Jangan berputus asa andai kata kita dapati tiba-tiba sahaja bakal pembeli atau pelanggan yang berada di hadapan kita menarik muka atau merasa bosan dengan apa juga tindakan kita. Memang akan berlaku tiba-tiba sahaja perubahan raut muka menunjukkan sesuatu yang tidak kena dengan apa yang telah kita lakukan. Kita yang berkehendakkan maka kita mesti cuba pulihkan semula keadaan apa yang telah berlaku. Apa yang mereka perkatakan sememangnya tidak sama dengan apa yang tersurat dalam hati mereka tapi dari raut wajah mereka sudah pasti tidak dapat mereka sorokkan.
Entahkan merajuk atau merasa hati kita kena kesan dengan segera agar akan perubahan yang berlaku secara mendadak atau tiba-tiba. Jangan pula kita pula mengatakan ‘Tidak mengapalah kalau Encik/Cik tidak berminat, saya balik dahulu lah’. Inilah yang akan menyebabkan kegagalan. Apabila keadaan sebegini berlaku sepatutnya tindakan kita adalah seperti berikut
i.
Fahami dahulu keadaan sebenarnya
Jangan cepat ingat
segala yang kita lakukan serba betul dan benar. Kadang-kadang ada kebenarannya
dan kadang-kadang bakal pelanggan atau pembeli terasa begitu sukar pula untuk
menerima apa yang kita perkatakan. Terlajak perahu boleh ditarik semula
terlajak kata terlalu padah buat kita. Kerana itu kena berhati-hati dengan apa
yang telah kita perkatakan. Berterus terang apabila kita menjual dan wujudkan
banyak soalan agar kita lebih memahami apa sebenarnya yang dimahukan dan
diperlukan sebenar-benarnya.
ii.
Beralah dahulu dan bertolak ansur
Andai kata bakal pembeli
atau pelanggan menarik muka atau merajuk, beralah dahulu ketahui apa yang dimahukan.
Beralah dahulu bukan bermakna kita mengalah. Beri peluang kepada mereka
memaklumkan apa yang dimahukan agar kita dengan senang hati cuba untuk memenuhi
permintaannya dengan sebaik yang mungkin. kalau boleh katakan boleh kalau tidak
boleh maklumkan yang ia nya di luar bidang kuasa kita. Kejujuran dan ketelusan kita
sudah pasti akan membuktikan yang kita benar-benar ikhlas dan bersungguh dalam
melakukan jualan.
iii.
Ucapkan kata-kata ‘manis’ dan mohon kemaafan
Berhemah dan bersopan
dengan kata-kata manis yang membolehkan bakal pembeli atau pelanggan yang
bersama kita akan kembali semula mode nya kepada kita. Tidak salah mengambil
hatinya dengan memujuk asalkan jangan merayu-rayu yang bukan-bukan pula.
Semakin kita berpengalaman semakin mudah untuk kita berinteraksi dengan mereka.
Andai kata kita bersalah ataupun tidak pergunakan perkataan memohon kemaafan
seolah-olah kita begitu prihatin dengan apa yang berlaku ke atas mereka.
iv.
Tawakal kepada Allah
Sentiasa berserah diri dengan
Allah agar apa yang kita lakukan ini sentiasa mendapat redha Allah. Jangan mudah
mendabik dada menganggap apa yang kita lakukan adalah betul dan benar
senantiasa. Ada kalanya tanpa kita sedari terdapat berlakunya kesilapan atau
kesalahan yang dilakukan yang perlu kita awasi. Bergantunglah kepada Allah
kerana Allah sahaja yang benar-benar dapat membantu kita untuk per mudahkan
segala urusan jualan kita dan membuka hati dan perasaan bakal pembeli atau
pelanggan cukup mudah menerima akan apa yang kita perkatakan.
Bertindak
bijak kesan segera apa yang berlaku di hadapan kita. Kemahiran sebegini boleh
dipraktikkan jika kita benar-benar berpengalaman sentiasa mendampingi dan
berinteraksi dengan bakal pembeli atau pelanggan. Pengalaman bukan boleh dijual
beli tetapi pengalaman adalah satu perkara yang kita kena tempuh sendiri. Lagi
kita berpengalaman lagi mudah untuk kita melakukan jualan dan bagaimana kita boleh
berinteraksi seseorang dengan sebaik yang mungkin.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan