Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Jumaat, 31 Mei 2013

Parti Demo di tawarkan



Kebiasaannya mereka yang menyertai MLM (Multi Level Marketing) atau produk barangan sudah pasti akan mengadakan demonstrasi kebiasaannya di rumah-rumah penginapan atau persendirian sesiapa sahaja yang berminat memberikan laluan kepada mereka menunjukkan produk yang ditawarkan. Berlakunya sebegini adalah disebabkan bakal pembeli atau pengguna sudah pasti ingin melihat dari dekat, menyentuh produk tersebut, merasa bagaimana rasanya, mengetahui harumannya jika ada dan senang untuk bertanya kepada penjualnya.

Bagi penjual semuanya harus berjalan dengan lancar seperti mana yang diharapkan. Segala persiapan awal perlu dilakukan dengan sebaik yang mungkin. Tiada kecelaruan dan kelam kabut berlaku. Kena ada Pelan B atau C jika pelan asal yang dilakukan terdapat masalah atau musibah. Perancangan yang teliti perlu ada bagi menjaga nama baik produk yang ditawarkan, pengeluar produk tersebut, organisasi yang diwakili dan maruah diri sendiri sebagai orang yang menawarkan produk.

Bagi memastikan demonstrasi berjalan dengan baik dan lancar beberapa cara dan kaedah perlu dilakukan supaya setiap kali melakukan demonstrasi mendapat sambutan daripada audiens yang hadir supaya apa juga yang dilakukan tidak akan menanggung kerugian di akhir program. Antara tindakan-tindakan yang perlu dilakukan adalah

i.             Ringkaskan dahulu apa yang hendak di lakukan. Sebaik-baik tindakan wujudkan ‘check list’ apa yang perlu dilakukan agar tiada apa yang tertinggal ataupun terlupa pada diri kita. Manakala kepada yang hadir beritahu tujuan sebenar kenapa kita hadir di tempat mereka.

ii.           Tunjukkan apa yang hendak dilakukan agar kesangsian mereka tidak bersarang lama bersangka buruk tidak menentu. Tonjolkan kepada mereka dengan memberikan idea-idea, ciri-ciri dan kelebihan-kelebihan produk-produk yang ada

iii.          Ulangi semula dengan olahan perkataan yang mudah di fahami dan diterima akal

iv.          Berhubung dengan audiens baik semasa demo dilakukan atau selepasnya. Jangan biarkan mereka berseorangan asyik mendengar sahaja

v.            Tindakan paling baik sahkan kefahaman mereka. Jika masih tidak faham ulangi mana yang perlu

vi.          Penekanan harus kepada ciri-ciri dan kelebihan sesuatu produk tersebut dan jangan sama sekali lari dari apa yang sepatutnya

vii.        Pengakhiran demo perlu dilakukan secara praktikal untuk mereka alaminya dengan menggunakan segala deria bau, lihat, rasa, bau dan dengar. Berikan masa sebaik-baiknya kepada mereka mengikut kesesuaian dan kehendak mereka.

Tawarkan dengan sebaik yang mungkin. Ada promosi pergunakan dengan jayanya. Memikat dengan cara sebegini memerlukan cabaran yang tinggi dan ketabahan yang tenang. Jangan mudah merasa takut, gerun dan risau tapi hadapilah dengan sebaik yang mungkin. Penekanan demo adalah pada kelebihan dan keuntungan apa yang bakal mereka peroleh. Hulurkan bantuan dan pertolongan agar mereka tahu bahawa kehadiran kita di premis mereka hanyalah semata-mata untuk selesaikan masalah mereka melalui produk yang ditawarkan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan