Sering kali melakukan jualan tanpa kita sedari telah melakukan dengan cepat
dan segera kononnya untuk mendapatkan bakal pembeli atau pelanggan yang lain
pula. Semuanya kita lakukan amat cepat dan pantas dengan harapan orang yang
berada di hadapan kita akan menerima tawaran yang dikemukakan. Tak perlu beri
peluang untuk mereka berfikir panjang memberikan keputusan tetapi cukuplah
pengesahan dari mereka menerima tawaran. Kalau boleh nak lakukan seminit dua
sahaja apabila peluang bertemu bakal pembeli atau pelanggan berada di hadapan
kita. Adakah perbuatan seperti ini perlu kita laksanakan?
Punya nak cepat dapatkan penutupan jualan, perkara yang sepatutnya
dilakukan jualan terlebih dahulu telah kita abaikan. Hanya kerana nak cepat
kita lupakan apa yang telah kita pelajari selama ini. Kena ingat sebelum mendapatkan penutupan jualan apabila dalam
pertemuan bersama mereka perkara-perkara sebegini perlu dilaksanakan iaitu dari
temu janji yang ditetapkan kepada presentasi dan pembentangan maklumat produk
terlebih dahulu. Selepas itu barulah perundingan boleh dilaksanakan. Dalam masa
perundingan inilah penutupan jualan boleh terus dilakukan secara berhemah dan
bersopan. Bukannya terus nak dapatkan penutupan jualan secara terus-menerus atau
membabi buta sahaja.
Melakukan jualan bukannya seperti berlumba dalam litar F1 di Sepang atau menyertai
perlumbaan basikal ‘Le Tour De Langkawi’. Kena ada seni dan skil yang
diperlukan bagi tujuan mengenal pasti apa yang dimahukan, tarik minatnya terlebih dahulu, bandingkan
dengan pesaing yang ada dan beri kefahaman yang sewajarnya tentang segala
kelebihan dan kebaikan produk yang ditawarkan. Mungkin proses yang dinyatakan
ini boleh berlaku dengan segera tapi semuanya bergantung kepada
i.
Kefahaman individu menerima penjelasan kita
ii.
Sememangnya telah berminat dengan produk
kita hanya menunggu persetujuan sahaja
iii.
Kesudian
dan kesediaan untuk menerima tawaran yang telah dinyatakan
iv.
Kebolehan kita berkomunikasi dan
berinteraksi dengan mereka
Tak kiralah sama ada mencari atau dicari oleh bakal pembeli atau pelanggan
kena lakukan secara langkah demi langkah agar tiada bantahan, bangkangan atau
aduan yang boleh diterima di kemudian hari. Seperti kita mengambil ubat di
klinik atau farmasi sudah tentu penerangan bagaimana pengambilan ubat berapa
kali sehari mesti dimaklumkan walaupun sebenarnya kita telah mengetahuinya
terlebih dahulu. Elakkan dari terburu-buru dalam melakukan jualan. Kesannya
nanti pasti akan berbalik kepada kita semula kerana mereka akan menganggap apa
yang kita lakukan langsung tidak menghormati pada mereka. Ambil tindakan bijak
agar melakukan jualan secara langkah demi langkah dan bukan sebaliknya.
Muhasabah semula agar perkara seperti begini tidak berlaku kepada kita.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan