Memang tidak dinafikan tidak
siapapun didunia ini yang tidak mahukan lawak jenaka ataupun humor terjadi
kepada sesiapapun juga. Semua orang memerlukan dan mahukan keseronokan.
Kegembiraan dan menghiburkan hati pasti memberikan ubat yang terbaik untuk diri
kita sendiri terutama ketika berada di dalam kesedihan ataupun kekecewaan. Tapi
adakah ianya cukup memadai bagi kita dibenarkan kepada kita sentiasa memberikan
sesuatu humor atau lawak jenaka kepada prospek yang belum kita kenali terlebih
dahulu?
Tidak dinafikan melihat ketika
bertemu dengan prospek akan memberikan satu kelebihan kepada kita untuk
melakukan jualan dengan lebih baik lagi ketika terdapat satu suasana yang ceria
dan segar. Prospek yang tidak kenali apatah lagi prospek yang juga tidak
mengenali kita amat mengharapkan agar ada unsur-unsur bersopan santun dan
berhemah kelakuan terjadi dan berlaku terlebih dahulu. Sebaik-baiknya jangan
berlaku di awal pertemuan mengeluarkan idea-idea yang humor dan sinis kepada
prospek yang kita temui kerana di takuti prospek tersebut akan mudah terasa
hati apatah lagi mungkin boleh mendatangkan kemarahan seseorang. Walaupun niat
kita itu cukup murni dan suci tapi perlu berhati-hati dengan tindakan kita
walaupun kita hanya melakukannya untuk
i.
Menarik minat prospek
kepada kita
ii.
Menonjolkan kebolehan kita
yang cukup kreativiti
iii.
Seolah-olah mengambil berat
yang dirasakan cukup tegang dan memboringkan
iv.
Menghidupkan suasana yang
mungkin hambar dirasakan
v.
Memberikan satu hiburan
terlebih dahulu
vi.
Ingin merapatkan lagi
hubungan dan silaturrahim dengan prospek yang ditemui
Sebaik-baiknya ambil langkah dan
kaedah yang paling selamat terlebih dahulu. Kaji suasana dahulu dapatkan mod
prospek dan berikan penerangan sebaik yang mungkin agar prospek tahu apa yang
kita mahukan darinya. Wujudkan soalan-soalan yang berkaitan agar kita terlebih
dahulu memahami apa yang diperlukan dan bagaimana untuk selesaikan permasalahan
yang dihadapinya. Itu yang sepatutnya dilakukan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan