Bagi memudahkan apa yang di perkatakan
ini, semasa melakukan jualan sebaik-baiknya perkataan ‘TIDAK’ harus di gantikan
dengan perkataan ‘MUNGKIN’. Lembut bunyinya sedikit. Mengelakkan kekecewaan
sesiapapun yang mendengarnya. Seolah-olah memberi satu ruang dan harapan lagi
kepada prospek/pelanggan untuk berurusan lagi dengan kita apatah lagi dengan
organisasi yang kita wakili. Sekurang-kurangnya apabila berkata dengan
perkataan ‘MUNGKIN’ boleh membawa maksud kepada
i.
Sama ada
boleh atau tidak, YA ataupun TIDAK BOLEH
ii.
Satu
pengharapan yang besar kepada prospek/pelanggan untuk berurusniaga lagi
iii.
Satu
janji yang perlu di laksanakan di kemudian hari
iv.
Mencari
jalan atau satu oportuniti bagi kedua-dua belah pihak
v.
Kekecewaan
seseorang boleh di elakkan secara langsung
Kerana itu kita di saran banyakkan pertanyaan kepada prospek/pelanggan dan
mengurangkan presentasi kepada mereka. Lebih banyak bertanya akan lebih banyak
memberikan kefahaman kepada kita apa yang di perlukan dan apa masalah yang di
tanggungnya selama ini.Pertolongan dan bantuan sukar di berikan jika kita masih
tidak mengerti lagi apa masalah yang di hadapinya. Fahami dahulu kemudian baru
kita boleh mengatakan sama ada boleh ataupun tidak. Sekurang-kurangnya apabila
kita mengatakan ‘TIDAK’ satu sebab yang kukuh dan alasan yang baik dapat di
kemukakan kepada mereka supaya mereka faham dengan jelas dan tidak perlu
melenting semula. Bersabar dan tenang sentiasa. Kemukakan soalan-soalan yang
berkualiti dan boleh memberi kefahaman yang jelas kepada diri kita sendiri selesaikan
apa yang mereka mahukan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan