Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Sabtu, 28 September 2013

PELIHARA PELANGGAN SEDIA ADA




Bukan mudah mencari pelanggan. Bila dah peroleh kita dituntut untuk menjaganya dengan lebih bersungguh dan penuh rasa tanggungjawab. Perlu disemai dalam pemikiran agar setiap pelanggan yang ada kalau tidak dijaga dengan elok nanti mudah sangat pelanggan tersebut lari ke tempat lain. Tidak kiralah membawa hebahan mulut menceritakan yang tidak baik atau di masa hadapan hendak bertemu dengan kita pun jadi tidak mahu dilakukannya. Semuanya bergantung bagaimana tahap perkhidmatan yang kita berikan dan tawarkan kepada mereka. Pentingkan kita melayan kehendak, tabiat dan perangai mereka.

Dalam menjaga perhubungan kepada pelanggan yang sedia ada ini beberapa tindakan perlu dilakukan. Nanti kalau tidak dijaga dengan betul sudah tentu kita juga yang akan kecewa. Kerana itu ada beberapa tindakan yang perlu kita lakukan dengan betul dan telus kepada mereka iaitu

i.             Sentiasa berkecuali
Nak berkawan rapat dan menjalin jalinan perhubungan yang terbaik jangan sama sekali terlibat dengan apa juga masalah yang mereka tanggung. Jangan nak tunjuk pandai. Ketahui bahawa masalah mereka hanya mereka seorang sahaja tahu bagaimana untuk diatasinya. Hadkan perhubungan kita atas dasar dan landasan perniagaan sahaja tidak lebih daripada itu. Lebih baik berkecuali dari menunjuk pandai yang tidak kena pada tempatnya.

ii.           Per banyakkan mendengar
Pelanggan yang memerlukan produk kita kebiasaannya lebih banyak bercakap dan berceloteh tidak kira apa isu sekalipun. Jadilah seorang yang setia mendengarnya. Walaupun perkara yang dimaklumkan amat membosankan dan terlalu boring untuk didengari. Sabar itu separuh dari Iman. Bersabarlah dahulu pasti bantuan dari Allah pasti akan menjelma juga.

iii.          Isu-isu dan perkembangan politik masa kini
Banyak yang diketahui, isu politik di negara kita amat sensitif untuk diperbincangkan. Sebagai orang yang menjual elakkan diri kita menjadi hero. Andai kata ia nya menjadi penyokong tegar pada satu-satu parti politik sokonglah secara berhemah. Ambil sikap berkecuali dan lakukan sahaja secara senyap tanda sokongan kita pada mana-mana parti politik. Mustahak berkecuali kerana apa juga tindakan kita sudah pasti tidak memberikan kemarahan dan ketidakpercayaan kepada mereka. Puncanya adalah kerana mereka memihak pada parti politik yang lain. Biarkan sahaja asalkan boleh menjual itu sudah di kira cukup baik sama sekali.

iv.          Memohon kemaafan
Apa juga pertemuan sentiasa memohon kemaafan tidak kiralah kerana kehadiran kita, kelewatan kita, mengganggu masanya dan sebagainya. Biarlah sentiasa bersikap yang berhemah dan berhikmah.  Dari kita selalu tonjolkan sikap kurang ajar dan menyakitkan hati orang mereka. Orang yang sentiasa merendah diri kebiasaannya orang suka untuk bergaul lebih rapat lagi. Fikirkan balik bagaimana Rasulullah telah menunjukkan keperibadian baginda dalam berinteraksi dengan siapa pun juga yang penuh dengan berhemah dan berhikmah.

v.            Nilai keadaan yang ada
Sebaik-baik tindakan dapatkan maklumat dan informasi tentang apa yang mereka lakukan dan mahukan. Ambil berat, siasat rapi-rapi perolehan segala fakta dan bukan auta yang sepatutnya. Ketahui dengan cara lebih kreativiti agar kita dapat memberikan lagi kepercayaan kepada mereka tanpa rasa berbelah bagi dan kecewa.

vi.          Sekali sekala beri kejutan
Apa salahnya sekali sekala seperti menyambut ulang tahun perkahwinan, hari jadi, sambutan hari raya, setahun menjadi pelanggan kita dan sebagainya kita anugerahkan kepada mereka cenderamata atau hadiah. Setidak-tidaknya kad ucapan sudah memadai sebagai tanda ingatan kita kepada mereka. Malas nak beli kad ucapan secara SMS pun tidak mengapa. Janji mereka tahu kita ingat kepada mereka.

vii.        Jangan abaikan aduan
Sebagai manusia pasti tidak akan lekang dari aduan, komplen atau ketidakpuasan hati baik pada produk yang telah digunakan, tahap perkhidmatan selepas jualan kita atau promosi-promosi yang lain. Bila terima kita pasti ambil dengan hati yang terbuka. Jangan mudah bermasam muka atau menunjukkan ketidakpuasan hati kita. Layan sebaik-baiknya dan selesaikan dalam tempoh sesingkat yang termampu.

viii.       Sentiasa berada dalam situasi pelanggan
Sentiasa prihatin dan memahami apa yang mereka mahukan dan perlukan. Sentiasa berada dalam situasi dan keadaan mereka agar kita tahu apa yang mereka tanggung dan alami selama ini. Selagi tiada keprihatinan dan sensitiviti kita kepada mereka selagi itulah kita akan gagal mendapatkan apa yang mereka mahukan.

Memang bukan mudah tapi tidak mustahil untuk dilakukan. Jagalah mereka dengan sebaik yang termampu kerana walaupun hanya seorang pelanggan nak mendapatkannya bukan satu tugas yang mudah dan senang. Kerana itu bila dah ada jagalah dengan betul-betul. Ambillah sedikit masa kita untuk ambil tahu atas mereka pula. Wujudkan kesetiaan mereka terhadap kita agar bukan sahaja jualan berulang boleh diperoleh tapi juga referral dan pengenal serta hebahan mulut cukup mudah terjadi semuanya berpihak kepada kita juga.