Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 17 September 2013

MELAYAN KARENAH PELANGGAN






Jangan mudah menyangka bahawa semua bakal pembeli atau pelanggan adalah sama semuanya. Karenah, gelagat dan tabiat yang ada pada mereka mesti ada perbezaannya yang perlu kita ambil tahu dan peka dengan apa yang ada di depan kita. Jangan sama sekali anggap mudah perkara ini merasakan semua ini sama sahaja antara seorang dengan seorang yang lain. Rambut sama hitam tapi hati lain-lain. Kerana itu kena sentiasa bersedia bagi menghadapi sebarang kemungkinan dan persediaan untuk pelbagaikan kaedah dan cara dalam memberi persembahan dan tawaran kepada bakal pembeli atau pelanggan yang ditemui.

Sedar atau tidak, inilah yang perlu kita lakukan dengan sebaik yang mungkin. Menjadi satu tanggungjawab sepenuhnya dari kita agar mengambil sikap berhati-hati dan bijak dalam melakukan tugasan dalam jualan. Kena terima kenyataan ini bahawa lain padang lain belalangnya, lain orang lain perangainya pula. Fahami dan ambil langkah positif serta bersangka positif sentiasa. Antara perkara-perkara yang perlu di ambil tahu adalah 

i.             Kejadian Allah manusia bukan semuanya sama
Itulah kehebatan yang Allah tunjukkan kepada kita, manusia yang diciptakan oleh Allah tetap berbeza sama sekali antara satu sama yang lain. Sedangkan cap jari masing-masing boleh berbeza inikan pula pemikiran manusia. Kerana itu dalam melakukan jualan jangan sama sekali kita menganggap setiap kali kita bertemu dengan siapa pun juga metode atau kaedah yang dipergunakan pada seseorang mesti sama sahaja caranya.

ii.           Fokus pada nilai-nilai pada setiap orang
Lain orang lain pengalamannya lain penerimaannya. Kena tahu apa yang bakal pembeli suka atau benci, boleh terima atau tidak presentasi kita dan ketahui dengan lebih jelas lagi tentang sasaran leads yang diperlukan. Perhatikan sama di mana kekuatan dan kelemahannya agar mudah untuk kita pergunakan nanti ketika menjual.

iii.          Per mudahkan setiap tawaran
Tiada siapa yang suka untuk di susah dan disukarkan. Setiap kali melakukan tawaran pastikan tawaran yang dikemukakan tidak menyukarkan dan menyusahkan bakal pembeli atau pelanggan yang ditemui. Tunjukkan penyelesaian dan apa yang boleh produk yang ditawarkan dapat membantu dan menolong mereka. Tarik perhatian mereka baru menjadi.

iv.          Jangan mudah membuat rumusan
Belum apa-apa lagi telah kita berikan satu solusi kepada bakal pembeli atau pelanggan kita. Mana boleh macam ini. Dikhuatiri nanti bila mereka dah setuju nak perbetulkan semula tak boleh dah, buruk siku namanya itu dan boleh menjejaskan imej kita di mata mereka. Ambil sikap dan tindakan berhati-hati dari memberikan pelbagai andaian dan rumusan yang bukan-bukan.

v.            Percaya dan yakin dengan produk yang dijual
Penting untuk dilakukan sebelum tawaran dikemukakan pada siapa pun jua. Nak bagi mereka percaya dengan produk kita terpaksa kita yang terlebih dahulu percaya dan yakin pada produk kita sendiri. Takkan nak suruh orang lain percaya dulu baru kita nak terhegeh-hegeh percaya dan yakin. Tak jadilah jawabnya hendak menjual kalau keyakinan kita terhadap tawaran sendiri tidak begitu diyakini.

vi.          Tahu bezakan peluang dan harapan
Mesti ada tanda-tanda tidak kiralah dari bahasa badan, memek muka, pergerakan mata, posisi tangan semuanya telah ditunjukkan terlebih dahulu di hadapan kita sama ada mereka akan memberi peluang atau tidak. Kenal pasti segera kerana telah sedia maklum semua orang pasti tidak sama kehendak dan kemahuannya. Jangan pula buang masa asyik perhatikan tanda-tanda di atas sehingga jualan pula sukar untuk di lakukan.

vii.        Tahu bezakan kejayaan atau kegagalan
Mendapatkan penutupan jualan bermakna satu kejayaan telah diperoleh. Gagal apabila penutupan jualan masih tidak ke mana-mana sehingga ada bertemu dengan bakal pembeli atau pelanggan yang sama sehingga 4 kali, itu pun penutupan jualan masih gagal lagi berlaku. Habis buang masa, tenaga dan wang ringgit hanya di sebabkan kegagalan kita masih tidak tahu untuk mendapatkan kejayaan atau kegagalan.

Jadikan satu iktibar dan pengajaran atas apa yang berlaku dan terjadi. Muhasabah sentiasa agar kita tahu akan apa sebenarnya kita patut dan perlu lakukan dari awal lagi tidak kira bagaimana ragam dan tabiat yang telah di tunjukkan. Kerana itu setiap cabaran dan dugaan kena ada ketabahan, kesabaran dan ketenangan untuk menghadapinya. Jangan main sama sahaja caranya kerana sudah pasti hasilnya nanti tidak ke mana. Lakukan dengan sebaik yang mungkin agar keputusan akhir yang dimahukan berjaya cukup di kecapi setiap kali bertemu dengan bakal pembeli atau pelanggan yang ditemui setiap kali.