Salah satu perkara utama bakal pembeli atau pelanggan mengambil kira adalah
berkenaan dan berkaitan dengan harga yang ditawarkan. Memang pedih hati dan
memeningkan kepala kita yang melakukan jualan. Harga sememangnya memainkan
peranan yang penting dalam melakukan jualan. Sebagai orang yang menjual
kebiasaannya kita tiada mempunyai kuasa untuk menentukan berapa harga terbaik
yang boleh ditawarkan. Semuanya bergantung semata-mata berapa banyak yang telah
ditetapkan sama ada oleh pengeluar produk atau pembekal barangan . Kita hanya
menjual sahaja tak lebih daripada itu.
Inilah perkara yang sering berlaku dan selalu disebut-sebutkan ketika
proses jualan berlaku. Baik semasa perundingan apa tah lagi semasa bantahan atau
bangkangan jualan berlaku dan terjadi. Sebagai seorang penjual yang kena jual
juga produk yang ditawarkan, mempertahankan harga yang ditawarkan perlu ada
asas dan sebabnya. Bukannya dengan sewenang-wenangnya harga boleh ditawarkan
dengan sebab suka hati pengeluar produk ataupun dari kita sendiri.
Ambillah pendekatan yang terbaik dan berhemah. Pertahankan dengan sebaik
yang mungkin dengan apa cara sekalipun. Biarlah bantahan dan bangkangan berlaku
dan terjadi namun pendirian kita kena kuat dan tabah. Segala asas dan sebabnya
perlu kita perkukuhkan agar apa yang kita perkatakan ada kebenaran dan
ketelusannya. Bukan untuk dipermainkan tapi ini adalah harga yang telah
ditetapkan oleh pihak syarikat, pembekal dan pengeluar produk. Antara
tindakan-tindakan yang sepatutnya kita lakukan demi pertahankan berapa juga
harga yang ditawarkan ini walaupun terpaksa melalui tanpa adanya sebarang
kompromi adalah dengan cara
i.
Beri penjelasan
Tawarkan
dengan memberi apa sebabnya kenapa harga kita tidak seperti harga pesaing atau
pasaran yang ada. Kena ada logik dan asasnya. Beri penjelasan dan kefahaman
dari segi pembuatan, isi kandungannya, mutunya, pengeluarnya, kedudukan ekonomi
dan sebagainya yang boleh diberikan secara berfakta dan diterima akal. Jangan
menipu tapi nyatakan dengan satu kejujuran yang sepatutnya yang membolehkan
bakal pembeli atau pelanggan yang berada di hadapan kita boleh berfikir secara
rasional. Bak kata pepatah kalau di panggil dia menyahut, bila di lihat dia
bersuara.
ii.
Penekanan kepada kelebihan, keuntungan dan
kehebatan
Setiap
produk pasti ada kelebihan dan kekurangannya. Beri penekanan sebaik yang
mungkin tentang segala kelebihan, kehebatan dan keuntungan yang bakal mereka
peroleh supaya segala masalah mereka dapat diselesaikan menerusi produk yang
ditawarkan. Kejujuran kita memberikan penerangan secara bersungguh pasti mampu
menarik minat mereka tentang apa yang kita tawarkan dengan mengetepikan dahulu
harga yang ditawarkan. Kerana itu kita di saran untuk mencintai produk yang
kita tawarkan dahulu sebelum boleh orang lain bercinta dengan produk yang
ditawarkan. Lihatlah industri kenderaan di Malaysia, kalau benar-benar mereka
mahukan harga yang murah sudah tentu kereta-kereta berjenama seperti Mercedez,
BMW ataupun AUDI sudah pasti tiada siapa pun yang akan menggunakannya.
iii.
Pengaruhi secara berfakta
Penjual
yang cerdik dan memudahkan tugasan menjual pasti ada menyediakan perbandingan
tawaran dengan pesaing-pesaing yang berada di pasaran sebagai satu kenyataan
berfakta yang mudah difahami oleh bakal pembeli atau penjual. Tunjukkan kepada
mereka di bahagian mana yang boleh memberikan satu keuntungan dan kelebihan
pada diri mereka sendiri untuk menerima tawaran yang dikemukakan walaupun harga
mungkin terdapat jauh perbezaannya. Selagi penerangan tidak diberikan selagi
itulah mereka pasti tidak memahami. Ambil masa sedikit agar segala kekeliruan
dan kecelaruan dapat kita atasi dengan sebaik yang mungkin.
iv.
Atasi bangkangan dan bantahan jualan
Lakukan secara
berhemah dan bersopan. Tidak perlu meninggi suara atau bertegang leher.
Maklumkan dengan sebaik yang mungkin secara jujur dan ikhlas. Bak kata pepatah
kalau di bawah melompat kalau di atas menyusup di mana kita kena pandai untuk
menyesuaikan diri menyelesaikan sebaik yang mungkin dan termampu. Ikut rasa
binasa ikut hati mati. Kawal kemarahan dan emosi agar segala bantahan dan
bangkangan diatasi dengan sebaik yang mungkin tanpa perlu bertegang leher dan
marah memarahi terjadi.
Bukan semua orang akan mudah bersetuju dengan apa yang kita perkatakan tapi
tidak mustahil akan ada juga orang yang akan menerimanya pula. Hujung pangkal
yang penting usaha kena ada. Jangan main semberono menganggap mudah sahaja
orang akan terima bulat-bulat dan senang begitu sahaja. Kalau produk kita
benar-benar berkualiti dan elok untuk dimiliki walaupun menawarkan harga yang
lebih sedikit jika dibandingkan dengan pesaing ada, kenapa perlu wujud rasa
takut dan risau. Lakukan sahaja yang penting bukan setakat harga sahaja yang
mereka lihat walaupun harga cukup memainkan peranan penting dalam penutupan
jualan. Peroleh dahulu pembinaan kepercayaan di dalam diri mereka, pengaruhi
pemikiran mereka sebaik yang mungkin kemudian baru lakukan jualan apa yang kita
mahukan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan