Detik paling merisaukan apabila melakukan
proses jualan adalah tatkala kita dalam satu situasi menghadapi penutupan jualan. Berdebarpun ada.
Rasa sangsipun ada. Adakah prospek/pelanggan akan menerimanya atau tidak. Penat
dah lakukan presentasi dan penerangan sewajarnya. Tapi masih gagal lagi
mendapatkan penutupan jualan daripada mereka. Pasti ada silap di mana-mana. Ini
yang perlu kita fikirkan bersama di mana silap dan salahnya untuk kita
perbetulkan semula.
Mungkin kerana diri kita terlalu
ghairah untuk mendapatkan persetujuan prospek/pelanggan dalam penutupan jualan.
Kadang-kadang kita akan tersilap langkah dalam kemukakan soalan-soalan kepada
mereka. Dari sepatutnya niat untuk membantu mereka memberikan maklum balas
persetujuan sebenarnya mungkin akan memberikan tekanan pula kepada mereka.
Ghairah sangat sehingga langsung tiada kesabarannya. Sebaik-baik tindakan
semasa melakukan penutupan jualan jangan sama sekali menyentuh emosi seseorang
itu tetapi berikanlah ia satu ruang yang bersesuaian supaya berfikir untuk
menerimanya secara sedar dan sepatutnya.
Mungkin soalan-soalan sebegini perlu
dielakkan
“Agak-agak
bagaimana?”
“Boleh
ke atau tidak ni?”
“Bagaimana
setuju ke tidak ni....?”
“Apa
lagi yang perlu di fikirkan lagi...”
“takkan
masih tak boleh buat keputusan lagi?”
“tunggu
apa lagi?”
Nampak macam mendesak sahaja. Perlu
berhati-hati. Kalau betul usaha dan tindakan kita, takkan lari gunung yang di
kejar. Bersabar dan tenang selalu. Jauhkan dari medesak tapi pujuklah dengan
baik dan beretika.
Mungkin soalan-soalan sebegini pula
kita perlu kemukakan pada mereka
“boleh
kita teruskan?”
“ada
apa-apa lagi bahagian yang tidak di fahami atau di ragui?”
“minta
turunkan dahulu tandatangan Encik pada borang ini”
“tiada
siapa yang boleh mempengaruhi Encik melainkan diri Encik sendiri atau ada orang
lain boleh memberikan persetujuan?”
Selagi kita berhemah dan menunjukkan rasa bertanggungjawab dengan tugasan
jualan sudah pasti prospek/pelanggan akan menerima baik presentasi dan
kefahaman yang telah beliau perolehi dengan sewajarnya. Selagi beliau merasakan
produk yang ditawarkan dapat memberikan penyelesaian kepada masalah yang beliau
hadapi selagi itulah kita tidak perlu berada dalam keadaan yang merisaukan.
Tunjukkan keyakinan yang kita hadir dihadapannya hanya untuk membantu beliau
bagi mengatasi dan selesaikan masalah yang beliau hadapi selama ini. Sudah
pasti sesuatu yang mengembirakan seperti mana yang kita harapkan pasti menjelma
jua akhirnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan