Bukannya
satu tugasan mudah untuk mendapatkan respons atau maklum balas dari bakal
pembeli atau pelanggan yang ditemui. Kita yang hendak menjual kena pandai ambil
perhatian mereka memastikan benar-benar berkomunikasi dan berinteraksi dengan
kita. Kalau mereka buat tak tahu sahaja sudah tentu tak lakulah apa yang kita
hendak jual kepada mereka. Semuanya bergantung pada kecekapan dan kebolehan
kita mengemukakan soalan-soalan yang sepatutnya.
Kalau
mengikut psikologi kalau kita mahukan mereka menjawab dengan panjang lebar dan
lebih banyak untuk kita ketahui sebaik-baiknya kemukakan soalan-soalan yang
pendek. Soalan-soalan yang pendek yang tentu akan memberi jawapan yang panjang
dan mungkin juga berjela-jela. Tapi andai kata soalan-soalan yang dikemukakan
pula adalah merupakan soalan-soalan yang berjela-jela panjangnya sudah tentu
jawapannya pasti diterima secara ringkas dan padat. Yang mana satu yang kita
mahukan, beri soalan pendek tapi jawapannya panjang atau beri soalan panjang
tapi jawapan ringkas sahaja. Bertindaklah dengan bijak agar urusan jualan kita
boleh dipermudahkan lagi.
Berikut
adalah soalan-soalan pendek yang mungkin membolehkan kita mendapatkan sesuatu jawapan
dari mereka yang amat kita perlukan sama sekali. Contoh soalan-soalan pendek
adalah seperti
Kenapa?
Jelaskan lagi
Bagaimana?
Perlu kah?
Apa yang difikirkan?
Betul kah?
Apa puncanya?
Memadai
kah?
Pastikan
misi kita adalah membuatkan mereka yang bercakap banyak bukannya kita. Sebelum
boleh kita membantu dan menolong mereka kena tahu apa yang mereka mahukan dan
carikan selama ini. Adakah produk yang kita tawarkan ini benar-benar dapat
membantu mereka selesaikan masalah yang mereka tanggung selama ini. Banyakkan
ketahui dari mulut mereka sendiri dari kita membuat andaian begitu sahaja.
Ambil tindakan berhati-hati tapi proaktif agar apa yang kita lakukan
benar-benar mendapat sokongan dan bantuan dari mereka dahulu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan