Tak
perlu nak jadi YB atau menjawat jawatan hebat. Selagi kita melakukan jualan
pasti orang akan memandang kita sebagai seorang yang dianggap penting dan
dihormati sentiasa. Bukan nak takbur dan meninggi diri cuma kalau betul gaya
dan caranya sudah pasti kita sering kali dirasakan amat penting buat mereka.
Selagi kita ikhlas dan jujur mahu memberikan bantuan dan pertolongan selesaikan
masalah mereka hanya menerusi produk yang ditawarkan selagi itulah diri kita
akan dijadikan perhatian dan pemerhatian. Yang pasti tarikan seperti begini
akan memudahkan lagi untuk kita melakukan tugasan jualan.
Bagi
membina dan membuatkan orang lain merasakan kehadiran diri kita begitu penting
dan dihormati pastikan perkara-perkara seperti berikut perlu kita lakukan iaitu
i.
Penampilan diri dan gaya
Dengan gaya dan
penampilan yang hebat pasti ke mana juga kita berada dan pergi pasti menjadi
perhatian orang. Majoriti manusia bukan melihat pada apa jenama yang kita pakai
dan gunakan. Cukuplah sekadar penampilan diri dan gaya kita benar-benar dapat
memikat hati dan sanubari mereka. ‘Stail kena ada beb’ baru orang
nak bercakap dan berkomunikasi dengan kita. Kalau asyik selekeh dan tiada
kekemasan diri bagaimana nak lakukan jualan menarik perhatian mereka.
ii.
Cara pertuturan
Bertutur dengan sebaik
yang mungkin. Dengan nada intonasi yang menarik ada nada kuat dan perlahannya
pasti akan menyenangkan sesiapa juga untuk mendengarnya. Berlatih sentiasa agar
kita berjaya memperoleh apa yang kita mahukan. Jangan seperti kita bersembang
dengan kawan-kawan seperti itu juga kita bersembang dengan bakal pembeli atau
pelanggan. Kena bezakannya kerana bukan semua mereka itu suka kita melawak tak
tentu hala. Jaga pertuturan, biar beralas segala apa yang kita perkatakan agar
perhatian mereka tetap fokus kepada kehadiran kita. Barulah mudah untuk
mendapatkan perhatian dari mereka.
iii.
Tunaikan apa yang mereka hajati
Apabila diketahui
masalah mereka pastikan jangan malu dan segan hulurkan segera bantuan dan
pertolongan yang mereka ingini dan hajati. Hanya produk kita sahaja yang mampu
dan boleh selesaikan permasalahan mereka jadi jangan di tangguh dan ditunggu-tunggu
lagi. Realiti kan segera dan elakkan dari berfantasi dengan mengatakan produk
yang ditawarkan adalah terbaik di pasaran. Sekali kita berbuat baik kepada
mereka selagi itulah jasa kita akan dikenang sampai bila-bila.
iv.
Berhemah dan bersopan
Jangan menyombong jangan
meninggi diri. Elakkan bercakap besar dan berlagak tak tentu hala. Orang
bukannya suka kalau ada pada kita sikap yang sebegini. Ambillah jalan selamat
dan menguntungkan karier kita. Tak jatuh pun maruah kalau sentiasa kita amalkan
sikap yang berhemah dan bersopan. Semakin ramai orang akan menghormati kita.
Lagi pun kena ingat bahawa kita yang sebenarnya memerlukan mereka dan bukannya
mereka yang memerlukan diri kita. Kena fikirkan agar setiap kali kita bertemu
dengan siapa pun juga pasti orang sudi dan mahu berinteraksi dengan kita.
Lakukan
dengan sebaik yang mungkin kerana tiada yang mustahil untuk dilakukan. Kita
jujur pasti kebaikan juga yang akan mengiringi kejujuran kita. Tunjukkan yang
kita seorang konsultan yang membantu dan menolong mereka dalam apa juga keadaan
sekalipun walaupun mungkin ada sedikit kesukaran dan kepayahan untuk menunaikan
permintaan mereka. Fikirkan kalau kita lakukan perkara yang betul dan benar
sudah pasti hebahan mulut akan mudah tersebar di kalangan mereka akan
kesungguhan dan kegigihan kita melakukan jualan. Bukankah ini sesuatu yang
menguntungkan, bak kata pepatah Melayu sambil menyelam minum air. Lakukan
dengan sebaik yang mungkin.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan