Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Isnin, 9 September 2013

MAKLUM BALAS YANG DI TERIMA





Tidak kira dalam apa keadaan sekalipun apabila sama ada berhubung atau bertemu dengan bakal pembeli atau pelanggan sudah pasti pelbagai maklum balas yang akan diterima secara spontan dari mulut mereka. Adakah kita telah bersedia menerima maklum balas yang di nyatakan? Kalau yang baik syukur alhamdulillah tapi bagaimana kalau sebaliknya? Inilah yang perlu kita lakukan sebagai persediaan kita mengambil langkah yang berjaga-jaga dan berwaspada selalu. Jangan sama sekali menganggap semua maklum balas yang diterima mempunyai satu jawapan sahaja. Fikirkan sebaik-baiknya agar persiapan rapi boleh kita pergunakan bagi menghadapi maklum balas yang negatif dari mereka.

Berikut adalah maklum balas yang sering kali kita temui. Senarai maklum balas ini diberikan agar setiap kali kita melakukan jualan sekurang-kurangnya kita tidak mudah merasa terkejut atau terkedu dengan apa yang kita peroleh. Bertenang dan bersabar sentiasa agar sentiasa mencari alternatif terbaik bagi mengatasi apa juga maklum balas awal dari mereka. Antara maklum balas-maklum balas yang dimaksudkan ini adalah

i.             Ya

ii.           Tidak

iii.          Mungkin

iv.          Tak tahu pun

v.            Peduli apa

vi.          Jangan nak bercakap lagi

vii.        No komen

viii.       Lain kalilah

ix.         Baru sahaja ambil dari orang lain

x.           Kena beli ke?

xi.         Dah melambak dah orang datang

xii.        Betul ke ni?

xiii.      Boleh percaya ke?

Kalau jawapannya ‘ya’ sememangnya menyeronokkan tapi bagaimana yang lain? Pasti akan merencatkan sedikit tindakan kita untuk melakukan jualan. Inilah cabaran dan dugaan yang harus kita terima terlebih dahulu sebelum kita hulurkan sebarang bantuan dan pertolongan buat mereka. Tiada jalan mudah untuk berjaya melainkan dengan berusaha dengan bersungguh dan kegigihan yang ada. Berikan penerangan kepada mereka dengan penerangan yang jelas, ringkas dan padat agar mudah bagi mereka memahami apa yang ingin kita tawarkan. Ambil perhatian mereka agar lebih mudah lagi melakukan jualan.