Telah di maklumkan bahawa apabila melakukan sebarang penghantaran atau
makluman berbentuk e-mel kepada prospek/pelanggan terdapat beberapa perkara
yang perlu di kenal pasti. Apa yang penting kandungan dalam e-mel yang di
hantar tersebut perlulah mengandungi
i.
Menyatakan dan sampaikan maklumat berinfomasi kepada sasaran
prospek/pelangan yang betul dan tepat
ii.
Beri kesedaran
dan kefahaman yang sewajarnya kepada prospek/pelanggan yang menerimanya.
Bagi memastikan e-mel yang di hantar kepada prospek/pelanggan tersebut
mendapat sambutan dan di baca dengan baik sesuatu tindakan perlu di lakukan.
Jangan mudah bagi mereka membuang (delete) e-mel yang di kirimkan begitu
sahaja. Yang penting biar mereka merasakan bahawa maklumat yang diterima oleh
mereka cukup berbaloi dan berfaedah untuk mereka. Bagi memastikan perkara
sebegini dapat di lakukan sebaik-baiknya pastikan tindakan kita melakukannya
dengan
i.
Sentiasa fikirkan kita
berada di tempat mereka
Ambil
tindakan sewajarnya dengan memikirkan ambil langkah seperti berikut
·
Apa kecenderungan dan info yang mereka cari selama
ini
·
Apa maklumat sepatutnya yang di perlukan oleh
mereka
·
Promosi yang perlu di war-warkan dapat menarik
minat mereka
·
Fikirkan cara untuk mereka memberi maklum balas semula
kepada kita
·
Sebaik-baiknya adakan risalah elekronik yang
mengandungi tentang produk, pandangan pengguna, testimonial ataupun nasihat
yang baik kepada pengguna dan sebagainya.
ii.
Rancang sebaik-baiknya
e-emel sebelum penghantaran di lakukan
Perancangan
yang baik akan pasti memberikan hasil yang baik. Lakukan sepatutnya dengan
·
Memberikan kempen yang terbaik
·
Berikan kemudahan dan kesenangan kepada
prospek/pelanggan tersebut
·
Laburkan masa dan fikirkan tindakan sebaiknya
supaya memberikan hasil yang terbaik
·
Rekabentuk yang menarik pasti menarik minat orang
untuk membacanya
iii.
Membina senarai e-mel
Seperti
juga dalam melakukan ‘tele-marketing’ satu senarai nama penerima-penerima e-mel
perlu di wujudkan oleh kita. Tanpa senarai penerima bagaimana nak lakukan penghantaran
e-mel yang dimaksudkan? Bila sudah ada senarai yang baik dan banyak maka inilah
tugasan kita agar melakukannya dengan
·
Sasarkan prospek/pelanggan tersebut yang kita
rasakan ada potensi yang besar untuk membaca, mengetahui dan berminat kepada
produk yang di tawarkan
·
Pengasingan senarai tersebut kepada yang
sepatutnya supaya tidak tersalah prospek/pelangan
·
Beri tumpuan sewajarnya
·
Menjimatkan masa dengan penyimpanan alamat-alamat
yang di hantar di dalam senarai ‘contact’ pada e-mel yang di gunakan
iv.
Memastikan maklumat yang di
hantar bukan untuk dapatkan penutupan jualan
Seperti
juga dalam tele marketing, apabila mendapat maklum balas dari prospek/pelangan
dengan cara membalas e-mel semula atau menghubungi diri kita, pastikan satu
temu janji boleh di perolehi mengikut kesesuaian masa yang sepatutnya dengan
cara
·
Berikan fakta yang sepatutnya
·
Tunjukkan produk yang di tawarkan dapat membantu
prospek/pelanggan selesaikan permasalahan mereka
·
Berikan kesesuaian yang sewajarnya kepada mereka
dengan menyatakan jangan disukarkan tapi mempermudahkan lagi kepada mereka
Masih
banyak lagi kaedah yang boleh di lakukan dalam memberikan maklumat dan
pemberitahuan produk kepada prospek/pelangan yang di sasarkan. E-mel adalah
antara caranya. Lakukan kerana ianya mudah, senang, cepat dan percuma. Cuma
kena kreatif sedikit. Jangan cepat melatah di kuatiri apa yang di rancangkan
takut tidak menjadi pula. Kena ingat sentiasa Man Jadda Wajada, siapa yang
berusaha pasti akan berjaya. Tak lakukan secara konsisten mana nak tahu hasilnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan