Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 24 September 2013

SIKAP PEMBELI YANG PERLU DI AWASI




Semua tawaran yang dikemukakan bergantung kepada kesediaan pembeli atau pelanggan kita. Pemutus kata akhir semuanya bergantung yang amat sangat keputusannya dari mereka sama ada penutupan jualan berjaya atau tidak diterima atau sebaliknya. Jangan mudah mendabik dada merasakan apa juga persembahan dan presentasi yang dilakukan terhadap mereka sewenang-wenang akan diterima membabi buta begitu sahaja. Mesti ada penilaian dari mereka sendiri menentukan sama ada untuk menerima ataupun tidak.

Sikap mereka akan lebih banyak membantu memberikan kata putus. Majoriti pembeli akan menerima produk yang ditawarkan secara majoritinya kerana yakin dengan apa yang dipersembahkan dan diberi penerangan yang baik kepada mereka. Semuanya terlalu berkait rapat dengan bagaimana kita sampaikan kepada kita penuh keyakinan dan sangat membantu mereka. Sikap mereka boleh dikenal pasti secara mudah dengan mereka menzahirkan bagaimana mereka begitu mengenali diri kita, tahu apa yang dilakukan oleh kita dan yakin serta percaya atas keupayaan kita. Inilah yang perlu dilakukan agar pembeli atau pelanggan boleh menilai sama ada boleh atau tidak untuk menerimanya apa yang telah dipersembahkan kepada mereka.

Masalah yang timbul, pembeli atau pelanggan sudah pasti tidak akan berganjak dari pendirian mereka untuk tidak membeli atau menerima tawaran yang ditawarkan andai kata berlaku seperti berikut

i.         Tidak pernah bersua
Hanya kerana kita ini orang baru yang tidak dikenalinya. Kebiasaannya bakal pembeli atau pelanggan mahu berurusan dengan orang yang telah mereka kenali sahaja hanya kerana tujuan utama mereka tidak mahu sewenang-wenangnya mudah ditipu orang. Cukup setia dengan apa yang ada sehingga orang lain atau yang baru untuk masuk menemui dirinya tidak seberapa mahu dilayannya. Jalinkan perhubungan yang baik terlebih dahulu agar semakin mudah untuk kita melakukan jualan. Tanamkan keyakinan mereka terhadap kehadiran diri kita terlebih dahulu.

ii.        Berurusan dengan pesaing
Katalah apa juga walaupun pelbagai bukti diberikan yang produk kita sememangnya hebat mengatasi pesaing tawarkan. Tapi hanya kerana telah lama dan percaya pada pesaing yang mengendalikan mereka secara mudah pada dirinya dirasakan amat mempercayainya. Secara mentah akan ditolak begitu sahaja pada kehadiran dan tawaran kita. Tidak mahu berfikir panjang dan nampak agak merumitkan masih tetap setia pada pesaing kita lagi.

iii.       Tidak wujud tolak ansur
Langsung peluang tidak diberikan. Asyik dirinya sahaja yang betul dan benar langsung tak mahu menerima apa yang kita maklumkan, ceritakan dan persembahkan. Benar-benar menguji kesabaran kita mencari ruang yang mampu untuk disampaikan apa kehebatan dan kelebihan yang ada pada produk kita. Satu cabaran dan ujian yang perlu ditempuh memandangkan sesi pertemuan telah diaturkan. Kena ada kreativiti tonjolkan segala kelebihan dan manfaat yang bakal mereka terima nanti perlu dimaklumkan dengan sebaik yang termampu.

iv.       Tidak mahu mendengar apa yang diperkatakan
Bertemu sebentar langsung tak mahu mendengarnya tujuan kehadiran diri kita. Lagi susah dan sukar untuk berurusan dengan bakal pembeli atau pelanggan yang sebegini. Seolah-olah diri kita dipermainkan disebabkan setuju untuk bertemu tapi langsung tidak mahu mendengarnya. Adakah ini yang kita cari-carikan selama ini?

v.        Tidak fokus
Fikiran yang mudah melayang-layang entah ke mana. Langsung tidak fokus dan mengerti apa yang diperkatakan kepada dirinya. Sekejap dirasakan ok sekejap lagi minta diulang-ulang sehingga kering tekak dibuatnya. Susah nak beri kefahaman orang yang sebegini. Adakah ini semula jadi perangainya dengan sengaja dibuat-buat atau masa pertemuan tidak bersesuaian? Hanya Allah sahaja yang mengetahui maksud yang tersirat dalam pemikiran bakal pembeli atau pelanggan yang ditemui sebegini.

vi.       Merasakan produk yang ditawarkan tidak membantu banyak pada dirinya
Beria-ria dan bersungguh-sungguh memaklumkan kepada mereka tapi malangnya bakal pembeli atau pelanggan merasakan apa yang kita tawarkan sebenarnya tidak mendatangkan minat atau produk yang ditawarkan sebenarnya tidak dapat membantu banyak pada dirinya. Ini yang dikhuatiri dan dirisaukan kerana pada asalnya mereka mungkin berminat tapi pada penghujung terpaksa pula kita kehilangan penutupan jualan begitu sahaja. Berikan penerangan sebaik yang mungkin dan dengar betul-betul apa sebenarnya masalah yang mereka tanggung selama ini.

Inilah yang perlu kita jaga dan awasi sentiasa agar tidak sama sekali kita terlepas begitu sahaja. Jangan pandang sebelah mata nanti kerana pandangan sebelah matalah sampai bila-bila kegagalan mendapatkan penutupan jualan seperti mana yang dikehendaki selama ini tidak tercapai. Gagalnya kita hanya kerana semata-mata bakal pembeli atau pelanggan tidak menyedari kehadiran kita walaupun telah lama diri kita tercegat di hadapannya. Ketahui juga ragam dan kehendak mereka agar penutupan jualan paling tidak pun hadir bersama kita pada kemudian tindakan.