Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 12 Julai 2012

E-mel pergunakan sebaik mungkin


Mana nak lakukan, sesuatu tindakan yang perlu kita fikirkan samada ingin menghantar e-mel terlebih dahulu ataupun menelefon prospek yang ingin kita temui. Kedua-duanya ada kelebihannya masing-masing yang boleh dimanfaatkan bersama. Cuma kalau kita hendak lakukan e-mel pastikan dua syarat perkara yang sebegini kita fahami terlebih dahulu iaitu

i.                     Sebaik-baiknya jangan lakukan penghantaran e-mel terlebih dahulu andaikata kita belum lagi melakukan sebarang interaksi kepada prospek yang belum mereka kenali lagi kehadiran kita. Apa yang di maksudkan sebelum melakukan interaksi tindakan yang di perlukan adalah samada

·         Prospek telahpun menghubungi talian telefon ke organisasi kita

·         Prospek menghadirkan diri ke premis organisasi kita

·         Jaringan kenalan dan sahabat dalam sosial media seperti facebook, google + dan sebagainya

·         Referral yang telah di rujuk kepada kita dan sebagainya

ii.                   Ulangi semula langkah pertama jika kita merasakan sebarang interaksi masih belum lagi di lakukan.

Terdapat banyak kelebihan dan faedahnya apabila menggunakan e-mel, yang dikira kos yang murah, senang, cepat dan mudah untuk dilakukan. Walaupun begitu terdapat beberapa faktor yang perlu kita kenal pasti terlebih dahulu agar tindakan kita nanti tidak di anggap silap dan salah apabila melakukan e-mel ini tersebut iaitu

i.                     Semak sebaik mungkin yang e-mel yang di hantar adalah dalam berbentuk satu informasi dan sumber maklumat yang mudah difahami dan jelas maksudnya bagi membolehkan seseorang menerima dan membacanya tertanya-tanya dapat menarik minat mereka untuk  menghubungi kita semula bagi mengetahui dengan lebih lanjut lagi.

ii.                   Elakkan sama sekali e-mel yang di hantar bukan merupakan penyelesaian terus kepada si penerimanya nanti dan terlalu awal presentasi kita memberitahu apa yang tidak sepatutnya kita maklumkan terlebih dahulu.

iii.                  Jadilah seorang yang kreatif bentuk dan cipta e-mel yang akan mengakibatkan

·         Penerima akan merasa satu kekesalan dalam dirinya jika beliau masih tidak menghubungi kita

·         Dengan segera dan cepat memberikan maklumbalas kepada kita tidak bertangguh lagi

·         Hilang kesabaran prospek untuk mengetahui lebih lanjut memerlukan kehadiran kita

·         Membawa kepada sikap terburu-buru tidak sabar akan kehadiran diri kita memberikan penerangan lanjut kepada dirinya

iv.                 Jangan sama sekali jadikan e-mel yang dihantar sebagai satu penutupan jualan

Seperti mana kita menelefon prospek untuk dapatkan satu temu janji begitu jugalah dengan penghantaran e-mel. Apabila prospek telahpun menunjukkan minatnya akan apa yang telah kita hantarkan kepadanya, dapatkan dan tetapkan masa yang terbaik tetapkan satu temu janji selepas prospek tersebut menghubungi diri kita. Jangan di tangguh lagi kerana sudah pasti prospek tersebut sudah berminat dengan produk yang di tawarkan cuma hanya menunggu sahaja presentasi dan penerangan lebih mendalam dari kita. Satu peluang yang terhidang jangan sama sekali di lepaskan. Ambil oportuniti yang terbaik ini bagi mendapatkan lagi penutupan jualan.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan