Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 25 Julai 2012

ELAKKAN DARI MELAKUKAN KESILAPAN


Tiada siapapun yang melakukan jualan mahukan kesilapan terutama ketika berlakunya proses presentasi dan perundingan dihadapan prospek/pelanggan. Seboleh-bolehnya perlu mengelak dengan memberikan perkara-perkara yang betul dan berfakta sahaja. Mungkin kalau ada sedikit kesilapan yang telah dapat di kesan oleh prospek/pelanggan tersebut akan mengakibatkan hilang kepercayaan mereka kepada kita. Ini yang harus di risaukan dan di elakkan sama sekali.

Bagi mengelakkan perkara ini terjadi supaya kesilapan dapat di elakkan dan kesalahan dapat di jauhkan, beberapa kaedah perlu di ambil kira supaya apa yang kita bentangkan dan apa yang kita persembahkan dapat menyakini prospek/pelanggan tersebut dengan cara

i.                    Bagaimana hendak bertutur bukannya membantah

Belajar untuk bercakap kerana bercakap bukannya satu anegerah tapi satu latihan yang berterusan dan konsisten. Seperti seorang yang ingin memasuki pertandingan pemidato sudah pasti setiap masa dan hari latihan demi latihan akan dilakukan. Apabila sudah pandai bercakap memberikan promosi, presentasi dan perundingan jangan sama sekali pula menunjuk-nunjuk pandai dan berikan bantahan selalu di hadapan prospek/pelanggan tersebut mengatakan apa yang mereka perkatakan semuanya salah dan tidak betul melainkan apa yang kita pertuturkan sahaja yang betul sama sekali. Itulah kesilapan besar yang harus sama sekali perlu dielakkan. Jangan sama sekali menunjukkan kepandaian kita di takuti nanti prospek/pelanggan akan menyampah pula tindakan kita.

ii.                  Yakin pada diri sendiri

Apa juga tugasan yang kita lakukan mesti ada keyakinan terlebih dahulu. Tanpa ada keyakinan pasti tidak dapat untuk melakukannya. Bila tidak yakin mengakibatkan kita akan berada dalam keadaan tergagap-gagap, serba salah dan tersekat-sekat apa yang ingin kita perkatakan. Bila ini semua terjadi sudah pasti sebarang kesilapan dan kesalahan pasti ada berlaku dan terjadi. Elakkan ia dengan mengetahui produk lebih mendalam, tahu dan kenalkan ia betul-betul dan banyakkan berlatih secara ‘role-play’  ataupun di hadapan cermin bagi membina keyakinan diri. Bila dah yakin, apa juga halangan, cabaran dan dugaan sudah pasti akan dapat di hadapi dengan tenang dan sabar sentiasa tidak kira dengan siapapun kita berhadapan dengannya. Sudah pasti kita akan berjaya menempuhinya juga.

iii.                Berkata benar dan jujur

Tiada siapapun yang inginkan berkawan dan bersahabat dengan seorang yang kaki penipu dan pembohong. Elakkan ia nya berlaku keatas kita. Apabila orang telah ketahui yang kita ini seorang kaki penipu, pembohong, putar alam dan pembelit sampai bila-bilapun orang tidak akan mudah percaya lagi ke atas kita. Tidak salah berkata benar dan jujur semata-mata walaupun kadang-kadang kita ketahui ada kala dan ketikannya ia nya amat pahit untuk di telan. Tidak mengapa, selagi terdapatnya kejujuran dan keikhlasan dalam diri kita ini, insyaAllah bukan sahaja Allah SWT akan turut membantu kita tetapi prospek/pelanggan akan lebih percaya di atas kewibawaan dan kesungguhan kita melakukan jualan. Bila kita berkata benar dan jujur secara berhemah dan bertimbang rasa semua kesilapan yang kita khuatirkan akan hilang begitu sahaja.

iv.                 Elakkan dari takut dan malu

Hati kena kering. Muka selamba sahaja. Selagi kita merasa takut dan malu apabila berhadapan dengan prospek/pelanggan selagi itulah kita akan gagal melakukan jualan. Prospek/pelanggan akan berasa selesa apabila berhadapan dengan seseorang yang yakin melakukan jualan. Yakin dalam menyampaikan presentasi apatah lagi yakin dalam proses perundingan bagi mendapatkan penutupan jualan. Semuanya bagai sinar mentari yang memberi sinaran harapan kepada prospek/pelanggan yang di temui dengan rasa tenang, tabah dan sabar selalu. Belajar untuk menjadi seorang yang berkeyakinan tinggi dan mempnyai integriti yang boleh di percayai oleh prospek/pelanggan. Lagi anda yakin lagi mudah mendapatkan penutupan jualan asalkan kita tidak sama sekali menjadi takabbur dan bongkak diri dengan mudah dan senang sekali.

v.                   Banyakkan bertanya untuk memahami

Apabila peluang di berikan, banyakkan bertanya untuk memahami. Ini bermakna kita perlu mengemukakan soalan-soalan yang berkaitan dengan produk kita apa yang boleh di sesuaikan untuk mereka. Elakkan dari bertanya ke arah soalah-soalan yang lebih peribadi keatas mereka apatah lagi soalan-soalan yang di kira terkeluar dari sebab sebenar kita melakukan jualan. Lagi banyak bertanya apa yang di mahukan lagi kita fahami dan tahu untuk tentukan apa produk yang sesuai baginya untuk di tawarkan keatasnya. Sebaik-baiknya apabila kita rasakan kita sudah mengetahui apa yang mereka mahukan, tanyakan semula sebagai satu pengesahan supaya tiada sebarang salah taksiran berlaku nanti. Lebih baik berhati-hati dahulu dari mudah melakukan kesimpulan terlebih dahulu.


Selagi boleh kita elakkan itulah tindakan yang sebaik-baiknya. Jangan bermain api kelak membakar kita juga yang susah. Bila kerap sangat berlaku kesilapan dan kesalahan yang kita lakukan periksa balik adakah tindakan selama ini yang kita lakukan masih betul atau tidak. Selagi kita tidak muhasabah selagi itulah kita akan berasa selesa dan menganggap segala tindakan kita selama ini adalah betul dan benar semata-mata. Pertingkatkan pengalaman dan skil kita. Tambahlah ilmu di dada dengan di isi sebanyak yang boleh. Ilmu tidak akan pernah habis dan ilmu tidak akan menunggu kita. Carilah dia kerana ilmu ini berada sentiasa di sekeliling kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan