Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 3 September 2013

TARIK PERHATIAN MEREKA






Kekangan bakal pembeli atau pelanggan sememangnya menjadi satu masalah buat kita yang ingin melakukan jualan terhadap diri mereka. Inilah satu tanggungjawab yang perlu kita lakukan kerana tiada satu pun perkara di dunia ini penuh dengan kesenangan dan kemudahan buat diri kita sewenang-wenangnya begitu mudah untuk dilakukan. Kerana itu dalam kita melakukan jualan, setiap orang yang kita temui sebagai prospek, kita dahulu perlu dapatkan terlebih dahulu perhatian dari diri mereka.

Bagi mendapatkan perhatian mereka agar lebih mudah buat kita menawarkan dan seterusnya menerima tawaran yang dikemukakan dengan senang hati atas kehadiran kita sememangnya itu yang kita harapkan. Jangan mengeluh dan tidak sama sekali mengharapkan nasib sahaja. Kena betul tindakan dan caranya agar perhatian mereka benar-benar tertarik dengan apa yang kita lakukan. Antaranya adalah 

i.             Mudahkan untuk berhubung
Berhubung di sini bukan bermakna talian telefon sahaja. Buka laluan seluas-luasnya dengan kemudahan menyediakan pelbagai hubungan sosial yang ada seperti facebook, linkedin, twitter, whatsapp, wechat, line dan sebagainya bagi orang lebih mudah berhubung dan mengenali diri kita. Sediakan segala kemudahan tersebut agar mereka lebih mudah merasakan diri kita cukup hampir dengan diri mereka dan bukannya satu halangan serta kesukaran buat diri mereka menghubungi kita.

ii.           Jadikan diri kita sebagai seorang pakar
Walaupun kita bukan pakar, tapi kalau kita benar-benar menguasai pengetahuan produk yang ditawarkan sudah pasti memberikan satu kelebihan buat diri kita perkenalkan produk yang ditawarkan. Ke muka lah soalan apa dia sekalipun, sudah pasti dengan senang hati dan penuh keyakinan akan dapat kita menjawabnya. Bila kita yakin sudah pasti mereka bakal pembeli atau pelanggan akan mula merasa yakin dengan apa yang kita perkatakan.

iii.          Bersedia untuk membantu
Dalam apa juga keadaan, bersedia untuk membantu dan menolong dengan penuh keredaan hati dan perasaan. Bantu dengan ikhlas dan jujur bukan ada udang di sebalik batu. Bantuan yang ikhlas dan jujur sudah pasti akan memberikan hasil yang boleh memberikan impak yang besar kepada mereka yang kita sanggup lakukan satu perkara yang tidak menyusahkan mereka dan kita bersedia untuk membantu pula di dalam lingkungan perkara yang dibenarkan sahaja.

iv.          Bertindak dengan jujur
Apa yang kita lakukan apa juga dari segi percakapan mahupun dari segi tindakan kita perlu ada kejujuran yang sepatutnya.  Bukan nak ambil kesempatan atas kelemahan mereka  tapi melakukannya dengan jujur sejujurnya. Selagi tiada kejujuran selagi itulah perhatian mereka akan gagal kita peroleh. Bertindak dengan sebaik yang mungkin agar segala perbuatan dan tindakan kita sudah pasti tidak mencurigakan mereka sama sekali.

Sememangnya itulah tindakan terbaik buat diri kita. Bila mereka mula menyedari kehadiran kita bermakna kita telah berjaya menarik perhatian mereka untuk kita war-war kan apa yang mahu kita tawarkan kepada mereka. Bukan mudah untuk melakukannya tapi tidak mustahil. Berikan segala kudrat yang ada pada kita tonjolkan dan buktikan keupayaan diri kita agar apa yang kita perkatakan bukannya satu dongengan kosong buat mereka. Selagi kita berusaha selagi itulah kita akan berjaya.