Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Sabtu, 7 September 2013

BUAT TAK KISAH SAJA




Jangan berikan alasan yang kita terlalu sibuk melakukan jualan sehingga kita buat-buat lupa atau terlupa sungguh akan apa yang patut kita lakukan. Inilah yang merisaukan dan cukup memberikan impak negatif kepada karier kita ketika sedang sibuk dengan tugasan jualan. Bak kata pepatah seperti menjirus air di daun keladi, masuk telinga kanan keluar pula di telinga kiri. Kita pasti akan di anggap begitu kurang ajar, tidak berminat melakukan jualan atau berkelakuan tidak baik di hadapan sesiapapun yang bertemu dengan kita. Elakkan diri kita dari di label, di cop atau dikenali dengan sikap dan sifat yang sedemikian. Alangkah ruginya jika perkara sebegini boleh berlaku dan terjadi pada diri kita.

Apa yang dimaksudkan dengan perkara ini adalah

i.             Berkali-kali pelanggan mahukan sesuatu dari kita seperti mana yang dijanjikan tetapi janji hanya tinggal janji sahaja yang pasti sampai bila-bila tidak di tunaikan.

ii.           Pelbagai arahan telah diterima untuk kita melakukan jualan tapi masih ikut apa yang kita ingin dan mahukan dilakukan mengikut adunan dan acuan kita sendiri sahaja. Keras hati dan buat tak tahu sahaja merasakan arahan yang diterima tidak betul dan boleh memusnahkan karier kita dalam melakukan jualan.

iii.          Ilmu telah diperoleh tapi malangnya pelaksanaan masih ditakuk lama. Puas menyalahkan bakal pembeli atau pelanggan kenapa penutupan jualan sukar diperoleh tapi sebenarnya skil atau cara kita melakukan jualan tidak diperkembangkan dan masih tahap yang sama sahaja.

iv.          Berbuih-buih teguran diberi dan diluahkan tapi malangnya kita masih menganggap apa yang kita terima tidak penting dan bukannya menjejaskan pendapatan kita. Kita layan ego dan bongkak diri kita tanpa memikirkan hati dan perasaan orang lain.

v.            Merasakan apa yang kita lakukan telah mencapai kesempurnaan sehinggakan jualan kita telah jatuh pun tidak kita sedari.

vi.          Beria-ia bermuhasabah setiap hari tapi malangnya segala kesilapan dan kesalahan yang telah diketahui dan dikesan masih tetap dilakukan berulang kali.

vii.        Mengeluh,  tidak puas hati dan mudah merasa kecewa mencari alasan walaupun kita ketahui kesilapan dan kesalahan itu datang dari diri kita sendiri. Lebih baik menyalahkan orang lain dari kita menyalahkan diri kita sendiri.

Berubahlah segera dan jangan sama sekali dibiarkan begitu sahaja. Kenapa perlu kita berkeras pertahankan perkara-perkara yang tiada mempunyai sesuatu kebaikan dan keuntungan buat diri kita. Jangan di pertahankan tapi diperbetulkan. Tidak jatuh maruah andai kata kita dengan hati yang terbuka dan minda yang bersangka positif menerimanya dengan baik sama sekali. Mungkin ada teguran yang diterima boleh menyebabkan hati kita mudah terbakar dan naik angin dibuatnya tapi kena fikirkan semula rasionalnya dan positifnya kenapa berlakunya sedemikian. Perkara yang mendatangkan kebaikan dan menguntungkan kita apa salahnya kita terima dengan baik dengan hati yang terbuka. Ingatlah sesuatu yang berlaku itu sudah pasti ada hikmatnya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan