Adat orang menjual, apabila kita memberi perhatian
sepenuhnya malang buat kita kerana prospek/pelanggan seperti buat endah tak endah
sahaja kepada kita. Berikan penerangan sewajarnya, beri apa yang ada dalam
produk kita di tambah nilainya namun prospek/pelanggan masih lagi di tahap yang
sama. Itulah dugaan bagi kita yang melakukan jualan pasti ada halangan, cabaran
dan dugaan yang perlu kita tempuhi dengan ketabahan dan kesabaran yang tinggi
dan sepatutnya.
Apa jadi kalau prospek/pelanggan yang memberikan perhatian
sepenuhnya kepada kita tapi kita pula yang buat endah tah endah sahaja? Tidak
serius dan mengambil berat akan apa yang telah diberikan oleh prospek/pelanggan
yang berada di hadapan kita. Sesuatu yang perlu dielakkan oleh kita hanya
disebabkan kita tidak memberikan perhatian sepenuhnya kepada mereka. Terdapat
banyak kesan negatif jika sikap kita tidak memberikan perhatian sepenuhnya
kepada prospek/pelanggan yang berada di hadapan kita iaitu
i.
Kewibawaan kita
di ragui
Prospek/pelanggan pasti akan
terasa hati hanya di sebabkan kita tidak fokus dan berikan perhatian yang tidak
sepatutnya. Sampai bila-bila nanti mereka pasti tidak akan mempercayai apa yang
kita perkatakan nanti walaupun apa yang kita perkatakan adalah benar dan jujur
terhadapnya. Hanya kerana sikap kita yang negatif ini habis kepercayaan orang
terhadap kita. Bila mereka sudah tidak mempercayai kita bagaimana kita boleh
lakukan jualan lagi. Inilah masalah yang kita cipta sendiri yang perlu di
tanggung juga oleh kita sendiri juga.
ii.
Nama kita akan
terjejas
Bila prospek/pelangan sudah
tidak percaya kepada kita bermakna reputasi dan nama kita akan habis dan
memberi kesan yang tidak baik dalam satu jangka masa yang panjang. Hanya kerana
tidak berikan tumpuan dan perhatian imej kita sendiri terjejas teruk. Kalau
setakat nama kita sendiri sahaja yang terjejas mungkin tak apalah tapi
masalahnya rakan sekerja dan organisasi yang kita wakili ini akan turut sama
terjejas teruk. Inikah yang kita mahukan? Tepuk dada tanyalah selera bagaimana.
iii.
Kesan kepada
hebahan mulut
Jangan terkejut kalau kita
rasakan cukup sukar lakukan jualan tidak sepertimana rakan seperjuangan kita
yang lain lakukan. Hanya kerana seorang dua prospek/pelanggan yang kita tidak
seberapa berikan tumpuan dan berikan perhatian sepenuhnya musnah karier kita
dalam melakukan jualan. Jangan menduga sama sekali ianya cukup mudah melakukan
jualan. Kena fikirkan sekali tentang emosi dan perasaan seseorang yang telah
kita kecewakan begitu sahaja. Kerana itu kita sendiri kena fikirkan dahulu apa
tindakan yang sewajarnya sebelum kita lakukan apa juga. Tindakan yang salah
pasti akan membawa satu keputusan yang salah juga. Berhati-hati dalam setiap
tindakan dan layanan kita kepada prospek/pelanggan
iv.
Jangan pilih
kasih atau berat sebelah
Ini yang kita takuti. Terlalu
memandang darjat, pangkat dan keturunan kita kurang berikan tumpuan dan
perhatian sewajarnya. Semua prospek/pelanggan yang berada di hadapan ataupun
yang di temui, kita kena anggap semuanya sama sahaja layanannya. Jangan
dibezakan apatah lagi ada perbandingan pula kita berikan. Elakkan ia terjadi.
Tidak kira siapa juga prospek/pelanggan kita layan, presentasi dan penerangan
kena bagi sama kefahamannya. Tumpuan dan perhatian sepatutnya perlu kita
berikan dengan sepenuh hati dan jiwa kita.
v.
Jangan anggap
mudah
Bukan dipermudahkan tapi
jangan sama sekali memberi anggapan kepada seseorang dengan begitu senang sama
sekali. Lakukan tugasan dengan sambil lewa, tiada kesungguhan dan tiada rasa
tanggung jawab sudah pasti kita sendiri yang akan merasa pahit dan merana
nanti. Kita sendiri yang menghancurkan karier kita sendiri. Jangan anggap mudah
tapi sentiasa kena ingat untuk serius dan bersungguh melakukan tugasan dalam
jualan. Hanya kita sendiri sahaja yang dapat membetulkan diri kita dan
menjadikan kita leih berdisiplin dan bertanggungjawab akan apa yang telah di
amanahkan kepada kita.
vi.
Tabiat yang
tidak baik akan berlarutan
Selagi kita tidak fokus dan
tidak mahu berubah, selagi itu kita akan merasa amat sukar untuk mengecapi
kejayaan. Hendak berjaya kita kena berubah untuk mencapai kemenangan. Jangan
asyik terleka dan merasakan apa yang kita telah lakukan selama ini betul
sahaja. Fikirkan kesannya. Tinggalkan sifat dan kelakuan kita yang tdak baik.
Berubah segera kepada yang memberikan impak yang positif kepada diri kita
sendiri demi kemajuan karier kita dalam jualan. Selagi kita kekalkan apa yang
tidak baik dikhuatiri nanti ianya akan kekal menjadi satu tabiat yang negatif
berkekalan dalam diri kita sendiri.
Pastikan
selepas ini bila berhadapan dan bersemuka dengan mana-mana prospek/pelanggan,
beri perhatian dan tumpuan sewajarnya. Jangan sama sekali kita buat endah tak
endah sahaja. Kita yang lakukan jualan sepatutnya kita yang kena bagi lebih
tumpuan kepada mereka dan bukan sama sekali mereka pula yang beri tumpuan
sepenuh hati kepada kita. Terlepas satu oportuniti tidak bermakna kita boleh
terlepas lagi di masa-masa akan datang. Perbetulkan segera sikap kita agar
prospek/pelanggan akan menjadi lebih mudah lagi menerima tawaran dari kita
nanti.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan