Bertemu dengan prospek perlu dilakukan presentasi atau pembentangan ke atas
produk yang ditawarkan dengan sebaik yang mungkin. Sememangnya bagi mendapatkan
penutupan jualan bukan ada jalan mudah untuk mendapatkannya. Kena ada usaha
lagi sebelum boleh berakhir dengan penutupan jualan. Apa yang dimaksudkan adalah
pada peringkat perundingan yang masih memerlukan pada kita tentang skil yang
perlu dipergunakan lagi. Perundingan yang dimaksudkan di sini adalah satu detik
dan ketikanya bagaimana tindakan kita yang membolehkan untuk mempengaruhi
prospek kita bersetuju dengan apa yang ditawarkan. Itu pun kalau mereka
bersetuju. Kalau tidak betul caranya kemungkinan akan terdapat pula penolakan.
Kerana itu kena kuasai bagaimana perundingan yang baik perlu dilakukan
dengan sebaik yang mungkin. Antara tindakan yang perlu dilakukan adalah
i.
Fikirkan jalan terbaik
Kena set kan dalam
pemikiran kita bagaimana cara dan kaedah terbaik untuk diucapkan memberikan
tawaran terbaik kepada bakal pembeli atau pelanggan di hadapan kita. Andai kata
harga produk sebagai penentu penerimaannya sediakan perisainya dahulu kenapa
harga yang di tawarkan terbaik kepada mereka. Fikirkan tentang kelebihan dan
faedah yang bakal mereka peroleh bersesuaian dengan harga yang ditawarkan.
Ketahui dengan lebih lanjut juga tentang harga pesaing juga tentang kekurangan
yang ada pada pesaing. Bezakan pada mereka agar tiada bangkangan dan bantahan
boleh berlaku dengan sewenang-wenangnya nanti.
ii.
Tegas dengan apa yang diperkatakan
Pastikan apa yang diperkatakan tetap pendirian kita.
Kena tegas dengan apa yang telah kita bentangkan dan maklumkan dari awal lagi.
Tiada berdolak-dalik. Nyatakan secara berhemah dan bersopan agar bakal pembeli
atau pelanggan memahami apa yang kita perkatakan. Elakkan sama sekali cakap tak
serupa bikin dikhuatiri nanti mereka akan mengambil kesempatan atas kesilapan
atau kesalahan yang telah diperkatakan. Sepatutnya untung yang boleh diterima
langsung rugi entah ke mana.
iii.
Ulangi semula
Mendapatkan
kepastian. Kena ulangi semula akan apa yang kita perkatakan sama ada mereka
memahaminya ataupun tidak. Jangan mudah bagi kita menganggap apa yang telah
kita maklumkan dan terangkan seratus peratus mereka telah fahami. Kerana itu
tindakan sebaik-baiknya adalah menerangkan semula kepada mereka. Demi
memastikan kefahaman mereka tidak salah tafsiran dan pengertian biarlah mengambil
masa sedikit menerangkan semula kepada mereka. Bersabar dan bertenang agar
perundingan yang dilakukan dapat diterima oleh mereka pada akhirnya juga.
iv.
Mendapatkan kata sepakat
Kesepakatan
membawa berkat. Inilah jalan yang sebaik-baiknya dalam melakukan perundingan sebelum
penutupan jualan boleh diperoleh. Biar pihak bakal pembeli atau pelanggan
berpuas hati dahulu dari kita. Bila mereka telah berpuas hati dan dengan hati
yang terbuka menerima kehadiran produk kita sudah tentu penutupan jualan boleh
kita peroleh. Alang-alang dah nak sampai ke penghujung jualan situasi
menang-menang kena ada agar kesepakatan antara satu sama yang lain boleh
diperoleh dengan lebih baik dan menyenangkan kedua-dua belah pihak.
v.
Pertahankan
Secara berhemah
dan bersopan apa yang telah kita perkatakan pertahankan dengan apa yang telah
kita ucapkan terlebih dahulu. Jangan cakap sekejap ada sekejap pula tiada. Kena
sama apa yang telah kita ucapkan terlebih dahulu dengan penghujung percakapan kita
agar mereka tidak pening kepala dan merasa ragu. Walaupun terdapat bangkangan dan
bantahan jualan berlaku pertahankan juga apa yang telah di perkatakan. Kejujuran
dalam memperkatakan sesuatu amat penting pada peringkat ini.
Jangan mudah mengalah tapi teruskan usaha agar penutupan jualan boleh berlaku
dengan baiknya sama sekali seperti mana yang kita harapkan. Biarlah apa tanggapan
mereka sekalipun walaupun negatif, lakukan dengan sebaik yang mungkin tidak putus
asa memberikan penerangan sehingga mereka berpuas hati dengan apa yang telah dijelaskan.
Semoga dalam proses perundingan ini akan lebih terbuka hati dan perasaan mereka
untuk menerima tawaran kita dengan senang hati.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan