Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Sabtu, 14 Julai 2012

JANGAN MUDAH BERKATA ‘TIDAK’


Apabila prospek/pelanggan berada di hadapan kita, bermula episod tanya menanya sama ada kita bertanya kepada prospek/pelanggan atau sebaliknya. Yang pasti penerangan dan kefahaman harus diberikan dengan sebaik mungkin dan pastikan juga agar ianya tidak mudah sama sekali kita sewenang-wenangnya berkata ‘TIDAK’. Itulah perbualan yang perlu di jaga terlebih dahulu. Jangan sama sekali berkata ‘TIDAK’ kepada prospek/pelanggan yang di temui melainkan setelah kita mendalami perbualan tersebut dan ternyata transaksi urusniaga atau penawaran tidak dapat di lakukan barulah kita di benarkan mengatakan ‘TIDAK’.

Kenapa jangan berkata ‘TIDAK’? Apabila kita dengan mudah berkata ‘TIDAK’ ini bermakna

i.                     Sebagai satu penamat atau penutup perbualan

ii.                   Mematikan harapan prospek/pelanggan yang di temui

iii.                  Mengakibatkan terputusnya hubungan 

iv.                 Mematikan ayat perbualan

v.                   Tiada fleksibiliti akan di lihat oleh prospek/pelanggan dari pihak kita

vi.                 Mudah di fahami oleh sesiapapun

vii.                Ianya tiada maksud yang terselindung ataupun yang tersirat

Fikir dahulu sebelum mudah mengatakan ‘TIDAK’. Impaknya sungguh besar kepada prospek/pelanggan. Sepatutnya mungkin satu produk sahaja yang beliau tidak layak dan mungkin pula tidak semua produk yang beliau tidak boleh. Lakukan secara berhemah dan berbudi bahasa dengan penggunaan perkataan yang baik dan mudah di terima orang. Yang penting jangan beri prospek/pelanggan tersebut mudah merasa tersinggung dan berasa hati hanya kerana perkataan ‘TIDAK’ yang kita perkatakan kepadanya.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan