Kita umpama seorang konsultan yang sentiasa bertemu dan berjumpa
prospek/pelanggan bagi tujuan mengetahui demi cuba sedaya upaya bagaikan
seorang doktor perubatan untuk selesaikan segala permasalahan yang di
hadapinya. Apa yang perlu kita lakukan apabila berhadapan dengan mereka adalah
dengan tujuan kenal pasti apa masalah yang di hadapinya, menerangkan dengan
baik dan jelas tentang apa yang telah kita fahami dari permasalahan yang telah
di maklumkan kepada kita serta menjadi pendengar yang terbaik setelah kita kemukakan kepada
mereka soalan-soalan berkualiti untuk mereka memberi jawapannya semula kepada
kita.
Tunjukkan kepada mereka yang kita benar-benar serius dan bersungguh untuk
membantu mereka. Cari dan ciptakan nilai tambah apa yang ada dari kita kepada
prospek/pelanggan berkenaan dengan menawarkan kepada mereka
i.
Bagaimana untuk membantu
sebaik yang mungkin
Jangan
fikirkan perolehan komisen atau pendapatan tambahan terlebih dahulu. Tapi
fikirkan apa sumbangan diri kita untuk membantu prospek/pelanggan tersebut
sebaik mungkin. Biar prospek/pelanggan merasakan kehadiran diri kita amat
berlainan sangat dengan kehadiran pesaing yang telah bertemu dengan mereka
terlebih dahulu.
ii.
Nyatakan penyelesaian
terbaik kepada mereka
Sesuaikan
apa produk yang sepatutnya. Jangan disamakan satu produk pada semua orang.
Ketahui apa masalahnya supaya kita lebih peka dan tahu kesesuaian produk yang
di tawarkan kepadanya
iii.
Apa tindakan sepatutnya
untuk mereka lakukan
Cadangkan
dan beri alasan yang kukuh dan logik kepada prospek/pelanggan kenapa produk
yang di tawarkan amat berguna kepada mereka. Tunjukkan tindakan-tindakan yang
perlu mereka lakukankan seiring dengan aturan, polisi dan prosidur tempat kita
bertugas mahukan. Bantu mereka untuk permudahkan jangan disukarkan. Kelak nanti
di akhir waktu akan berjalan lancar seperti mana yang di kehendaki.
iv.
Dimana ketelusan mereka
menerima apa yang kita telah cadangkan dan utarakan.
Sentiasa
ingatkan dan jangan sama sekali diabaikan. Beri kefahaman yang jelas, padat dan
ringkas kepada mereka agar mereka benar-benar fahami dan tiada alasan untuk
mereka menolak apa lagi yang di perlukan oleh mereka. Selagi prospek/pelanggan
tidak fahami selagi itulah pelbagai alasan, bangkangan dan berdiam diri sahaja
akan berlaku keatas mereka.
Cuba berikan idea-idea yang baik dan bernas kepada mereka. Tunjukkan kita
sanggup berkongsi idea kepada mereka seolah-olah kita begitu prihatin kepada
mereka. Jangan kedekut ilmu apatah lagi begitu risau yang kita gagal memberikan
idea-idea menarik kepada prospek/pelanggan tersebut. Keyakinan diri amat di
perlukan di sini. Selagi idea-idea dan buah fikiran tidak di lontarkan
kepadanya selagi itulah berkemungkinan prospek/pelanggan akan kabur dan sukar
lagi untuk menerima apatah lagi melakukan keputusan untuk menerima tawaran yang
di tawarkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan