Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 2 Mac 2014

PELIHARA IMPIAN MEREKA




Apabila menjual, perlukan pengorbanan dan keikhlasan kita dalam menjual. Tunjukkan keikhlasan dan kebenaran akan produk yang kita tawarkan. Jangan per mainkan harapan mereka apatah lagi untuk mencuba melakukan penipuan ke atasnya. Semuanya kena berhemah dan bersopan dengan kesungguhan dan kegigihan kita memaklumkan kepada mereka. Tak lakukannya sebegini sudah pasti sampai bila-bila bakal pembeli atau pelanggan yang kita temui pasti tidak mahu berhubung dan mempercayai kita lagi sampai bila-bila.

Kejujuran dan keikhlasan kita amat dituntut. Pelihara impian mereka agar keyakinan dan kepercayaan mereka mudah untuk kita peroleh. Bila mereka dah yakin apatah lagi dah percaya sudah pasti juallah apa pun pasti penerimaan mereka pada apa yang kita tawarkan menjadi mudah dan senang. Pelihara sebaik yang mungkin sedaya upaya dengan cara melakukan tindakan-tindakan seperti berikut

i.             Semuanya hadir dari keikhlasan dan kejujuran yang sebenarnya. Niat untuk membantu dan menolong selesaikan masalah mereka menerusi produk yang kita tawarkan benar-benar dapat membantu mereka. Ketepikan kepentingan peribadi kita dahulu tapi dahulukan sahaja kepentingan mereka. Kalau ini dapat kita berikan sudah tentu apa juga masalah yang timbul akan dapat kita selesaikan dengan sebaik yang mungkin.

ii.           Segala kebenaran, kelebihan dan kehebatan mereka jangan disorok dan diabaikan. Berikan dengan sebenar-benarnya. Jangan ada satu pun yang tertinggal kerana mereka pasti mahu mengetahui akan apa yang boleh mereka peroleh hasil dari kita tawarkan sama ada boleh menguntungkan mereka ataupun tidak.

iii.          Hadirnya kita sekurang-kurangnya masih mampu memberikan pendapat peribadi yang bernas dan diterima akal fikiran oleh mereka. Berikan yang logik dan mudah difahami  agar mereka amat mudah untuk memikirkannya. Jangan menyukarkan tapi per mudahkan apa yang sepatutnya.

iv.          Berikan dan hulurkan segala tindakan dan idea ke jalan yang betul dan benar yang boleh mereka terima dengan hati yang terbuka. Jangan terkeluar dari landasan yang dibenarkan tapi kejujuran dan keikhlasan kita itu yang perlu diutamakan. Impian mereka nak yang memudahkan nak yang mampu memberikan pulangan untung yang munasabah pada mereka. Tindakan sepatutnya tawarkan yang terbaik dan terhebat dari pasaran tawarkan.

v.            Bertanya pada yang perlu bukan bertanya sampai kepada masalah peribadi mereka. Banyakkan mendengar dari banyak melakukan andaian. Ketahui dengan lebih tepat apa sebenarnya mereka cari dan mahukan untuk selesaikan masalah mereka dan bukan masalah kita sendiri. Orang memberi kita merasa orang berbudi kita berbahasa.

Memelihara apa juga idaman mereka sudah pasti jualan kita akan dipermudahkan. Kita ambil satu tindakan yang proaktif kepada mereka menjaga kebajikan sepatutnya sudah pasti mereka juga akan menjaga kebajikan pada diri kita. Bukankan ini janji Allah. Sekali kita berbuat baik pada orang lain sudah semestinya orang tersebut akan cuba sedaya upayanya menjaga kebaikan kepada kita. Lakukan yang terbaik dengan kesungguhan dan kegigihan yang ada. Sudah pasti apa juga yang dirasakan sukar dan payah akan mendapat kesenangannya juga di satu hari nanti.