Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 2 Jun 2013

BERI BANTUAN KETIKA MENJUAL



Sebelum penutupan jualan boleh diperoleh, segala bantuan dan pertolongan kita amat diperlukan bagi turut sama memenuhi apa yang bakal pembeli atau pelanggan cari-carikan selama ini. Jangan mudah merasakan produk kita adalah terbaik dan paling mudah untuk diterima dalam pasaran. Terlalu OVER CONFIDENT sangat tak baik dalam melakukan jualan. Mereka akan melihat kita tiada kesungguhan untuk menghulurkan bantuan dan pertolongan pula kepada mereka. Eloklah kita lebih berhemah dan bersopan dalam menghulurkan bantuan sewajarnya. Berikan keyakinan kepada mereka agar kesungguhan kita melakukan jualan terbukti sememangnya kita ingin membantu dan menolong mereka sebaik yang termampu.

Berikan kemampuan sebenar kita dalam menghulurkan bantuan dan pertolongan yang sepatutnya kepada mereka agar mereka tahu apa yang kita tawarkan dan jualkan bukanlah semata-mata mencari keuntungan dari mereka sahaja. Mesti ada jalannya bagaimana hati mereka lebih mudah untuk ditawan dan diambil untuk menerima apa yang ditawarkan oleh kita. Antara tindakan kita dalam memberikan bantuan dan pertolongan yang dimaksudkan ini adalah 

I.           Ambil catatan atau nota mendengar dengan teliti apa yang bakal pembeli atau pelanggan perkatakan agar kita fahami dan tahu akan apa yang dimahukan. Sebaik-baik selepas melakukan catatan lakukan rumusan agar apa yang kita catatkan mengikut apa yang mereka mahukan.

II.        Galakkan mereka dengan hati yang terbuka tanpa menyimpan sebarang maklumat memaklumkan kepada kita secara mendalam dan lebih pada apa yang mereka mahukan selama ini. Tunjukkan yang kita amat prihatin pada permasalahan yang mereka tanggung selama ini. Lagi banyak mereka memaklumkannya lebih banyak kita fahami dan ketahui akan apa masalah yang mereka tanggung selama ini.

III.     Beri beberapa alternatif kepada mereka dalam menyelesaikan permasalahan mereka agar mereka bebas memilih solusi terbaik buat mereka bagaimana paling sesuai untuk mereka menerimanya.

IV.       Beri mereka kebebasan untuk mereka berfikir mencari solusi akan apa yang telah kita cadang dan utarakan. Mungkin dengan cara begini kita akan mengetahui juga akan apa pesaing kita telah tawarkan kepada mereka melalui pendedahan yang mereka maklumkan kepada kita.

V.           Kesan segera apa juga masalah yang boleh diperoleh agar mereka merasakan kehadiran kita bukan untuk mengganggu mereka tetapi bantuan dan pertolongan dari kehadiran kita amat diperlukan. Sekurang-kurangnya masa mereka bersama mereka tidak dibazirkan begitu sahaja.

VI.       Setelah merasa yakin dan tahu apa yang mereka mahukan berikan solusi yang terbaik bagaimana produk yang kita tawarkan benar-benar boleh membantu mereka untuk selesaikan permasalahan mereka. Itu pun setelah beberapa alternatif diberikan untuk mereka fikirkan.

VII.    Bantu mereka berikan keputusan dengan penekanan kepada segala kebaikan dan kelebihan yang ada menerusi produk yang ditawarkan agar pemilihan yang tepat dapat dilakukan oleh mereka. Kadang-kadang produk yang banyak boleh mengaburkan pandangan mereka untuk memilih termasuk produk pesaing. Inilah peranan kita untuk meyakinkan lagi pilihan mereka. 

Jangan mudah berputus asa dan kecewa. Teruskan tindakan yang sepatutnya membuktikan yang kita benar-benar ikhlas untuk membantu mereka menawarkan produk yang boleh selesaikan permasalahan mereka. Sentiasa tenang dan sabar dalam menghadapi kerenah dan tabiat bakal pembeli atau pelanggan. Selagi kita benar-benar berusaha untuk mendapatkannya selagi itu kita akan berpeluang untuk mendapatkan penutupan jualan seperti mana yang kita harap-harapkan. Firman Allah bermaksud ‘Tolong-menolonglah kamu dalam perkara kebaikan dan ketakwaan, dan jangan sekali-kali kamu memberi pertolongan di atas perkara kejahatan dosa yang membawa kepada perseteruan, dan takut oleh mu akan Allah. Sesungguhnya Allah akan mengenakan seksaan yang amat dahsyat’. (Surah Al-Maidah Ayat 2).


Tiada ulasan:

Catat Ulasan