Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 19 Julai 2012

DAPATKAN PROSPEK BUKAN SUSPEK


Sebelum mendapatkan pelanggan kita amat di perlukan mendapat prospek terlebih dahulu. Jangan di cari suspek tapi prospek yang kena kita dapati sepatutnya. Tanpa prospek bagaimana boleh melakukan jualan. Kerana itu kita di saran untuk memperolehi leads sebanyak yang mungkin melakukan penapisan dan saringan dalam mengenal pasti siapa prospek yang harus kita temui terlebih dahulu. Perbanyakkan tele marketing, penghantaran e-mel ataupun mesej SMS kepada prospek tersebut bagi mendapatkan satu temu janji dalam melakukan jualan terhadap dirinya.

Layanan yang baik dan berhemah bukannya bermula dari seseorang itu menjadi seorang pelanggan tapi perlu sama sekali di lakukan semasa seseorang tersebut telah menjadi perhatian awal dari kita tatkala dari prospek lagi. Oleh itu dalam mendapatkan prospek menjadi satu kejayaan yang berterusan dan di perlukan adalah di sarankan kita melakukan perkara-perkara berikut

i.                    Tiada prospek bagaimana hendak menjual
Umpama nak mendaki gunung, sampai sekarang tidak terdaki di sebabkan masih gagal mencari gunung yang di kehendaki. Begitulah juga dengan menjual, selagi prospek gagal di kesan dan di dapati selagi itu jualan sememangnya tidak boleh untuk di lakukan. Kerana itu perlu mencari dan mendapatkan leads sebanyak yang termampu. Empat tugasan yang wajib dilakukan adalah

ü  Penuhi

ü  Saringan

ü  Sasarkan

ü  Hubungi

Dari langkah ini barulah kita boleh perolehi sebanyak yang mungkin prospek yang berkualiti dan di kehendaki.

ii.                  Jangan sama sekali samakan soalan-soalan yang efektif kepada prospek
Lain padang lain belalangnya. Begitulah juga prospek. Kena tengok dahulu prospek tersebut semasa kita temuinya dalam kemukakan soalan-soalan efektif kepadanya mengikut kedudukannya, perangainya dan tabiatnya. Jangan main sama sahaja soalan-soalan tersebut. Dah namanya manusia bukannya semua orang itu sama kaedah dan caranya untuk kita berinteraksi. Yang paling penting kita cepat untuk menyesuaikan diri apabila kita berhadapan dengan seseorang yang kita temui tatkala proses temu janji berjaya kita perolehi.

iii.                Prospek perlu dibelai dan di ambil perhatian sewajarnya
Sedangkan kucing perlu dibelai dan dimanjakan inikan pula manusia. Ambil berat dan bertanggung jawab sentiasa dalam memastikan prospek yang di temui merasakan diri mereka di ambil perhatian sewajarnya. Ketahui apa permasalahan mereka agar mudah bagi kita tahu untuk berikan satu solusi kepadanya. Berilah perkhidmatan yang terbaik mengatasi pesaing yang lain agar prospek tidak mudah beralih arah dan menjadi pelanggan kita akhirnya.

iv.                 Bukan menjual tapi dapatkan satu temu janji
Beringat sentiasa di dalam pemikiran kita. Apabila menghubungi prospek jangan sama sekali melakukan jualan kepadanya tapi dapatkan terus satu temujanji ke atas dirinya. Bila lakukan jualan sahaja terlebih dahulu dalam talian telefon umpamanya, sememangnya berkemungkinan besar akan gagal akhirnya kerana di talian telefon kita tidak akan tahu dan kenal pasti apa masalah sebenarnya terlebih dahulu. Bagai mana mimik mukanya, bagaimana bahasa badannya dan apa reaksinya apabila kita melakukan presentasi di hadapannya. Oleh itu dapatkanlah sebanyak dan sekerap yang termampu dalam mendapatkan temu janji sepertimana yang di kehendaki.

v.                   Permudahkan jangan disukarkan
Dari peringkat prospek lagi kita di perlukan untuk di permudahkan lagi segala urusan dengannya. Sesukar mana sekalipun perlu di permudahkan. Sekali prospek melihat ianya cukup sukar dan memayahkan tindakan baginya selagi itu penutupan jualan pasti tidak akan berhasil. Jangan sama sekali bagi prospek tersebut tawar hati dan kecewa atas perkhidmatan kita terutama sekali apabila sesuatu perkara tersebut telah kita janjikan. Janji yang diberi perlu dikotakan. Perkhidmatan yang diberikan perlu ‘First Class’. Pernyataan yang diberikan biarlah secara berfakta dan ada kejujurannya.

Selagi prospek gagal kita hadapi selagi itulah suspek sahaja yang akan membebani kita. Jangan biarkan suspek memenuhi senarai bakal pelanggan kita kerana akan pasti tiada tindakan apapun dari kita mendapatkannya. Perlu ada kesungguhan dan usaha yang berterusan mendapatkan prospek yang sepatutnya untuk kita tukarkan pula ia nya menjadi seorang pelanggan yang setia kepada pengguna produk yang di tawarkan. Buang jauh-jauh angan-angan Mat Jenin dalam diri kita tapi jadikanlah ia satu realiti dalam tugasan jualan kita mendapatkan seramai yang termampu menjadi pelanggan dan terus berurusan dengan kita. Pat pat siku lepat siapa cepat dia dapat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan