Tak kira dengan
siapa pun juga yang kita bertemu dan berjumpa terutama pada bakal pembeli atau
pelanggan hendak melakukan penawaran apa salahnya kita bermula selepas memberi
salam dengan memohon kemaafan. Tidak ada salahnya. Tujuannya adalah untuk mendapatkan
tarikan permulaan betapa berhemah dan bersopannya kita apabila melakukan
pertemuan terutamanya buat pertama kali. Inilah yang perlu kita praktik kan
apabila bertemu dengan mereka.
Antara contohnya apa
yang di maksudkan ini adalah seperti
“Salam Cik, mohon
maaf, boleh saya tahu nama Cik?”
“Apa khabar Encik, mohon kemaafan andai kata kedatangan saya ini telah
mengganggu masa Encik.”
“Maaflah Encik jika apa yang akan saya perkatakan ini Encik
lebih banyak mengetahuinya dari saya”
“Ternyata Encik nampaknya terlalu sibuk, mohon maaf jika
saya benar-benar mengganggu masa Encik”
“Saya Ahmad dari Syarikat ABCD, mohon maaf boleh saya
terangkan serba sedikit tentang produk yang ingin saya tawarkan”
“Minta maaf, boleh saya bertemu dengan Encik Megat?”
Tidak salah kita merendah
diri. Yang salahnya jika kita datang tanpa ada nya rasa hormat kepada mereka. Kalau
beginilah kita lakukan sudah semestinya kita tidak akan dilayan. Bila tidak di layan
macam mana agaknya untuk kita lakukan jualan. Kerana itu berhemah dan bersopan perlu
ada kita terapkan dalam diri kita apabila melakukan jualan. Kita berhemah dan bersopan
sudah tentu mereka juga akan berhemah dan bersopan tidak kita taraf kehidupan, pangkat
dan jawatan. Semuanya boleh dilakukan tanpa memberikan dan mewujudkan sebarang kemarahan
dan celaan dari orang lain.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan