Kalaupun pelanggan tidak menerima tawaran yang dikemukakan sekurang-kurangnya pelanggan
tersebut masih mampu sama ada untuk memberikan referral dan memberikan
pandangan peribadinya apa yang tidak kena dengan produk yang kita tawarkan.
Semuanya mesti bermula dengan keakraban dalam menjalinkan persahabatan mengikat
silaturahim sesama pelanggan yang telah dibina.
Bila kesetiaan telah terpateri dan berpaut kuat maka lakukanlah apa juga
jualan kepadanya. Sudah pasti peluang untuk menerima tawaran yang dikemukakan
kepada mereka akan lebih terbuka dengan
senang lagi. Semuanya disebabkan keyakinan dan kepercayaan yang tinggi terhadap
diri kita. Antara peluang-peluang yang boleh diperoleh apabila kesetiaan ini
telah diperoleh adalah
i.
Segala apa yang dilakukan akan
dipermudahkan dari segi pertemuan. Presentasi dan mudah untuk mendapat maklum balas
dari mereka.
ii.
Hanya kerana telah mengenali diri kita maka
urusan jualan mudah dilaksanakan tanpa perlu terlalu serius dan melalui formaliti.
iii.
Banyak yang mengambil kesempatan hanya
kerana kesetiaan telah terbina kebanyakannya malas untuk mengambil tahu dan
terus menerimanya begitu sahaja.
iv.
Kesetiaannya juga boleh bergantung kepada
jenama produk yang ditawarkan. Terlalu yakin dan percaya pada jenama semakin
mudah pula untuk dijual kepadanya.
v.
Kerana malu alah dengan kita, tawaran yang
dikemukakan kepadanya akan diterima berdasarkan hanya kerana mahu mengambil
hati kita.
vi.
Demi jalinan persahabatan apa juga yang
kita sampaikan asalkan ada logik akal sudah pasti diterimanya mentah-mentah
begitu sahaja.
vii.
Jualan berulang pasti lebih memudahkan lagi
untuk diulangi lagi.
Eratkan lagi hubungan dengan pelanggan yang sedia ada. Akrabkan dan
rapatkan lagi keintiman diri kita dengan mereka agar pelanggan yang sedia ada
ini tidak terasa kita hanya ingin mendapatkan keuntungan dan kesempatan sahaja
dari diri mereka. Pergunakan kesempatan yang ada dengan memberikan khidmat yang
terbaik memuaskan hati mereka. Bersahabat kerana Allah dan bukannya demi
kepentingan peribadi kita sahaja. Niat dengan hati yang ikhlas sudah pasti Allah
akan per mudahkan segala urusan kita menjaga persahabatan dan keakraban kita
dengan mereka sampai bila-bila.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan