Melakukan pertemuan setelah penetapan temu janji perlu di
awasi dengan sebaiknya. Bukan setakat perancangan yang rapi sahaja yang perlu
di jaga tetapi juga tingkah laku dan peradaban kita ketika pertemuan tersebut
harus di kawal sama. Jangan pandang ringan apatah lagi mengambil jalan mudah
tapi kesanggupan kita menjaga pantang larang adab bertemu orang harus di semai
dalam pemikiran kita. Jangan asyik seronok nak lakukan presentasi dan
memberikan kefahaman yang perlu di ambil berat
tetapi dari semua sudut aspek pada diri kita juga perlu di pelihara
dengan baik dan sempurnanya.
Sabda Rasulullah SAW bersabda bermaksud
"Bertaqwalah kepada Allah di mana jua engkau berada dan balaslah perbuatan
buruk dengan perbuatan baik niscaya kebaikan itu akan menutupi keburukan dan bergaullah sesama manusia dengan akhlak
yang baik." (HR Tirmidzi)
Oleh itu adalah di sarankan agar perkara-perkara berikut
jangan sama sekali kita lakukan semasa pertemuan dengan prospek/pelanggan yang
kita temui iaitu
- Jangan sama sekali kita lewat sampai ke premis mereka dan berikan pelbagai alasan
- Jangan sama sekali tersilap cakap apatah lagi terlepas cakap
- Jangan terlalu banyak penerangannya. Sebaik-baiknya hadkan dan perbanyakkan bertanya
- Jangan sama sekali tanyakan soalan-soalan yang kita rasakan telah tahu apa jawapannya
- Jangan layan, jawab mahupun menghantar mesej sms dengan telefon bimbit
- Jangan mudah sangat tersengih ketika pertemuan
- Jangan menguap
- Jangan selekeh, jaga penampilan
- Jangan ada benda-benda yang berkaitan seperti borang, pen dan sebagainya yang tertinggal
- Jangan mudah berburuk sangka dan melakukan andaian yang bukan-bukan
- Jangan mudah mengelabah
- Jangan buruk-burukkan pesaing kita
- Jangan mecelah apabila prospek/pelanggan bercakap. Dengar dengan teliti
Berwaspada
sentiasa. Berhemah dan berbudi bahasa. Itu sepatutnya. Lakukan bagai seorang
jurual yang mahir dan profesional. Ketenangan dan ketabahan perlu disemai dalam
diri kita. Kita yakin prospek/pelanggan juga yakin akan kehadiran kita. Bak kat
pepatah melayu ‘Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa’.
Kesopanan adat ketimuran perlu di jaga agar pertemuan yang di lakukan pasti
berakhir dengan matlamat utama kita bagi mendapatkan penutupan jualan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan