Apabila kita bercakap dan berkomunikasi pastikan setiap patah perkataan atau
frasa yang dikemukakan jangan terlalu menyentuh emosi mereka. Frasa walaupun kadang-kadang
terlalu ringkas yang kita rasakan betul tapi sebenarnya tidak (mungkin tidak kita
sedari) akan menyebabkan kita akan gagal memperoleh jualan. Buang masa dan buang
tenaga sahaja kalau begitu. Kena berjaga-jaga hanya disebabkan tindakan kita yang
tidak sepatutnya kita lakukan. Berfikir dahulu agar setiap tindakan kita akan nampak
kesempurnaannya di hadapan bakal pembeli atau pelanggan yang berada di hadapan kita.
Menurut Sean McPheat, motivator jualan mengatakan frasa-frasa yang boleh merugikan
tindakan jualan kita adalah seperti ‘Bagaimana anda hari ini?’, ‘Yakinilah saya’,
‘itu semuanya tiada masalah....’, ‘Awak
sepatutnya....’, ‘Sebenarnya....’, ‘Tetapi....’,
‘Sejujur-jujurnya ingin saya perkatakan bahawa....’ atau ‘mungkin...’. Mungkin
infografik di bawah ini boleh menerangkan dengan lebih lanjut lagi.
Sumber : http://www.mtdsalestraining.com/mtdblog/the-7-and-a-half-sales-phrases-to-avoid-at-all-costs.html?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+mtds+%28MTDS%29
Tiada ulasan:
Catat Ulasan