Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Sabtu, 8 Mac 2014

MEMBINA KEAKRABAN




Setiap pelanggan yang ada pada kita perlu di jaga. Bukan setakat seronok mereka hanya kerana menerima tawaran yang di kemukakan tetapi menjalinkan perhubungan yang lebih erat dan akrab perlu dilakukan. Semuanya bagi memastikan setiap seorang pelanggan yang telah berurusan dengan kita tidak pernah berubah hati dan perasaan untuk mencari pesaing kita  pula. Alangkah ruginya jika ini berlaku dan terjadi apabila tiba-tiba sahaja pelanggan yang telah berada di depan kita boleh hilang begitu sahaja. Buat penat dan sia-sia sahaja apa yang telah kita lakukan selama ini.

Terma dalam English di kenali sebagai RAPPORT. Jalinan keakraban dan keintiman perlu dilaksanakan dengan sebaik yang mungkin. Jangan di abaikan tetapi berikan kemesraan kepada mereka agar jualan sentiasa ada bagi tujuan melakukan jualan berulang boleh berlaku ataupun referral dari mereka mudah pula diperoleh. Semuanya bergantung sejauh mana keakraban kita terhadap dirinya. Bila dah akrab pasti ini akan memudahkan lagi untuk kita melakukan jualan baik pada dirinya mahupun pada kenalannya pula.

Bagi membina dan memastikan mencipta keakraban yang dimahukan jangan kita lupa untuk lakukan perkara-perkara seperti berikut

i.             Beri salam dan bertanya khabar sentiasa terutamanya ketika bertemu secara di rancang ataupun tidak. Jangan bila bertemu kita buat tak tahu atau melayan kesibukan kita sahaja. 

ii.           Ramah dalam berinteraksi bukan ramah bila nak menjual sahaja dan bila pelanggan bersetuju menerima tawaran yang diajukan selepas itu kita buat-buat tak kenal pula.

iii.          Bukankah senyuman itu satu sedekah? Amalkan selalu dan sentiasa agar senyuman itu menjadi satu sedekah dan amal ibadat yang konsisten buat kita kepada manusia yang lain.

iv.          Naluri kemanusiaan kena wujudkan. Tugasan kita yang sering bersama mereka perlu tahu bagaimana untuk menarik minat mereka supaya mudah untuk kita berinteraksi dan berkomunikasi dengannya. Tunjukkan akhlak yang baik pasti semuanya akan turut serta sama sekali.

v.            Sentiasa hati terbuka menerima sesiapa sahaja tidak kira darjat, keturunan, pangkat, jawatan dan taraf kehidupan. Layanlah mereka seperti layanan kelas pertama yang membuatkan mereka berasa begitu selesa dan segan dengan kehadiran diri kita.

vi.          Bersedia mendengar setiap masa apabila perbualan bermula. Elakkan kepentingan diri sendiri tapi utamakan ukhuwah sesama insan.

vii.        Bersedia menghidupkan suasana dengan kata-kata yang boleh menghiburkan, mencuit hati dan perasaan mereka. Bukan bermakna untuk menjadi seorang Raja Lawak Mega tapi cukuplah dirasakan pada mereka cukup senang dengan kehadiran diri kita selama ini.

Keakraban bukan bermakna ‘Saya sukakan awak’ tapi keakraban adalah ‘Saya mengambil berat terhadap awak’. Hendak seribu daya yang tak hendak itulah seribu dalih. Pergunakan kepercayaan mereka terhadap kita untuk merapatkan lagi hubungan kita kepadanya. Tak rugi satu sen pun asalkan kita berjaya melakukan perkara yang baik terhadap mereka walaupun sekadar memberi salam kepada mereka. Lakukan dengan keikhlasan dan berusaha sedaya upaya agar jalinan yang terjalin jangan sama sekali dimusnahkan begitu sahaja oleh kerana sikap negatif kita terhadap mereka.