Apabila menjual, perlukan pengorbanan dan keikhlasan kita dalam menjual.
Tunjukkan keikhlasan dan kebenaran akan produk yang kita tawarkan. Jangan per mainkan
harapan mereka apatah lagi untuk mencuba melakukan penipuan ke atasnya.
Semuanya kena berhemah dan bersopan dengan kesungguhan dan kegigihan kita
memaklumkan kepada mereka. Tak lakukannya sebegini sudah pasti sampai bila-bila
bakal pembeli atau pelanggan yang kita temui pasti tidak mahu berhubung dan mempercayai
kita lagi sampai bila-bila.
Kejujuran dan keikhlasan kita amat dituntut. Pelihara impian mereka agar
keyakinan dan kepercayaan mereka mudah untuk kita peroleh. Bila mereka dah
yakin apatah lagi dah percaya sudah pasti juallah apa pun pasti penerimaan
mereka pada apa yang kita tawarkan menjadi mudah dan senang. Pelihara sebaik
yang mungkin sedaya upaya dengan cara melakukan tindakan-tindakan seperti berikut
i.
Semuanya hadir dari keikhlasan dan
kejujuran yang sebenarnya. Niat untuk membantu dan menolong selesaikan masalah
mereka menerusi produk yang kita tawarkan benar-benar dapat membantu mereka.
Ketepikan kepentingan peribadi kita dahulu tapi dahulukan sahaja kepentingan
mereka. Kalau ini dapat kita berikan sudah tentu apa juga masalah yang timbul
akan dapat kita selesaikan dengan sebaik yang mungkin.
ii.
Segala kebenaran, kelebihan dan kehebatan
mereka jangan disorok dan diabaikan. Berikan dengan sebenar-benarnya. Jangan
ada satu pun yang tertinggal kerana mereka pasti mahu mengetahui akan apa yang
boleh mereka peroleh hasil dari kita tawarkan sama ada boleh menguntungkan
mereka ataupun tidak.
iii.
Hadirnya kita sekurang-kurangnya masih
mampu memberikan pendapat peribadi yang bernas dan diterima akal fikiran oleh mereka.
Berikan yang logik dan mudah difahami agar mereka amat mudah untuk memikirkannya.
Jangan menyukarkan tapi per mudahkan apa yang sepatutnya.
iv.
Berikan dan hulurkan segala tindakan dan
idea ke jalan yang betul dan benar yang boleh mereka terima dengan hati yang terbuka.
Jangan terkeluar dari landasan yang dibenarkan tapi kejujuran dan keikhlasan
kita itu yang perlu diutamakan. Impian mereka nak yang memudahkan nak yang mampu
memberikan pulangan untung yang munasabah pada mereka. Tindakan sepatutnya
tawarkan yang terbaik dan terhebat dari pasaran tawarkan.
v.
Bertanya pada yang perlu bukan bertanya
sampai kepada masalah peribadi mereka. Banyakkan mendengar dari banyak
melakukan andaian. Ketahui dengan lebih tepat apa sebenarnya mereka cari dan
mahukan untuk selesaikan masalah mereka dan bukan masalah kita sendiri. Orang
memberi kita merasa orang berbudi kita berbahasa.
Memelihara apa juga idaman mereka sudah pasti jualan kita akan
dipermudahkan. Kita ambil satu tindakan yang proaktif kepada mereka menjaga
kebajikan sepatutnya sudah pasti mereka juga akan menjaga kebajikan pada diri
kita. Bukankan ini janji Allah. Sekali kita berbuat baik pada orang lain sudah
semestinya orang tersebut akan cuba sedaya upayanya menjaga kebaikan kepada
kita. Lakukan yang terbaik dengan kesungguhan dan kegigihan yang ada. Sudah
pasti apa juga yang dirasakan sukar dan payah akan mendapat kesenangannya juga
di satu hari nanti.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan