Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Jumaat, 21 Jun 2013

BILA DAH BERASA HATI DENGAN KITA




Jangan berputus asa andai kata kita dapati tiba-tiba sahaja bakal pembeli atau pelanggan yang berada di hadapan kita menarik muka atau merasa bosan dengan apa juga tindakan kita. Memang akan berlaku tiba-tiba sahaja perubahan raut muka menunjukkan sesuatu yang tidak kena dengan apa yang telah kita lakukan. Kita yang berkehendakkan maka kita mesti cuba pulihkan semula keadaan apa yang telah berlaku. Apa yang mereka perkatakan sememangnya tidak sama dengan apa yang tersurat dalam hati mereka tapi dari raut wajah mereka sudah pasti tidak dapat mereka sorokkan.
Entahkan merajuk atau merasa hati kita kena kesan dengan segera agar akan perubahan yang berlaku secara mendadak atau tiba-tiba. Jangan pula kita pula mengatakan ‘Tidak mengapalah kalau Encik/Cik tidak berminat, saya balik dahulu lah’. Inilah yang akan menyebabkan kegagalan. Apabila keadaan sebegini berlaku sepatutnya tindakan kita adalah seperti berikut

i.             Fahami dahulu keadaan sebenarnya
Jangan cepat ingat segala yang kita lakukan serba betul dan benar. Kadang-kadang ada kebenarannya dan kadang-kadang bakal pelanggan atau pembeli terasa begitu sukar pula untuk menerima apa yang kita perkatakan. Terlajak perahu boleh ditarik semula terlajak kata terlalu padah buat kita. Kerana itu kena berhati-hati dengan apa yang telah kita perkatakan. Berterus terang apabila kita menjual dan wujudkan banyak soalan agar kita lebih memahami apa sebenarnya yang dimahukan dan diperlukan sebenar-benarnya.

ii.           Beralah dahulu dan bertolak ansur
Andai kata bakal pembeli atau pelanggan menarik muka atau merajuk, beralah dahulu ketahui apa yang dimahukan. Beralah dahulu bukan bermakna kita mengalah. Beri peluang kepada mereka memaklumkan apa yang dimahukan agar kita dengan senang hati cuba untuk memenuhi permintaannya dengan sebaik yang mungkin. kalau boleh katakan boleh kalau tidak boleh maklumkan yang ia nya di luar bidang kuasa kita. Kejujuran dan ketelusan kita sudah pasti akan membuktikan yang kita benar-benar ikhlas dan bersungguh dalam melakukan jualan.

iii.          Ucapkan kata-kata ‘manis’ dan mohon kemaafan
Berhemah dan bersopan dengan kata-kata manis yang membolehkan bakal pembeli atau pelanggan yang bersama kita akan kembali semula mode nya kepada kita. Tidak salah mengambil hatinya dengan memujuk asalkan jangan merayu-rayu yang bukan-bukan pula. Semakin kita berpengalaman semakin mudah untuk kita berinteraksi dengan mereka. Andai kata kita bersalah ataupun tidak pergunakan perkataan memohon kemaafan seolah-olah kita begitu prihatin dengan apa yang berlaku ke atas mereka.

iv.          Tawakal kepada Allah
Sentiasa berserah diri dengan Allah agar apa yang kita lakukan ini sentiasa mendapat redha Allah. Jangan mudah mendabik dada menganggap apa yang kita lakukan adalah betul dan benar senantiasa. Ada kalanya tanpa kita sedari terdapat berlakunya kesilapan atau kesalahan yang dilakukan yang perlu kita awasi. Bergantunglah kepada Allah kerana Allah sahaja yang benar-benar dapat membantu kita untuk per mudahkan segala urusan jualan kita dan membuka hati dan perasaan bakal pembeli atau pelanggan cukup mudah menerima akan apa yang kita perkatakan.

Bertindak bijak kesan segera apa yang berlaku di hadapan kita. Kemahiran sebegini boleh dipraktikkan jika kita benar-benar berpengalaman sentiasa mendampingi dan berinteraksi dengan bakal pembeli atau pelanggan. Pengalaman bukan boleh dijual beli tetapi pengalaman adalah satu perkara yang kita kena tempuh sendiri. Lagi kita berpengalaman lagi mudah untuk kita melakukan jualan dan bagaimana kita boleh berinteraksi seseorang dengan sebaik yang mungkin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan