Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 31 Julai 2012

Membezakan satu Situasi dengan satu Solusi


Bertemu dengan prospek/pelanggan kerana terlalu ghairah untuk mendapatkan penutupan jualan kadang-kadang kita terlupa. Terlupa disebabkan kita ingin cepat memberikan satu solusi kepada mereka tanpa memikirkan tentang apa situasi yang berada disekelilingnya. Terlalu cepat dan segera memberikan solusi tanpa memikirkan situasi yang sepatutnya perlu kita fikirkan semula sama ada tindakan yang kita lakukan ini adakah betul dan bersesuaian ataupun tidak.

Solusi adalah satu tindakan dalam memberikan satu penyelesaian akhir kepada prospek/pelanggan yang di temui dengan harapan agar penutupan jualan dapat di lakukan dengan sebaik mungkin. Situasi pula adalah berkenaan dan berkait rapat dengan keadaan pada diri kita sendiri, prospek/pelanggan ditemui dan sekeliling yang berada yang boleh mempengaruhi apa juga keadaan yang di hadapi. Dua perkataan yang berbeza pengertiannya tetapi bunyi yang hampir sama. 

Dalam memastikan apabila temu janji dapat di adakan dan jualan hendak di lakukan, pastikan setiap situasi yang berada disekeliling diri kita perlu di kenal pasti dan di ketahui terlelbih dahulu sebelum sebarang solusi boleh diberikan. Mungkin situasi-situasi begini perlu untuk kita kenal pasti terlebih dahulu iaitu


i.                    Perbaiki mod kita terlebih dahulu

Ada masalah? Ada perkara-perkara yang menganggu? Rasa tidak sedap hati? Semuanya perlu di abaikan. Latih diri kita belajar bagaimana hendak mengatasi diri kita supaya tidak moody di hadapan prospek/pelanggan mahupun di hadapan rakan sekerja kita. Elakkan dari memikirkan masalah kerana masalah tidak akan pernah luput dari fikiran kita. Beri tumpuan dan fokus akan apa yang ingin kita lakukan. Perbaiki situasi dalaman diri kita agar boleh perbaiki situasi pada luaran diri kita juga. Jangan di turutkan masalah yang menimpa kerana semakin kita biarkan ianya berlaku dan terjadi semakin sukar pula kita hendak mengawal masalah tersebut. Jauhi juga dari orang-orang yang suka mengadu dumba dan asyik menceritakan masalah dirinya kepada kita. Di khuatiri nanti segala masalah yang ditanggung oleh mereka berjangkit dan merebak pula menjadi masalah pada diri kita. Kerana itulah kita di saran bergaul dengan orang-orang yang berjaya kerana mereka sentiasa memberikan input-input yang positif kepada kita yang mendengarnya.

ii.                  Sentiasa mengamalkan persiapan rapi sebelum melakukan jualan

Persiapan dari kita sendiri amat diperlukan. Ambil berat dan ambir tindakan serius sewajarnya. Seperti kita sewaktu pergi kesekolah dahulu, sebelum datang hari esok sudah pasti kita akan siapkan segala kerja-kerja rumah yang diberi oleh guru kita dan buku-buku apa yang perlu dibawa pula untuk keesokkan harinya mengikut jadual waktu yang telah ditetapkan dari awal lagi. Semuanya bermula dengan persiapan melainkan kita langsung tidak mengambil berat. Ambil mudah sahaja langsung tidak menunjukkan disiplin diri yang sepatutnya. Elakkan perkara ini berlaku. Persiapan diri amat penting dari penampilan diri, barang-barang yang perlu di bawa dan seterusnya pemikiran kita perlu bersiap sedia sentiasa. Semakin kita berdisiplin melakukan tugasan semakin hampir rasanya untuk kita memperolehi kejayaan yang di perlukan.

iii.                Ketahui dan kesan segera tentang situasi bertemu dengan prospek/pelanggan

Bagaimana dengan keadaan sekelilingnya. Adakah bersesuaian untuk kita lakukan sebarang presentasi ataupun tidak kepada prospek/pelanggan yang di temui? Adakah prospek/pelanggan yang berada di hadapan kita benar-benar bersedia bertemu dengan kita. Lihat bahasa badannya, pemerhatian dan fokusnya tatkala kita sedang memberikan presentasi kepadanya. Berikan kefahaman yang seringkas, sejelas dan mudah di fahami oleh mereka. Kemukakan soalan-sioalan kereatif supaya kita dengan mudah mendapat maklumbalas dari mereka tentang apa yang sebenarnya mereka mahukan dan perlukan. Lebih mudah kita fahami mereka makin mudah untuk kita berikan apa solusi sebenarnya mengikut kesesuaian masalah mereka.

Mendapatkan penutupan jualan kena ambil tahu dahulu tentang situasi yang berlaku dan berada disekeling kita. Fahami situasi yang ada sebelum berikan satu solusi pula kepada prospek/pelanggan di hadapan diri kita. Apabila berikan solusi kepada prospek/pelanggan kita pastikan pula yang ianya sememangnya boleh memberikan satu penyelesaian kepada mereka apabila mereka bersetuju menerima tawaran dari kita supaya tidak timbul di kemudian hari nanti satu penyelesalan dan kekecewaan yang terjadi dan berlaku terhadap mereka. Ciptakan dan berikan kepada mereka satu situasi yang segar dan ceria sebelum kemukakan kepada mereka satu solusi yang di perlukan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan