Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Isnin, 3 Mac 2014

PANAS OH PANAS




Semuanya telah di sedia maklum betapa panas suhu sekarang ini  sehingga nak menjual pun telah memberikan kesan yang amat mendalam kepada kita. Bersemangat nak menjual tapi disebabkan cuaca panas terpaksa berfikir dua tiga kali pula untuk melakukannya. Bagi mereka yang menjual air di tepi-tepi jalan inilah masa terbaik mereka untuk meraih semaksimum yang termampu punca pendapatan mereka. Tiada siapa boleh menafikan tiada siapa yang tidak memerlukan air untuk minuman. Tekak semakin mudah kering dan perlu minum bagi menghilangkan haus di tengah cuaca yang panas yang terpaksa di lalui dan ditempuhi.

Jangan mudah melatah dan melakukan andaian yang bukan-bukan tapi anggaplah cuaca panas ketika ini adalah satu ujian dari Allah yang ingin menguji diri kita sama ada kita bersabar untuk menempuhnya ataupun tidak. Elakkan dari menyalahkan yang bukan-bukan. Dulu semasa cuaca hujan perlukan cahaya matahari menjelma. Kini cahaya matahari menjelma dah perlukan pula hujan. Ini lah satu tanda atau bukti bahawa apa juga yang Allah anugerahkan kepada kita selama ini kita tidak pernah puas dengan anugerah Nya. Ada sahaja yang tak kena di buatnya.

Ambil tindakan terbaik di musim panas ini dengan cara

i.             Banyakkan minum walaupun terpaksa membuang air kecil yang banyak. Kena pastikan air dalam badan mencukupi semasa musim kemarau ini. sebaik-baiknya bawalah air untuk di minum ke mana juga kita pergi.

ii.           Lakukan perancangan yang sewajarnya. Susun jadual keluar kita menemui bakal pembeli atau pelanggan mengikut waktu yang benar-benar bersesuaian. Fikirkan panas terik yang bakal kita berhadapan sebelum dan selepas kita bertemu sama ada kita mampu ataupun tidak untuk menghadapinya.

iii.          Penjagaan kesihatan adalah penting. Jangan kerana cuaca yang panas ini kita menjadikan diri kita terlantar sakit pula. Dapatkan konsultasi dari doktor-doktor perubatan yang berwibawa.

iv.          Jangan menyalahkan sesiapa tapi bermohonlah kepada Allah agar kita mampu dan dipermudahkan menghadapi cuaca panas yang berlaku sekarang ini. Jangan mudah mengeluh dan kecewa dengan suasana yang dihadapi ini.

v.            Tabah dan sentiasa merasa tenang dengan apa yang dilalui. Setiap apa yang berlaku ini sudah pasti ada hikmatnya yang kita sendiri tidak diketahui. Hadapilah dengan hati yang terbuka dan bersemangat untuk kita melakukannya.

vi.          Fokus dengan apa yang kita lakukan. Jangan kerana cuaca yang panas terik ini mengganggu fokus kita. Ingat periuk nasi kita agar lebih bersemangat lagi kita melakukannya.

Lakukan tugasan jualan dengan memberikan yang terbaik sewajarnya. Nak capai kejayaan bukan faktor cuaca yang mempengaruhinya tapi bagaimana kita mampu untuk hadapi segala cabaran dan rintangan yang muncul. Kalau kita penjual air di tepi jalan, panas terik macam mana pun tak apa kerana orang ramai sudah pasti akan mencarinya. Ini kita bukan menjual air tapi produk-produk yang mungkin bukan berasaskan kepada minuman. Bertawaduklah dan sentiasa ditanam dalam hati segala apa juga yang berlaku ini adalah satu ujian dari Allah. Allah Maha Mengetahuinya.