Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 20 Jun 2013

PERUNDINGAN MEMBAWA KEJAYAAN



Bertemu dengan prospek perlu dilakukan presentasi atau pembentangan ke atas produk yang ditawarkan dengan sebaik yang mungkin. Sememangnya bagi mendapatkan penutupan jualan bukan ada jalan mudah untuk mendapatkannya. Kena ada usaha lagi sebelum boleh berakhir dengan penutupan jualan. Apa yang dimaksudkan adalah pada peringkat perundingan yang masih memerlukan pada kita tentang skil yang perlu dipergunakan lagi. Perundingan yang dimaksudkan di sini adalah satu detik dan ketikanya bagaimana tindakan kita yang membolehkan untuk mempengaruhi prospek kita bersetuju dengan apa yang ditawarkan. Itu pun kalau mereka bersetuju. Kalau tidak betul caranya kemungkinan akan terdapat pula penolakan.

Kerana itu kena kuasai bagaimana perundingan yang baik perlu dilakukan dengan sebaik yang mungkin. Antara tindakan yang perlu dilakukan adalah

i.             Fikirkan jalan terbaik
Kena set kan dalam pemikiran kita bagaimana cara dan kaedah terbaik untuk diucapkan memberikan tawaran terbaik kepada bakal pembeli atau pelanggan di hadapan kita. Andai kata harga produk sebagai penentu penerimaannya sediakan perisainya dahulu kenapa harga yang di tawarkan terbaik kepada mereka. Fikirkan tentang kelebihan dan faedah yang bakal mereka peroleh bersesuaian dengan harga yang ditawarkan. Ketahui dengan lebih lanjut juga tentang harga pesaing juga tentang kekurangan yang ada pada pesaing. Bezakan pada mereka agar tiada bangkangan dan bantahan boleh berlaku dengan sewenang-wenangnya nanti.

ii.           Tegas dengan apa yang diperkatakan
Pastikan  apa yang diperkatakan tetap pendirian kita. Kena tegas dengan apa yang telah kita bentangkan dan maklumkan dari awal lagi. Tiada berdolak-dalik. Nyatakan secara berhemah dan bersopan agar bakal pembeli atau pelanggan memahami apa yang kita perkatakan. Elakkan sama sekali cakap tak serupa bikin dikhuatiri nanti mereka akan mengambil kesempatan atas kesilapan atau kesalahan yang telah diperkatakan. Sepatutnya untung yang boleh diterima langsung rugi entah ke mana.

iii.          Ulangi semula
Mendapatkan kepastian. Kena ulangi semula akan apa yang kita perkatakan sama ada mereka memahaminya ataupun tidak. Jangan mudah bagi kita menganggap apa yang telah kita maklumkan dan terangkan seratus peratus mereka telah fahami. Kerana itu tindakan sebaik-baiknya adalah menerangkan semula kepada mereka. Demi memastikan kefahaman mereka tidak salah tafsiran dan pengertian biarlah mengambil masa sedikit menerangkan semula kepada mereka. Bersabar dan bertenang agar perundingan yang dilakukan dapat diterima oleh mereka pada akhirnya juga.

iv.          Mendapatkan kata sepakat
Kesepakatan membawa berkat. Inilah jalan yang sebaik-baiknya dalam melakukan perundingan sebelum penutupan jualan boleh diperoleh. Biar pihak bakal pembeli atau pelanggan berpuas hati dahulu dari kita. Bila mereka telah berpuas hati dan dengan hati yang terbuka menerima kehadiran produk kita sudah tentu penutupan jualan boleh kita peroleh. Alang-alang dah nak sampai ke penghujung jualan situasi menang-menang kena ada agar kesepakatan antara satu sama yang lain boleh diperoleh dengan lebih baik dan menyenangkan kedua-dua belah pihak.

v.            Pertahankan
Secara berhemah dan bersopan apa yang telah kita perkatakan pertahankan dengan apa yang telah kita ucapkan terlebih dahulu. Jangan cakap sekejap ada sekejap pula tiada. Kena sama apa yang telah kita ucapkan terlebih dahulu dengan penghujung percakapan kita agar mereka tidak pening kepala dan merasa ragu. Walaupun terdapat bangkangan dan bantahan jualan berlaku pertahankan juga apa yang telah di perkatakan. Kejujuran dalam memperkatakan sesuatu amat penting pada peringkat ini.

Jangan mudah mengalah tapi teruskan usaha agar penutupan jualan boleh berlaku dengan baiknya sama sekali seperti mana yang kita harapkan. Biarlah apa tanggapan mereka sekalipun walaupun negatif, lakukan dengan sebaik yang mungkin tidak putus asa memberikan penerangan sehingga mereka berpuas hati dengan apa yang telah dijelaskan. Semoga dalam proses perundingan ini akan lebih terbuka hati dan perasaan mereka untuk menerima tawaran kita dengan senang hati.    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan