
i.
Sebaik-baiknya jangan lakukan penghantaran e-mel
terlebih dahulu andaikata kita belum lagi melakukan sebarang interaksi kepada
prospek yang belum mereka kenali lagi kehadiran kita. Apa yang di maksudkan
sebelum melakukan interaksi tindakan yang di perlukan adalah samada
·
Prospek telahpun menghubungi talian telefon ke
organisasi kita
·
Prospek menghadirkan diri ke premis organisasi
kita
·
Jaringan kenalan dan sahabat dalam sosial media
seperti facebook, google + dan sebagainya
·
Referral yang telah di rujuk kepada kita dan
sebagainya
ii.
Ulangi semula langkah pertama jika kita merasakan sebarang
interaksi masih belum lagi di lakukan.
Terdapat banyak kelebihan dan faedahnya apabila menggunakan e-mel, yang
dikira kos yang murah, senang, cepat dan mudah untuk dilakukan. Walaupun begitu
terdapat beberapa faktor yang perlu kita kenal pasti terlebih dahulu agar
tindakan kita nanti tidak di anggap silap dan salah apabila melakukan e-mel ini
tersebut iaitu
i.
Semak sebaik mungkin yang e-mel yang di hantar
adalah dalam berbentuk satu informasi dan sumber maklumat yang mudah difahami
dan jelas maksudnya bagi membolehkan seseorang menerima dan membacanya
tertanya-tanya dapat menarik minat mereka untuk menghubungi kita semula bagi mengetahui dengan
lebih lanjut lagi.
ii.
Elakkan sama sekali e-mel yang di hantar bukan
merupakan penyelesaian terus kepada si penerimanya nanti dan terlalu awal
presentasi kita memberitahu apa yang tidak sepatutnya kita maklumkan terlebih
dahulu.
·
Penerima akan merasa satu kekesalan dalam dirinya
jika beliau masih tidak menghubungi kita
·
Dengan segera dan cepat memberikan maklumbalas
kepada kita tidak bertangguh lagi
·
Hilang kesabaran prospek untuk mengetahui lebih
lanjut memerlukan kehadiran kita
·
Membawa kepada sikap terburu-buru tidak sabar akan
kehadiran diri kita memberikan penerangan lanjut kepada dirinya
iv.
Jangan sama sekali jadikan e-mel yang dihantar
sebagai satu penutupan jualan

Tiada ulasan:
Catat Ulasan