Bakal pembeli atau pelanggan pasti teruja kalau betul tindakan dari kita.
Apa yang dimaksudkan dengan tindakan ini adalah bagaimana kita mampu dan boleh
mengemukakan soalan-soalan yang boleh menarik minatnya tanpa mereka merasa
begitu ragu-ragu dan penuh dengan syak wasangka untuk menjawabnya. Kemahiran
menjual pasti tidak lengkap jika kita gagal mengemukakan soalan-soalan yang
boleh menarik minatnya untuk mengetahui lebih lanjut akan produk yang kita
tawarkan.
Tiada sebarang tekanan patut kita utarakan kepadanya. Cukuplah mereka hanya
menjawabnya secara spontan dan bersahaja saja. Itu sudah di kira cukup baik. Tarik
minat mereka dengan soalan-soalan yang membawa kepada persahabatan ,mengambil
berat ke atas mereka dan jauh sekali dari merasa tekanan ke atas mereka.
Mungkin soalan-soalan berikut boleh dikemukakan kepada mereka iaitu seperti
‘Boleh saya membantu?’
‘Boleh saya ketahui apa yang
mendorong anda hadir ke sini?’
‘Produk yang bagaimana yang
Encik perlukan selama ini?’
‘Boleh saya ketahui berapa
bajet saudara?’
‘boleh saya tahu kedudukan kewangan Encik agar mudah bagi
saya menerangkan pelan yang sewajarnya mengikut kemampuan Encik?’
‘ada apa-apa halangan lagi untuk mendapatkan persetujuan
Encik?’
‘Apa yang Encik jangkakan selepas memperoleh produk
kami?’
‘Masih ada lagi yang kurang Encik fahami yang memerlukan
penerangan lebih lanjut?’
Kemukakanlah soalan-soalan yang tidak mudah menguris hati dan perasaan
seseorang apabila kita kemukakan soalan-soalan yang sepatutnya. Maruah
seseorang perlu dijaga. Budi pekerti dan adab dalam perbicaraan sesama manusia
perlu dipelihara dengan sebaik yang mungkin. Intonasi dalam mengeluarkan soalan-soalan
yang diberikan perlu dilakukan secara berhemah dan bersopan. Tarik minat mereka
untuk mendengar apa yang kita perkatakan agar keyakinan mereka semakin mendalam
untuk memberikan respons yang kita mahukan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan